Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det ikke fryktelig barnslig å skulle oppdra sin egen samboer?? Jeg synes nesten vår datter på 4 år er flinkere å rydde opp etter seg enn fare..

Nå har jeg tenkt å "kaste" klær som ligger etter han i leiligheten.. Muligen litt barnslig, men nå er jeg tom for å snakkesnakkekjfteogsmelle. Men er det virkelig så vanskelig å legge tøyet I skittentøys kurven istede for vedsiden av? Eller ta med seg møkkete underbukser fre badet og oppi kurven?

Mistenker genetisk feil på visse mannfolk!!

Men har jo ikke tenkt å kaste på ordentlig, bare legge det i skapet..han finner det ikke der..

Hilsen kjeftesmella AKA:

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104640-oppdra-gubben/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

12

• flisa

3

• darma

3

• sigga

3

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434

Jeg føler med deg..

Samboeren min er en fantastisk fyr på de fleste måter, bortsett fra at han ser ut til å mene at husarbeidet fordeles naturlig ved at han roter og jeg rydder opp igjen..

Han legger aldri noe i skittentøyskurven, selv om jeg har kjøpt egen til ham.. Han legger alltid ting fra seg der han hadde det sist..

Han vasker ALDRI, og produserer oppvask og rot i et sånt tempo at jeg blir sliten bare av å se på det..

Badet er alltid en skandale om han har oppholdt seg der mer enn i 10 min..

Dessuten samler han på alt mulig, inkludert plastposer og tomme konvolutter o.l

Jeg har faktisk begynt å nådeløst kaste småting som slenger rundt, for høre på meg gjør han ikke uansett, blir bare sur og går..

Og jeg gidder heller ikke å vaske tøyet hans lenger, det synes han er litt krise når det ikke er mer igjen, og da vasker han det..

Men å oppdra han har jeg gitt opp, jeg blir bare sliten og sur av å krangle hele tiden. Så derfor blir det nå til at han slipper, vår krangel går mer på om han kan prøve å la være å rote så jævlig, type bruke en kopp av gangen..

Jeg har foreslått (etter tips fra dol) at vi skal ansette hushjelp for hans penger hvis han ikke tar seg sammen, men han hører ikke på det øret heller..

Men jeg gjør det snart uten videre diskusjon...

Uansett, lykke til med vrient prosjekt..:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104640-oppdra-gubben/#findComment-606542
Del på andre sider

Det spiller vel ingen rolle om det ligger ved siden av kurven når du allikevel kommer til å sortere tøy som skal vaskes....

Vi har bare en kurv og den er ikke større enn at jeg kan godt "grave" frem hvitvask / farget vask.. Men det blir rotete når ting ligger rundt i leiligheten!! Kjedelig og fly rundt å rydde - og tro meg; det er ikke særlig delikat her til tider, blir nesten flau når gjester kommer..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104640-oppdra-gubben/#findComment-606557
Del på andre sider

Men hvorfor er det bare du som vasker klær? Eller har han et innfløkt system der han legger fra seg litt her og her for at det skal passe inn i vaskeplanen?

Dette minner meg om en venninne som skjønte at løpet var kjørt den dagen samboeren spurte henne: 'Du nn, har jeg flere rene underbukser igjen?'

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104640-oppdra-gubben/#findComment-606573
Del på andre sider

Gjest samlivsxprten

"Men er det virkelig så vanskelig å legge tøyet I skittentøys kurven istede for vedsiden av? Eller ta med seg møkkete underbukser fre badet og oppi kurven?"

Nei, det er ikke vanskelig, derfor foreslår jeg at du gjør det i stedet for å bruke masse energi og forsure forholdet med å kjefte og smelle.

Hvis du tenker deg om har du sikkert en del ting som irriterer han?

Lær dere å akseptere hverandres feil og svakheter, og overse småting, så blir hverdagen så mye enklere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104640-oppdra-gubben/#findComment-606599
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor er det bare du som vasker klær? Eller har han et innfløkt system der han legger fra seg litt her og her for at det skal passe inn i vaskeplanen?

Dette minner meg om en venninne som skjønte at løpet var kjørt den dagen samboeren spurte henne: 'Du nn, har jeg flere rene underbukser igjen?'

Jeg er mest hjemme så jeg gjør derfor mesteparten av husarbeid. Og det er ok for han jobber fulltid - jeg studerer deltid.

Men hadde satt litt pris på enkle tiltak fra han - og det er i grunn sånn også når begge jobber fulltid.

