Gå til innhold

Når samboern min drikker...

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

blir jeg kjempeflau og har mest lyst til å synke ned i gulvet! På lørdag latet jeg som jeg ikke kjente han for han dreit seg så jævlig ut!

Da vi ble sammen for tre år siden drakk han øl, vin, vodka og det meste MED MÅTE! Så sluttet han helt å drikke, likte det plutselig ikke lenger i ca. 2 år. For ett år siden begynte hna igjen og nå går det bare i vodka og battery. Var veldig koselig å kunne ta noen drinker med han igjen etter 2 år (jeg har alltid vært glad i å kose megmed litt vin eller en drink). Men så begynte det å ta helt av. Han bruker tre minutter på en drink, som koster 80+ ute - så billig i drift er han ikke. Og når han blander selv tar han altfor mye vodka i + at han drikker drinkern som om det var vann - rett ned!

Han blir fort full, og er da mastete, skal ta på alle (klapp på skuldern, på låret, holde rundt jenter og gutter osv.) + han snakker altfor høyt, og gjentar seg selv 100 ganegr. Og da er kl. 21 kanskje... Sånn kl. 22 sitetr han å henger med huet og halvsover, eller så legger han seg ned på sofaen, eller går å kaster opp.

På familiebursdagen min drakk han 1 1/2 liter vodka!!! Han sovna i sofaen til slutt... Etter at han hadde sitti å prøvd å drikke opp drinken min bak ryggen min (da var det nemlig tomt med vodka).

Lørdag var vi på fest. han drak fort og sterke drinker som vanlig. Ble fort drita og var masete, klengente osv. i ca. 1 time. Så ble han "dårlig" og sitter/ligger henslengt i sofaen.. Her var det mange vi ikke kjente. Og folk reagerte. Jeg spurte om vi skulle gå hjem, men neida..

Til slutt måtte ejg spørre kompisen vi var hos om han kunne få legge seg på senga litt og slappe av. Ikke ville han drikke vann heller. Det kan skje alle at man blir for full en gang i blant, men dette her skjer HVER gang! Og nå er jeg lei.. han er slitsom, og oppfører seg som en stor unge. Ikke innrømemr han at han er full helelr, og bare kaster i seg mer til det er tomt. På lørdag drakk han en helflaske vodka på 4 timer aleine!

Når jeg sier at han bør roe seg litt (når han er edru) blir han dønn fornærma og sier han ikke gidder å drikke mer, da jeg sier det er bedre å ikke drikke enn å bli sånn blir han paddesur. Men ahn slutter ikke å drikke fordet.. Hn tror jeg så gjerne vil at han skal drikke, emn ikke sånn! Vil ha en å skravle med og ta en utepils med jeg, ikke en jeg må bære hjem og legge i senga og hente bøtte til!

Hvordan skal jeg få han til å skjønne at dette er et problem? Er det noen som vet hvor skadelig det er for kroppen å drikke så mye som han gjør? Han ser ikke så drita ut heller.. Men jeg ser det med en gang, han snøvler ikke eller sjangler - pleier i hevrt fall ikke gjøre det. Sist sjangla han da.. Men folk som ikke kejnner han tror han bare er trøtt. kan dette betegnes som et alkoholproblem eller tar jeg hardt i?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104734-n%C3%A5r-samboern-min-drikker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han kjenner vel ikke sine egne begrensninger..

Kan vel ikke si det er ett så stort alkoholproblem skjer det ikke veldig ofte..

Be han blande drammen som meg... Like mengder med vodka og batteri og fyll etter med sprite.. For det første varer vodkaen lengre, og han blir ikke så dårlig i magen... Så han holer ut lengre..

Men skjønner deg hvis du synes det er greit at han slukner tidlig hvis han er så masete..

:o)

I og med at du ikke sier noe hvor ofte han drikker så er det helt umulig for oss å si om han kan ha ett alkohol problem. Men han har ett drikkemønster som absolutt ikke er bra og som raskt kan utvikle seg til ett problem.

For å si det sånn så har han det "rette" drikkemønstre for å dra på seg ett problem, det er bare frekvensen som vil avgjøre om det vil bli det.

Gjest Pricilla

Han kjenner vel ikke sine egne begrensninger..

