Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I P4 pågår (pågikk) en diskusjon omkring innvandrere og bruk av vår nasjonaldrakt, bunaden, og det kan kanskje være et tema for dolere, også.

Bunaden er jo som nevnt, vår nasjonaldrakt som gjerne viser tilhørighet og opprinnelse.

Spørsmålet er ikke om alle kan gå i den bunaden de vil, for det kan man jo. Spørsmålet er snarere om det er Passende f.eks. for afrikanere som har bodd her ett år å bruke setesdalsbunad.

Vil afrikanerens bunadbruk signalisere respekt for nordmenns tradisjoner og røtter, eller signaliserer dette opportunisme og forakt for nordmenn?

Kontrollspørsmål; Ville vi ha iført oss Kenyas nasjonaldrakt etter ett år i landet?

Anyone?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104933-bunad-p%C3%A5-innvandrere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Grip

9

• Ulv I Faarikaal

8

• petter smart

5

• favn

4

Mest aktive i denne tråden

Bunad er turn-off, uansett.

Så hvem eller hva som ifører seg en budeiedrakt som ble oppgradert og behengt med sølvrosetter av de kondisjonerte under nasjonalromantikken er ihvertfall meg revnende likegyldig.

Men kanskje det er en viktig sak for det beryktede bunadspolitiet?

Var iført Thailandsk nasjonaldrakt mange ganger jeg lenge før jeg hadde vært der et år en gang. Og det med full velsignelse fra og til stor glede for de "innfødte" Thai'ene.

Å bruke nasjonaldrakt vil jeg si gir uttrykk for at en føler tilknytning til et land/sted. Hvor en er født er da irrelevant.

Skulle f.eks adopterte med mørk hudfarge nektes å bruke bunad fordi det ser uvant ut for hypernasjonalistiske nordmenn?

Gjest Pricilla

har heller ikke sansen for bunad.. Skikkelig buddie-greier, ser helt jævli ut mener nå jg! Mye penere med en fin kjole eller annen drakt.

Synes egentlig kun nordmenn skal bruke bunad når vi først har den som nasjonaldrakt.. Hadde ikke gått med Kenyas nasjonaldrakt etter 10 år engang hvis ejg hadde bodd der. Fordi jeg er norsk og ikke afrikaner! Hadde følt at det hadde vært feil..

Men hva med mørkhudete som er adopterte da? De er jo like norske som "ekte" nordmenn da..

Så det er litt vanskelig å bedømme etter hudfarge. man kan vel helelr si at de som føler seg heilnorske kan vel gå med bunad! ; )

Jeg er enig med favn. Bunader er ikke spesielt pent, den har jun tradisjoner tibake til romantikken, fortrinnsvis overklassen. (den lille vi hadde - de fleste var dansk)

Så for min del kan invandrere gjerne kle seg i bunad. Men de kan gjerne kle seg i sitt tidligere hjemlands drakt på 17.mai. Vi er jo enten vi vil eller ei et flerkulturellt samfunn. Og dette kan godt prege nasjonaldagen vår. Jeg føler meg IKKE truet, mindre norsk eller stolt over landet mitt for det! (skotter kler seg som regel i kilt her til lands)

Annonse

Så hvem eller hva som ifører seg en budeiedrakt som ble oppgradert og behengt med sølvrosetter av de kondisjonerte under nasjonalromantikken er ihvertfall meg revnende likegyldig.

Jess...bortsett fra en liten reservasjon; En del bunader for kvinner er ganske kjekke, i den forstand at de er vide og luftige, og derfor på sett og vis er hensiktsmessige i visse sammenhenger (uten at jeg vil utbrodere det (så og si) noe nærmere).

"Vil afrikanerens bunadbruk signalisere respekt for nordmenns tradisjoner og røtter, eller signaliserer dette opportunisme og forakt for nordmenn?"

Helt klart et uttrykk for respekt for en av de flotteste norske tradisjoner og kulturuttrykk, samt et ugjendrivelig bevis på at nasjonens integreringspolitikk er særdeles vellykket.

"Kontrollspørsmål; Ville vi ha iført oss Kenyas nasjonaldrakt etter ett år i landet?"

Selvsagt. When in Rome.. osv.

"Anyone?"

Dette er helt uproblematisk. Analogt er det bare å se på våre kvisete håpefulle som daglig ifører seg antrekke som godt kan karakteriseres som en "US ghetto-bunad" med saggebukser, treningstøy, capser og gulllenker i skjønn krosskulturell forening, med veivende armer og underbuksen fremme.

Riktignok begynner jo en oppvekst på Romsås eller TØyen å bli veldig "etnisk", men kulturforskjellen mellom ghettoen i Bronx og Oslo er vel større enn forskjellen mellom Ghana og Gnore. Det ser ikke ut til at unge Hansener og Olsener lar denne kultur og opprinnelseskløften hindre dem i å daglig hedre 50 cent, Eminem eller Snoopy Dog ved å iføre seg deres "bunad"... :-)

Gjest Iznogood

Finnes det bunadspoliti?

Hei,

Det var jo også noe å henge seg opp i!

