Gå til innhold

Hvordan setter dere grenser?

Anbefalte innlegg

Gjest malva

Er veldig travel og opptatt, studerer og har barn i forskjellige aldre som bor hos meg. Masse oppgaver daglig, hjelping med lekser, måltider, klær, handling - i tillegg til egne lekser. Har rett og slett ikke fått jobbet med studiene hjemme på kveldene i det hele tatt! (andre mødre på studiet forteller om det samme problemet) Og nå er det eksamen! Er blitt kjent med en ok kar som jobber skift - nå er han ledig i 4 uker. Vil gjerne treffe meg. Men jeg har 4 uker foran meg med egne og ungenes prøver og eksamener, med dertil hørende lesing og arbeid! Nå var han akkurat på døren her, mistenker jeg - jeg vet ikke, for jeg lukket ikke opp og håper han ikke så at jeg var hjemme! Orket ikke! Saken er at jeg ikke vet hvordan jeg skal sette grenser, si at jeg ikke har tid, orke hans mulige irritasjon over dette, hans forsøk på å overtale meg til å endre mening, orke min egen dårlige samvittighet over å ikke være sammen med ham når han har fri. (har nettopp møtt ham) Det blir vel til at jeg kutter ut hele kontakten for å slippe å sitte sånn med a) vond samvittighet for å si nei til en ok fyr og/eller B) irritasjon over at han mener jeg skal ha tid til å være sammen med ham - _også_! Jeg har da mer enn nok som det er, døgnet har ikke flere timer, jeg synes ikke jeg klarer gi ungene nok heller - og så _enda_ en? Hvordan gjør dere andre dette? Jeg får ikke kabalen til å gå opp, og jeg vet ikke hvordan jeg skal sette grenser slik at jeg og ungene klarer å overleve! En ny mann - blir det ett menneske for meget i livet mitt, rett og slett? Må jeg avstå fra det til studiene er ferdige (2 år til) og til ungene er større (mer enn 2 år til)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105382-hvordan-setter-dere-grenser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Hold ut! Nå er snart eksamener og skole slutt og det blir sommer med ferie og lange kvelder. Når det gjelder lekselesing på kveldene skjønner jeg godt at det ikke er lett. Kanskje du kan avtale en tid med barna der de skal være i seng eller på rommet sitt som du så kan bruke til hva du vil, lese lekser, se på TV etc. tror alle trenger det.

Lykke til med eksamener!

Gjest malva

Hei,

Hold ut! Nå er snart eksamener og skole slutt og det blir sommer med ferie og lange kvelder. Når det gjelder lekselesing på kveldene skjønner jeg godt at det ikke er lett. Kanskje du kan avtale en tid med barna der de skal være i seng eller på rommet sitt som du så kan bruke til hva du vil, lese lekser, se på TV etc. tror alle trenger det.

Lykke til med eksamener!

Takk!

Jeg må innrømme at når de små endelig er i seng, er jeg også senge- og segneferdig! Men i stedet bli jeg sittende og se om det kanskje er noe hyggelig på tv, da. Barna er nemlig av enhver alder, den yngste vil ikke iseng før den eldste, og den eldste kommer seint hjem fra trening og skal gjøre lekser og den i midten støtter den minste - og sirkelen er igang... Så jeg sliter selvsagt med grensesettingen også overfor ungene, kan du si...men en mann inn i bildet i tillegg??

Takk!

Jeg må innrømme at når de små endelig er i seng, er jeg også senge- og segneferdig! Men i stedet bli jeg sittende og se om det kanskje er noe hyggelig på tv, da. Barna er nemlig av enhver alder, den yngste vil ikke iseng før den eldste, og den eldste kommer seint hjem fra trening og skal gjøre lekser og den i midten støtter den minste - og sirkelen er igang... Så jeg sliter selvsagt med grensesettingen også overfor ungene, kan du si...men en mann inn i bildet i tillegg??

Jeg føler med deg. Husker hvordan jeg hadde det sist jeg gikk på skole og gangen før jeg forsøkte.

Siste gangen sendte jeg ungene inn på rommene sine, nektet dem å være i stua og lå på senga før eksamen. Nileste i 14 dager og nektet alle å komme inn på soverommet mitt. Det gikk bra.

Så lykke til med eksamen :o)

Har du lyst til å treffe ham senere, etter eksamen? Da kan du jo bare si noe sånt som 'Jeg er midt inne i eksamenstider nå og har ikke kapasitet til noe utover det bortsett fra barna. Men kan vi snakke sammen når jeg er ferdig?'

Hvis han ikke er interessert i å vente noen uker, vel... da er han nok ikke interessant for deg uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...