Gå til innhold

Visste dere at.... (om sengetøy)

Anbefalte innlegg

Gjest Bipbop

...det mest usunne som finnes er det de fleste gjør rundt omkring, nemlig å reie opp senga en times tid etter at en har stått opp?! Enda verre er det om du legger sengeteppe på toppen av den varme dyna.

Det er å lage skikkelige gode forhold for midden. Fuktig og varmt.

Selv om en ikke merker noe som helst til det selv så svetter et helt normalt menneske et par desiliter i løpet av natta. Dette tar lang tid å fordampe fra madrassen. Sier seg selv hva som skjer hvis en hver dag legger dyne og eventuelt teppe over fuktigheten.

Selv så bretter jeg dyna tilbake og lar det ligge åpent for å tørke opp. Av og til bretter jeg dyna i fire og legger den i sengeenden. det ser pent ut også. Men det er faktisk ikke så mange utenom oss som er på soverommet vårt!

Flere ganger i uka rister jeg dyna raskt ut av vinduet for å bli kvitt det vanlige støvet.

PÅ denne måten unngår vi all den ekle midden som dere andre 'oppreiere' ligger og velter dere i.

Og så tror dere dere er så flinke når dere skifter sengetøy hver annen uke.

Æsj sier jeg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105627-visste-dere-at-om-senget%C3%B8y/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får kjøpt spesielle trekk til dyner, puter og laken for å forhindre midden i spre seg.

Desutten tar du knekken på mye mere midd ved å legge senklærne i fryseren en stund.

Så du har nok minst like midd i senga som oss andre, ja langt mere enn meg faktisk :-)

Gjest papirtiger

Ikke at jeg reier opp seng hver dag..

Men sengemidd blir man ikke kvitt med å riste dyna et par ganger ut av vinduet. Kakkerlakker og sengemidd vil sikkert overleve en eventuell atomkrig.

Hadde jeg vært allergisk hadde jeg kanskje kriget mot midden.

Gjest Iznogood

Kan du fortelle meg hvordan du klarer å riste ut ALL midden ved å riste dyna igjennom vinduet flere ganger i uka? Vi rister dyner hver dag og får ikke vekk all midden vi... Og hvorfor skriver du at vi tror vi er flinke når vi skifter hver annen uke? Vi skifter da minst en gang i uka... Apropos midd, den trives godt i laken og puter også, gjør den ikke dèt hos dere?

Annonse

Du får kjøpt spesielle trekk til dyner, puter og laken for å forhindre midden i spre seg.

Desutten tar du knekken på mye mere midd ved å legge senklærne i fryseren en stund.

Så du har nok minst like midd i senga som oss andre, ja langt mere enn meg faktisk :-)

"Desutten tar du knekken på mye mere midd ved å legge senklærne i fryseren en stund."

Det stemmer det du sier der, men det er kanskje litt vanskelig å få stappet madrassen oppi fryseren :)

Gjest Bipbop

Hva med madrasser? Bor ikke midden der også, eller er det bare i sengetøyet?? Og tepper og matter på soverommet.. og sofaer og stoler... og huffameg...

Det er jo i madrassen svetten hovedsaklig trekker inn. Hvis du sperrer den inne og varmer opp hele sulamitten ved å legge dyne og kanskje også sengetepper over så....

Finnes vel i dyne og pute også. Ellers hadde det vel ikke funnets middtrekk til disse.

Men om du ikke bruker sengeteppe, så blir jo iallefall en side av dyna tørr om ikke annet.

Gjest Bipbop

Kan du fortelle meg hvordan du klarer å riste ut ALL midden ved å riste dyna igjennom vinduet flere ganger i uka? Vi rister dyner hver dag og får ikke vekk all midden vi... Og hvorfor skriver du at vi tror vi er flinke når vi skifter hver annen uke? Vi skifter da minst en gang i uka... Apropos midd, den trives godt i laken og puter også, gjør den ikke dèt hos dere?

Det er ikke midden jeg rister vekk. Det er vanlig husstøv. Midden lever av husstøv, derav navnet husstøvmidd. Og så liker den seg ekstra godt hvis det er litt fuktig. Men den kan IKKE ristes vekk dessverre.

Midd kan drepes i badstu, i sterk solvarme og i kulde (ute eller i fryseren). Husker ikke tider og grader akkurat her jeg sitter. Finnes sikkert på sidene til Astma & Allergi-foreningen

Gjest Bipbop

Tror du all midden forsvinner bare fordi du vifter dyna ut av vinduet noen dager i uken? Hva med all midden i lakenet, puta, madrassen? Er det _egentlig_ nevneverdig bedre å sove i 100 000 midd enn i 200 000?

Hvis du leser en gang til, så ser du at jeg ristet vekk husstøvet. Midden trives med mye støv, så det er om å gjøre å ikke ha for mye av verken det eller fuktighet.

Midden må du drepe med varme eller kulde, den lar seg ikke riste vekk som sagt.

Annonse

Gjest Bipbop

Hurra! Endelig noe å slå i bordet med for oss slabbedasker som aldri gidder å re opp sengene om morgenen! :-)

Ja, ikke sant! Jeg også ble veldig glad da jeg leste om dette!

Det er jo logisk. Innestengt varm fukt er ikke bra verken i senga, på badet eller på kjøkkenet. Mugg og midd og vond lukt er ikke stas!

Gjest Rusle

For å ta knekken på midden, må dyner, puter og madrasser luftes i minst -20 grader. Så du får vente til vinteren, da ;o)

Gjest Rusle

Det er ikke midden jeg rister vekk. Det er vanlig husstøv. Midden lever av husstøv, derav navnet husstøvmidd. Og så liker den seg ekstra godt hvis det er litt fuktig. Men den kan IKKE ristes vekk dessverre.

Midd kan drepes i badstu, i sterk solvarme og i kulde (ute eller i fryseren). Husker ikke tider og grader akkurat her jeg sitter. Finnes sikkert på sidene til Astma & Allergi-foreningen

Du finner det her:

http://www.inneklima.com/index.asp?context=&document=156

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...