Gjest studena Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Jeg steriliserte meg halvannet etter at nr. 4 ble født, i april 1998. ETTER at jeg ble sterilisert, begynte jeg å få vondt i korsryggen før menstruasjonen, og uregelmessig menstruasjon. Og nå lurer jeg på om det kan være noen sammenheng? Skyldes sviing/brennende følelse i korsryggen at egget ikke lenger kommer ned i livmoren, men brytes ned i eggstokken? Kan dette påvirke hormonbalansen ellers? Jeg er nå snart 45, men tror ikke jeg har begynt på overgangsalderen? Satt og hørte et program på radio mens jeg var på legeværelset en gang, der en lege har laget en hormonkrem man kan smøre på f.eks. underarmen og få tilskudd av - kan det ha vært prostaglandiner??? - som igjen ville kunne gjøre menstruasjonen regelmessig. Den selges ved Ullevål apotek. Har du hørt om den? Kan jeg bare kjøpe noe sånt og bruke det for meg selv? Visstnok ikke reseptbelagt. Og endelig - min kusine døde 54 år gammel av livmorkreft - er jeg disponert? Alle i min familie dør av kreft, men ikke av samme kreftform. Gynekologen sier besøk hvert 3. år er nok - selv ved uregelmessig mens - er du enig? Min menstruasjon har vært til å stille klokka etter, altså helt regelmessig - fram til steriliseringen da jeg var nesten 40. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104628-hormonforstyrrelser-pga-sterilisering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Jeg kan ikke tenke meg at det er sammenhang mellom dine symptomer og din sterilisering. Mon ikke det er din alder som spiller en større rolle? Uregelmessige menstruasjoner er meget vanlige i årene før overgangsalderen. Iblant kan det være nødvendig å regulere med et hormon som likner på progesteron, det betegnes gestagen. Den kremen du har hørt om inneholder progesteron, men i så små mengder at det ikke kan regulere dine blødninger. Du må ha resept fra din lege for å kjøpe kremen på apotek, men den kan fåes på postordre. Den kan hjelpe mot hetetokter, men ellers har man ikke vitenskapelig vist at den er effekktiv mot annet. Med hensyn til smertene kan det være endometriose eller adenomyose (se i helseleksikon). Din teori holder ikke. Egget vil falle ut i bukhulen og suges opp som f.eks, en bakterie eller andre 'fremmede stoffer'. Det finnes to typer kreft i livmoren: i livmorhalsen og i livmorhulen. Det er en viss grad av arvelighet ved begge, men ikke stor grad. Mye viktigere er andre forhold som: røyking, evt infeksjoner, vekt, fødsler, tidspunkt for første og siste menstruasjon samt overgangsalder. For at man i det hele tatt skal fokusere på arvelighet må det forekomme i nærere relasjon (mor-datter-søster). Det med undersøkelse hvert 3.år gjelder normale uten symptomer. Ved andre funn som smerter og/eller uregelemessig blødning, bør man søke lege utenom de vanlige tider. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104628-hormonforstyrrelser-pga-sterilisering/#findComment-606772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.