Men den såkalte samlivsexperten har jo rett i at mye tid og energi går med til irritasjon...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104640-oppdra-gubben/#findComment-606609
Del på andre sider

Synest det kan virke som en grei ting å gjøre jeg...å rydde klærne hans i skapet, for du har rett; det er der de ser sist...

Min mann legger og klærne på gulvet....jeg flytter dem ut på verandaen uttafor soverommet når hauen blir for stor...barberskum og annet utstyr setter jeg vakk på badet og han finner det ikke...jeg ber han sette det på plass etter seg selv så finner han det neste gang han trenger det...

Våre menns mødre har forsømt jobben sin, og gjort dem til avhengige barn som trenger oppfølging og hjelp på lik linje med våre barn..

Hvis du skulle være så heldig at du får en gutt en gang, så vær ditt ansvar bevisst og oppdra han til den du skulle ønske mannen din var for deg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104640-oppdra-gubben/#findComment-606638
Del på andre sider

"Men er det virkelig så vanskelig å legge tøyet I skittentøys kurven istede for vedsiden av? Eller ta med seg møkkete underbukser fre badet og oppi kurven?"

Nei, det er ikke vanskelig, derfor foreslår jeg at du gjør det i stedet for å bruke masse energi og forsure forholdet med å kjefte og smelle.

Hvis du tenker deg om har du sikkert en del ting som irriterer han?

Lær dere å akseptere hverandres feil og svakheter, og overse småting, så blir hverdagen så mye enklere.

Men hvorfor er det slik i de aller fleste forhold? At mannen ikke ser ut til å klare denne ene tingen som å rydde etter seg????

Er du klar over hvor jævlig det er åmåtte rydde etter to unger og en voksen mann??? Er du mann??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104640-oppdra-gubben/#findComment-606639
Del på andre sider

*Hehe* Det er vel ett års tid siden jeg ga beskjed om at hvis mannen skulle ha vasket tøyet sitt så måtte det befinne seg i vaskerommet, jeg orket rett og slett ikke bære hans tøy ned dit, jeg har nok med mitt og ungenes. De første par gangene støvsugde ham omtrent sine skuffer og skap for tøy før han vasket selv (og da var haugen bak døra så stor at vi omtrent ikke kom inn på soverommet!), men etter det har han vært så flink så. :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104640-oppdra-gubben/#findComment-606755
Del på andre sider

Gjest samlivsxprten

Men hvorfor er det slik i de aller fleste forhold? At mannen ikke ser ut til å klare denne ene tingen som å rydde etter seg????

Er du klar over hvor jævlig det er åmåtte rydde etter to unger og en voksen mann??? Er du mann??

Nei, jeg er ikke mann, men livet har lært meg at vi alle har våre feil. De største feilene jeg gjorde i mitt nå havarerte ekteskap var å prøve å oppdra en voksen mann. Jeg ser i etterklokskapens lys at jeg også hadde mine feil og mangler som irriterte han. Med hvilken rett hadde jeg å forsøke å oppdra han og forme han i mitt bilde? Vi hadde ulike syn på hva som var god orden i et hjem. Hvorfor kunne ikke jeg leve med hans rot framfor å forvente at han skulle trives i min orden?

Småting ødelegger forhold. Stolthet og stahet gjør at vi fremfor å bruke 5 sekunder på å plukke opp den t-skjorten som ligger utenfor skittentøyskurven bruker en halv time på å krangle for å få han som eier t-skjorten til å plukke den opp. Hjelper det? Nei. Blir det dårlig stemning av det? Ja.

Så mener jeg at hvis gubben er så uspiselig og lat at alt ved han irriterer oss så får vi heller se oss om etter en annen. Å lære gamle hunder å sitte er umulig.

Det er virkelig en uting at kvinner tar mors-rollen ovenfor sin partner. Hvis en vil ha ting endret kan en heller sette seg ned som to likeverdige partnere og forhandle om slikt, ikke drive og kjefte og smelle. Det hjelper bare ikke, gjør det vel jenter??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104640-oppdra-gubben/#findComment-606759
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg er ikke mann, men livet har lært meg at vi alle har våre feil. De største feilene jeg gjorde i mitt nå havarerte ekteskap var å prøve å oppdra en voksen mann. Jeg ser i etterklokskapens lys at jeg også hadde mine feil og mangler som irriterte han. Med hvilken rett hadde jeg å forsøke å oppdra han og forme han i mitt bilde? Vi hadde ulike syn på hva som var god orden i et hjem. Hvorfor kunne ikke jeg leve med hans rot framfor å forvente at han skulle trives i min orden?