Kan vel ikke si det er ett så stort alkoholproblem skjer det ikke veldig ofte..

Be han blande drammen som meg... Like mengder med vodka og batteri og fyll etter med sprite.. For det første varer vodkaen lengre, og han blir ikke så dårlig i magen... Så han holer ut lengre..

Men skjønner deg hvis du synes det er greit at han slukner tidlig hvis han er så masete..

Dette skjer hver gang vi drikker, enten famileiebursdager, grillpartyer, middager hos foreldrene hans, fester. Dvs. hver helg + noen ukedager (sjelden). Men vi drikker hver helg.. Enten vi har noen venenr på besøk eller tar en tur ut.

Jeg synes ikke det er greit at han er mastete eller slokner.. Hadde han ikke drukket for mye hadde han verken vært mastete eller slokna. Han er sånn som kan rive tak i huet mitt fordi han vil kline, noe jeg ikke synes så veldig mye om når ejg egentlig sitter og prater med noen andre.. : ( Og så sier han "kom igjen a.. " Gi meg et kyss da" osv osv. Så klenger han på venninne mine, noe de også synes er slitsomt.

Så dette skjer hver helg! Noe oftere i ferier da.. Kjipt! Dro på danskebåten med han aleien og gleda meg til en koselig tur emd han med god mat og drikke.. men han slokna rett etter middagen han! Da satt jeg i baren dønn aleine jeg! Morro.. Gudkjelov har jeg lett for å bli kjent med folk, så jeg fikk selskap utover natta, men ville jo ha det gøy med HAN da, og ikke fremmedfolk..

Da vi først ble sammen (da var vi 18)var det jeg som drakk for mye, men jeg skjerpet meg masse for hans del, nå blir jeg såvidt brisen når ejg drikker.. Skjønenr ikke vitsen med å miste kontrollen. han likte ikke å "passe på" meg hver gang og krangle og legge meg, og nå er han likedan som ejg var! Men jeg visste i hvert fall at jeg var sånn og skjeropet meg jeg da... men han blir bare sint på meg når jeg prøver å ta det opp!

Dette skjer hver gang vi drikker, enten famileiebursdager, grillpartyer, middager hos foreldrene hans, fester. Dvs. hver helg + noen ukedager (sjelden). Men vi drikker hver helg.. Enten vi har noen venenr på besøk eller tar en tur ut.

Jeg synes ikke det er greit at han er mastete eller slokner.. Hadde han ikke drukket for mye hadde han verken vært mastete eller slokna. Han er sånn som kan rive tak i huet mitt fordi han vil kline, noe jeg ikke synes så veldig mye om når ejg egentlig sitter og prater med noen andre.. : ( Og så sier han "kom igjen a.. " Gi meg et kyss da" osv osv. Så klenger han på venninne mine, noe de også synes er slitsomt.

Så dette skjer hver helg! Noe oftere i ferier da.. Kjipt! Dro på danskebåten med han aleien og gleda meg til en koselig tur emd han med god mat og drikke.. men han slokna rett etter middagen han! Da satt jeg i baren dønn aleine jeg! Morro.. Gudkjelov har jeg lett for å bli kjent med folk, så jeg fikk selskap utover natta, men ville jo ha det gøy med HAN da, og ikke fremmedfolk..

Da vi først ble sammen (da var vi 18)var det jeg som drakk for mye, men jeg skjerpet meg masse for hans del, nå blir jeg såvidt brisen når ejg drikker.. Skjønenr ikke vitsen med å miste kontrollen. han likte ikke å "passe på" meg hver gang og krangle og legge meg, og nå er han likedan som ejg var! Men jeg visste i hvert fall at jeg var sånn og skjeropet meg jeg da... men han blir bare sint på meg når jeg prøver å ta det opp!

Han har et problem.

Annonse

Ok.. Vil da si at han kanskje har et problem..

Skjønner du kvier deg for å ta det opp med han iogmed han blir sint.. Hvorfor ikke få en du vet han stoler på til å ta seg en prat med ham..

Ut fra din beskrivelse her, er din samboer i ferd med å bli alkoholiker.

Forsøk å være totalt avholdende i 1 måned. Om han ikke greier å gjennomføre dette; vil jeg nok påstå han har et problem han trenger faglig veiledning og hjelp for å komme ut av.