Hvilken forskjell gjør det hvem som går med hvilken bunad?

Med vennlig hilsen

Hvilken forskjell? Det var jo det som var trådens spørsmål, sør. Dessuten er det (i mine kretser) noe som passer seg og noe som ikke passer seg. Det er dannelse, sør, og ganske krevende greier for mange.

Nuvel; P4 greide å bruke en time på saken, og med mye engasjement blant innringerne. Så der ute blant folket er nok meningene delte.

"Vil afrikanerens bunadbruk signalisere respekt for nordmenns tradisjoner og røtter, eller signaliserer dette opportunisme og forakt for nordmenn?"

Helt klart et uttrykk for respekt for en av de flotteste norske tradisjoner og kulturuttrykk, samt et ugjendrivelig bevis på at nasjonens integreringspolitikk er særdeles vellykket.

"Kontrollspørsmål; Ville vi ha iført oss Kenyas nasjonaldrakt etter ett år i landet?"

Selvsagt. When in Rome.. osv.

"Anyone?"

Dette er helt uproblematisk. Analogt er det bare å se på våre kvisete håpefulle som daglig ifører seg antrekke som godt kan karakteriseres som en "US ghetto-bunad" med saggebukser, treningstøy, capser og gulllenker i skjønn krosskulturell forening, med veivende armer og underbuksen fremme.

Riktignok begynner jo en oppvekst på Romsås eller TØyen å bli veldig "etnisk", men kulturforskjellen mellom ghettoen i Bronx og Oslo er vel større enn forskjellen mellom Ghana og Gnore. Det ser ikke ut til at unge Hansener og Olsener lar denne kultur og opprinnelseskløften hindre dem i å daglig hedre 50 cent, Eminem eller Snoopy Dog ved å iføre seg deres "bunad"... :-)

Vi kan vel konkludrer med at bunaden har mistet sin eventuelle rolle som signal og tradisjon. Hva blir så igjen av det hele? En latterlig klovnedrakt (for menn) og et tungt, ubekvemt plagg for kvinner.

Jeg leser også at man nå har startet med brodering av bunader i China og sender dem tilbake hit for montering. Mange tusen billigere.

Forfallet er formidabelt og ustoppelig.

Annonse

Vi kan vel konkludrer med at bunaden har mistet sin eventuelle rolle som signal og tradisjon. Hva blir så igjen av det hele? En latterlig klovnedrakt (for menn) og et tungt, ubekvemt plagg for kvinner.

Jeg leser også at man nå har startet med brodering av bunader i China og sender dem tilbake hit for montering. Mange tusen billigere.

Forfallet er formidabelt og ustoppelig.

Det kan være, selv om slike kulturelle "angrep" ofte fører til en slags "samling i bunn", der man får en polarisering og en mer ortodoks holdning til slike kultursymboler, og dermed styrker deres posisjon. Bunader kom jo voldsomt i vinden etter forrige EU-kamp, og det ser jo ikke ut til å lagt seg ennå. Dine betraktninger om bunad som klovnedrakt sier jeg meg hjertens enig i....

Var iført Thailandsk nasjonaldrakt mange ganger jeg lenge før jeg hadde vært der et år en gang. Og det med full velsignelse fra og til stor glede for de "innfødte" Thai'ene.

Å bruke nasjonaldrakt vil jeg si gir uttrykk for at en føler tilknytning til et land/sted. Hvor en er født er da irrelevant.

Skulle f.eks adopterte med mørk hudfarge nektes å bruke bunad fordi det ser uvant ut for hypernasjonalistiske nordmenn?

Jeg er ikke bevandret i bunadstenking, men er det ikke slik at valg av bunad til en viss grad skal singalisere en slags opprinnelse?

Jeg mener at bare de som er fra eller har tulknytning tilet sted skal bære bunaden fra det stedet. Innvandrere får derfor ha bunad fra sitt eget land. Jeg kunne godt tenke meg å bruke min norske bunad i utlandet.

Ser du mørkhudede personer med norsk bunad, kan de likevel ha en norsk bestemor....

Vil du kunne se utenpå om denne bunadkledde personenen er innvandrer, - eller min bunadkledde adopterte datter?

Nei. Men mitt utgangspunkt er mer hva en selv mener er "riktig", og ikke hva andre mener. Dessuten hva "en selv" bør vektlegge i en slik vurdering.

For en adoptert en det selvsagt under alle disse omstendigheter, helt fint å bruke bunad. Vedkommende er så norsk som noen.

For meg kan hvem som helst bruke bunad(om de vil utsette seg for noe så fælt), jeg har ikke noe nasjonalistisk sykelig forhold til bunader.Og, de fleste bunader(eller gammelkjerringstakker om du vil)er forresten dritstygge.

Hvordan kan det ha seg at så mange velger å benytte dette plagget? Hvordan kan det ha seg at det nesten er verre i byen enn på bygda?

Er vi rammet av en nasjonal psykose? Hvorfra kommer denne psyke hang til uniformering? Hvorfra kommer denne pussige tendens til å søke tilbake til fortiden?

Fan vite.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...