Småting ødelegger forhold. Stolthet og stahet gjør at vi fremfor å bruke 5 sekunder på å plukke opp den t-skjorten som ligger utenfor skittentøyskurven bruker en halv time på å krangle for å få han som eier t-skjorten til å plukke den opp. Hjelper det? Nei. Blir det dårlig stemning av det? Ja.

Så mener jeg at hvis gubben er så uspiselig og lat at alt ved han irriterer oss så får vi heller se oss om etter en annen. Å lære gamle hunder å sitte er umulig.

Det er virkelig en uting at kvinner tar mors-rollen ovenfor sin partner. Hvis en vil ha ting endret kan en heller sette seg ned som to likeverdige partnere og forhandle om slikt, ikke drive og kjefte og smelle. Det hjelper bare ikke, gjør det vel jenter??

Nei, det hjelper ikke å bare kjefte..men det er veldig frustrerende å gå å plukke på sånne småting stadig vekk... Så jeg synest mannen og må ta et ansvar og bli flinkere på lik linje med at vi må godta de små forskjellene, som etterhvert kan føles veldig store..

Jeg har gitt opp å oppdra min mann, men jeg godtar ikke alt mulig heller...på samme måte som han ikke godtar alt fra meg..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104640-oppdra-gubben/#findComment-607172
Del på andre sider

petter smart

Det mange kvinner lurer på er hvordan menn klarer seg når de bor alene. De klarer seg helt fint. Det dere ikke skjønner er at menn og kvinner er forskjellige. Vi er ikke så nøye på ryddighet og renhold, det skal mer til før vi gjør noe. Men hvorfor er det deres standard som er den riktige? Hvorfor skal vi innordne oss etter dere? Dere nekter jo å jenke dere etter oss.

Dersom dere klarer å leve med litt rot, så tar vi det til slutt, når vi mener det passer.

Og som flere sier, det hjelper ikke å kjefte eller å gjøre det selv. Kjefting skaper mistrivsel og kan ødelegge hele forholdet, gjør dere det selv lærer dere oss opp til å gi faen, vi innser at vår måte ikke passer dere og da får dere heller gjøre det selv. Så får vi heller ta maset og kjeftingen.

Du mistenker genfeil på menn. Hvorfor det? Hvorfor er vår måte å gjøre ting på feil? Det er en så typisk kvinneholdning, er det uovernestemmelse mellom deres og vår måte å gjøre ting på (rydding, renhold, romantikk, sex osv.) så er deres måte rett, vår er feil, og der er deres oppgave å lære oss opp, oppdra oss. Så feil går det an å ta.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104640-oppdra-gubben/#findComment-607210
Del på andre sider

Clue1365380406

Joda, enig i at det kan være et tema det der med husarbeid, spesielt når man har små barn.

Hjemme hos oss er det ingen som er speielt ryddige, ikke spesielt rotete heller, men det er klart det ligger litt slengt rundt omkring.

Det er forresten ikke bare kvinner som maser om rydding og husarbeid, mange menn er pirkete på dette, og er snare til å kritisere hvis det ikke er blåst til enhver tid.

Er glad det ikke er sånn hos oss. Og ettersom jeg ikke maser og kritiserer, får jeg heller ikke sånt tilbake. Tror vi befinner oss på samme nivå når det gjelder rot og husarbeid. Det hadde ikke vært noe særlig hvis min kjære hadde vært enten fryktelig rotete eller fryktelig nøye. Da hadde det nok vært noe annet med hensyn til masing og kritikk, enten fra han eller meg, og en helt annen stemning i hjemmet.

Tror dermed ikke at det har så mye med å oppdra hverandre, men heller det å være på forskjellige nivå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104640-oppdra-gubben/#findComment-607274
Del på andre sider

La skittentøyet hans ligge å flyte- i dager, uker, måneder eller til det begynner å lukte. Ikke ta i det, ikke vask det- bare spark det til side dersom det ligger i veien. På et eller annet tidspunkt går han tom for rent tøy å må ta action, og dersom han ikke er blind, så agererer han før.

For å speede opp prosessen kan jo du også starte samme praksis som han. Slipp skittentøyet ditt der du står, la det flyte fritt og se hvor lang tid det tar før han reagerer. Jeg tipper maks halvannen dag...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104640-oppdra-gubben/#findComment-607295
Del på andre sider

Gjest huffda så irriterende!