Gjest Pricilla

Ok.. Vil da si at han kanskje har et problem..

Skjønner du kvier deg for å ta det opp med han iogmed han blir sint.. Hvorfor ikke få en du vet han stoler på til å ta seg en prat med ham..

Vet han stoler på meg.. men han "ser ikke" at dette er et problem og at dette er utrolig flaut for oss begge!

Jeg må jo ta meg av han og da når han blir sånn, kan ikke bare la han ligge på sofaen eller kaste i seg flere drinker. Å be han om å bremse ned er håpløst. Så fort jeg ikke følger med så bælmer han i seg en ny drink. En gang helte jeg vodkaen over i en tom brusflaske og fylte i vann i vodkaflaska.. Han blandet seg minst fem drinker med vann og battery uten å merke noe! DA er man allerede altfor full..

Dette gjorde jeg fordi alle vannene våre hinta til meg om at de syns han var slitsom, kverrulerte og ga seg ikke i en tåplig diskusjon.

Høres ut som min eks det der..

Dette er hva jeg gjorde:

Jeg gav han et ultimatum. Jeg sa til han at jeg nektet å være med på fest dersom han skulle drikke så mye som en dråpe alkohol. (Om han først fikk i seg en halvliter eller en drink, så var han ustoppelig) Enten fikk han være sammen med meg og sette flaska igjen hjemme, eller så nektet jeg å være med.

Hvis han skulle på fest uten meg, og han skulle drikke, så fikk han finne et annet sted å tilbringe natten (evt. at jeg sov et annet sted)

Jeg sa også at om han valgte flaska fremfor meg, så kom jeg ikke til å legge skjul på hvorfor jeg ikke kom på festen dersom noen skulle spørre meg. Det var jo uansett ingen hemmelighet hvordan han oppførte seg i fylla.

Etter en god stund uten alkohol, fikk han med seg visse kvoter for kvelden. Denne økte etterhvert, inntil han klarte å finne grensene selv.

De gangene han var på fest uten meg tok han selvfølgelig helt av, men så lenge jeg ikke var der og det ikke gikk ut over meg, så gjorde jo ikke det meg noe.

Det funket for en stund i alle fall.

Lykke til!

Vet han stoler på meg.. men han "ser ikke" at dette er et problem og at dette er utrolig flaut for oss begge!

Jeg må jo ta meg av han og da når han blir sånn, kan ikke bare la han ligge på sofaen eller kaste i seg flere drinker. Å be han om å bremse ned er håpløst. Så fort jeg ikke følger med så bælmer han i seg en ny drink. En gang helte jeg vodkaen over i en tom brusflaske og fylte i vann i vodkaflaska.. Han blandet seg minst fem drinker med vann og battery uten å merke noe! DA er man allerede altfor full..

Dette gjorde jeg fordi alle vannene våre hinta til meg om at de syns han var slitsom, kverrulerte og ga seg ikke i en tåplig diskusjon.

Synes vennene deres skal ha såpass til guts at de sier det til ham jeg da..

Kanskje du skal slutte å drikke sammen med ham.. Ikke sikkert han synes det er så spennende han heller da..

Håper at det ikke går aå langt at han må inn et sted for å få hjelp.. Har en i familien som har vært der, og jeg og mannen min måtte inn på en såkaldt familie uke.. Vi måtte sitte mot hverandre i en ring mens andre alkoholikere satt rundt å hørte på.. Jeg måtte fortelle ham alt det triste, vonde og leie jeg har opplevd med ham.. Så måtte mannen min si det samme.. Etterpå måtte alkoholikeren gå for seg selv og tenke.. Han måtte i ringen igjen dagen etter og fortelle hvordan han hadde det..

Skikkelige tøffe saker.. Håper dere slipper slikt..

Det er værst å innrømme for seg selv at han har problemer, men når han har gjort det har han kommet langt..

petter smart

Dette er jo et (alkohol)problem så lenge du blir skjemt ut og ikke liker det.

Dersom han ikke har et alkoholproblem (alkoholiker) så kan du be noen om å filme han i skjul på neste fest. Når han får se seg selv drite seg ut kan det vekke han opp. For det virker ikke som om han skjønner hva han gjør. Han husker sikkert at han er klengete, kverulerer, sjangler osv.

