Gå til innhold

graviditet og kolesterol

Anbefalte innlegg

Gjest engstelig

Hei!!

Jeg har ligget på rundt 5,6-6,8 i kolesterolverdier de siste årene. Jeg målte det igjen da jeg nettopp var blitt gravid. Da var det nede på 4,8! Jeg lurer på om dette kan ha noe med at jeg i forbindelse med prøverørsforsøk gikk på Albyl-e i to måneder før jeg tok prøven. Har disse medisinene noen innvirkning? Jeg er også redd for om risikoen for blodpropp er større i svangerskapet pga. mine lett forhøyede verdier (har hørt at det stiger i svangerskapet). Er det slik at det er større risiko? Jeg legger til at jeg har vært mye i ro pga. at jeg har vært endel syk. Hva med under fødselen? Er det større risiko for blodpropp da, og i tilfelle hvorfor? Jeg er 27 år og er nå 24 uker gravid.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/1046-graviditet-og-kolesterol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Engstelig.

Det er vanlig at kolesterol synker litt i forbindelse med graviditet. Fra 5,6 til 4,8 er det ikke så langt, det kan nesten være innenfor målefeilen.

Albyl-E påvirker ikke kolesterolnivået i blodet vårt.

Det er ikke sammenheng mellom grenseverdier av kolesterol og perifer blodpropp, så det kan du ta med ro.

Ikke ta det for meget med ro. Hold deg i bevegelse og driv en form for trim, svangerskapsgymnastikk, gå torer, etc. Det er en av de beste formene for forebyggelse av blodpropp generelt.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/1046-graviditet-og-kolesterol/#findComment-3902
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...