Ta å legg alt skittentøyet hans i en søppelsekk. Men ikke hiv det. La det så ligge der, mens du som vanlig hiver ditt eget tøy i skittentøyskurven og vasker det som vanlig. Da vil han etter hvert merke at det kanskje ikke er så veldig artig at han ikke har rene klær å ta på seg.

Ellers så er dette et typisk fenomen hos gutta. Jeg unnskylder dem ikke! Det er egentlig fryktelig barnslig av dem. Jeg sliter med det samme med min samboer. Han har skjerpa seg litt angående å rote på badet, men han lar en ganske stor haug med skittentøy ligge ved siden av hans side av sengen.

Men prøv det søppelsekk trikset. Det hjalp med min samboer, selv om det tok litt tid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104640-oppdra-gubben/#findComment-608001
Del på andre sider

Gjest hmmmm jeg lurer på

Det mange kvinner lurer på er hvordan menn klarer seg når de bor alene. De klarer seg helt fint. Det dere ikke skjønner er at menn og kvinner er forskjellige. Vi er ikke så nøye på ryddighet og renhold, det skal mer til før vi gjør noe. Men hvorfor er det deres standard som er den riktige? Hvorfor skal vi innordne oss etter dere? Dere nekter jo å jenke dere etter oss.

Dersom dere klarer å leve med litt rot, så tar vi det til slutt, når vi mener det passer.

Og som flere sier, det hjelper ikke å kjefte eller å gjøre det selv. Kjefting skaper mistrivsel og kan ødelegge hele forholdet, gjør dere det selv lærer dere oss opp til å gi faen, vi innser at vår måte ikke passer dere og da får dere heller gjøre det selv. Så får vi heller ta maset og kjeftingen.

Du mistenker genfeil på menn. Hvorfor det? Hvorfor er vår måte å gjøre ting på feil? Det er en så typisk kvinneholdning, er det uovernestemmelse mellom deres og vår måte å gjøre ting på (rydding, renhold, romantikk, sex osv.) så er deres måte rett, vår er feil, og der er deres oppgave å lære oss opp, oppdra oss. Så feil går det an å ta.

Det er ikke spesielt trivelig når skittentøyet lukter promp. Og om oppvasken lukter som døde rotter fordi det er så lenge siden den er blitt tatt?

Det er nok neppe et overdrevent krav om å ha det renslig og noenlunde ryddig inne. Det er noe som heter bakterier og virus. Og for ikke å snakke om sopp eller mugg. Om en for eksempel ikke tørker fukt fra gulvet på badet(om en ikke har varmekabler) vil det lukte som kattepiss etter noen måneder.

Overdreven masing? Er det så trivelig med drittlukt eller katte piss lukt inne i leiligheten? Eller døde rotter?Da vil jeg ikke kome på besøk til deg ivertfall.

Bremsespor og tåkelys i trusa også eller? ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104640-oppdra-gubben/#findComment-608009
Del på andre sider

petter smart

Det er ikke spesielt trivelig når skittentøyet lukter promp. Og om oppvasken lukter som døde rotter fordi det er så lenge siden den er blitt tatt?

Det er nok neppe et overdrevent krav om å ha det renslig og noenlunde ryddig inne. Det er noe som heter bakterier og virus. Og for ikke å snakke om sopp eller mugg. Om en for eksempel ikke tørker fukt fra gulvet på badet(om en ikke har varmekabler) vil det lukte som kattepiss etter noen måneder.

Overdreven masing? Er det så trivelig med drittlukt eller katte piss lukt inne i leiligheten? Eller døde rotter?Da vil jeg ikke kome på besøk til deg ivertfall.

Bremsespor og tåkelys i trusa også eller? ;o)

Har du vært hjemme til mange menn som bor alene? Lukter det promp, kattepiss og det som verre der? Hos de aller fleste gjør det ikke det. Ikke løper rottene over gulvet heller. Og menn dør ikke som fluer av sopp og virusangrep. Hvorfor ikke?

Jo fordi menn lar det ikke forfalle så mye, de tar det før det skjer. Problemet er at mange kvinner har skjemt bort mannen ved å gjøre alt for han. Han vet, bevisst eller ubevisst, at hun gjør det til slutt, slik at han slipper. Så de første gangene kan det nok gå ganske langt, men han vil lære, og da går det bedre, selv om han ikke kommer til å gjøre det akkurat som hun vil.

Det er ikke særlig trivelig med ei kjerring som maser og klager hele tiden. Da får vi i alle fall ikke lyst å rydde eller vaske.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104640-oppdra-gubben/#findComment-608406
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...