Det er utrolig slitsomt med folk som ikke skjønner når de har fått nok, som kjefter og smeller når du ber dem ta det med ro, for så å sovne etter en halv drink til.

Annonse

Det tillegget du kom med her hørtes ikke så bra ut. Hvis han ikke har ett problem så er han millimeter i fra. Bare det å klare å ha i seg så mye alkohol på så kort tid sier sitt.

Dette må du sette en stopper for ellers går det helt galt.

Du må jo prate seriøst med han når han er edru! Jeg syns tipsa til carma hørtes fornuftig ut, og jeg ville kanskje gjort det samme selv.

Men jeg lurer veldig på hvordan en person klarer TO helflasker med vodka! Det er imponerende uansett hvordan du ser på det...

Jeg har selv hatt tendenser, blitt kanon dritings hver tur ute på byen, rett og slett fordi jeg drakk sprit. Det er ikke få ganger stakkars kjæresten min har bært (båret) meg hjem fra byen eller vorspiel. Nå holder jeg meg unna sprit, og drikker bare "rusbrus" (jævli teit ord). Da er det ikke så lett å bli kanon uten å merke det selv. Kanskje han får mer kontroll hvis han begynner å drikke øl istedet.

Jeg synes du skal ta på alvor det du allerede ser. Jeg er temmelig sikker på at det ikke blir godt for noen av dere om du får ham til å ikke drikke for en stund. Du vil aldri bli trygg på at han holder seg på matta uansett. Når du ser tegnene så tidlig, synes jeg du skal være sterk og gå ut av forholdet. Jeg vet en hel del om det å være utrygg i et samliv. Det blir ikke bedre jo høyere du elsker ham. Det blir heller ikke bedre jo mer han føler at du opptrer som mora hans. Kort sagt; hans vanskelige forhold til å drikke er et vedvarende problem. Du kan ikke hjelpe ham å løse det - dessverre.

Gjest Pricilla

Jeg synes du skal ta på alvor det du allerede ser. Jeg er temmelig sikker på at det ikke blir godt for noen av dere om du får ham til å ikke drikke for en stund. Du vil aldri bli trygg på at han holder seg på matta uansett. Når du ser tegnene så tidlig, synes jeg du skal være sterk og gå ut av forholdet. Jeg vet en hel del om det å være utrygg i et samliv. Det blir ikke bedre jo høyere du elsker ham. Det blir heller ikke bedre jo mer han føler at du opptrer som mora hans. Kort sagt; hans vanskelige forhold til å drikke er et vedvarende problem. Du kan ikke hjelpe ham å løse det - dessverre.

vel.. Det er ikke SÅÅ ille! ; ) Ikke sånn at jeg kunne tenkt tanken engang om å gå.. herregud, nei og nei!

Det som er problemet er at han alltid drikekr seg drita når vi først drikker. Det er fordi det går altfor fort ned, og han blander altfor sterke drinker. Slitsomt ja, men ikke SÅ ille som sagt.. Jeg hadde tendenser til å bli altfor (ikke bare tendenser, jeg BLE) full før, men jeg har kuttet ut sprit sånn som Åsemor her sier..

Så alkis vil jeg ikke si, men problemer med å stoppe i tide, og det er jo et problem i seg selv.

Men takker for svar! ; )

Gjest desolé

vel.. Det er ikke SÅÅ ille! ; ) Ikke sånn at jeg kunne tenkt tanken engang om å gå.. herregud, nei og nei!

Det som er problemet er at han alltid drikekr seg drita når vi først drikker. Det er fordi det går altfor fort ned, og han blander altfor sterke drinker. Slitsomt ja, men ikke SÅ ille som sagt.. Jeg hadde tendenser til å bli altfor (ikke bare tendenser, jeg BLE) full før, men jeg har kuttet ut sprit sånn som Åsemor her sier..

Så alkis vil jeg ikke si, men problemer med å stoppe i tide, og det er jo et problem i seg selv.

Men takker for svar! ; )

Hm-du bortforklarer og unnskylder, synes jeg. Tenk deg om. Hvor mye drikker han om noen år?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...