Gjest soto Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Barnet mitt går lite opp i vekt uansett hvor mye jeg ammer. Kunne tenke meg å måle næringsinnholdet i melken min. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105739-hvor-og-hvordan-m%C3%A5les-n%C3%A6ringsinnholdet-i-morsmelken/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest via helsestasjonen Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Snakk med helsestasjonen. Først vil de sikkert veie babyen før og etter du har ammet, for å se hvor mye melk han får i seg under et måltid. De kan evt henvise deg til sykehuset ("melkebanken" der) for å sjekke melken din hvis de tror det kan være noe galt med den. Der sjekkes all melk som levers av "melkegivere" og som gis til premature barn etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105739-hvor-og-hvordan-m%C3%A5les-n%C3%A6ringsinnholdet-i-morsmelken/#findComment-617121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tly Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Noen kjappe spørsmål: -Hvem sier at barnet går lite opp i vekt, og hvor stor/liten er vektøkningen? Er vektøkningen jevn, eller har den stagnert? -Hvor gammelt er barnet? -Gir du noe som helst annet enn morsmelk? -Har du fått noen til å se på når du ammer, og se at ting blir gjort riktig? Gjerne helsesøster eller en ammehjelper. Det er svært sjelden at det er melken det er noe i veien med. Dessuten er det vanskelig å få en riktig måling av innholdet fordi melken endrer sammensetning både gjennom måltidet og gjennom døgnet. Den klart vanligste årsaken til dårlig vektøkning hos friske diebarn er problemer med tillegging og ammesituasjonen ellers. Hvis du svarer meg på spørsmålene over, kan jeg forsøke å hjelpe deg videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105739-hvor-og-hvordan-m%C3%A5les-n%C3%A6ringsinnholdet-i-morsmelken/#findComment-617737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest soto Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Noen kjappe spørsmål: -Hvem sier at barnet går lite opp i vekt, og hvor stor/liten er vektøkningen? Er vektøkningen jevn, eller har den stagnert? -Hvor gammelt er barnet? -Gir du noe som helst annet enn morsmelk? -Har du fått noen til å se på når du ammer, og se at ting blir gjort riktig? Gjerne helsesøster eller en ammehjelper. Det er svært sjelden at det er melken det er noe i veien med. Dessuten er det vanskelig å få en riktig måling av innholdet fordi melken endrer sammensetning både gjennom måltidet og gjennom døgnet. Den klart vanligste årsaken til dårlig vektøkning hos friske diebarn er problemer med tillegging og ammesituasjonen ellers. Hvis du svarer meg på spørsmålene over, kan jeg forsøke å hjelpe deg videre. Hun er 3 mnd og har gått opp 70-90 gram hver uke siden fødselen. Altså jevnt, men lite. Ikke stagnert. Lege, helsesøster og vi som er foreldre synes det er lite. Jeg gir ikke noe annet enn morsmelk. Både helsesøster og ammehjelper har studert oss nøye i ammesituasjonen. Hvordan vi sitter, hvordan jeg legger barnet til og hvordan barnet suger. Alt ser helt perfekt ut. Hun er blid liten jente. Gråter veldig lite og trimmer veldig mye. Ruller fra mage til rygg og rygg til mage mange ganger hver dag, ser veldig våken ut og sover godt når hun sover. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105739-hvor-og-hvordan-m%C3%A5les-n%C3%A6ringsinnholdet-i-morsmelken/#findComment-618597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Hun er 3 mnd og har gått opp 70-90 gram hver uke siden fødselen. Altså jevnt, men lite. Ikke stagnert. Lege, helsesøster og vi som er foreldre synes det er lite. Jeg gir ikke noe annet enn morsmelk. Både helsesøster og ammehjelper har studert oss nøye i ammesituasjonen. Hvordan vi sitter, hvordan jeg legger barnet til og hvordan barnet suger. Alt ser helt perfekt ut. Hun er blid liten jente. Gråter veldig lite og trimmer veldig mye. Ruller fra mage til rygg og rygg til mage mange ganger hver dag, ser veldig våken ut og sover godt når hun sover. Jeg tror at unger som sulter ikke er blide. En går ikke smilende i sultedøden :-) Jeg hadde nok tatt det med ro. Unger som får for lite mat er som regel rimelig grinete og mindre aktive. Hvor mange våte tissebleier er det i døgnet? (4-)6 indikerer at hun får nok væske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105739-hvor-og-hvordan-m%C3%A5les-n%C3%A6ringsinnholdet-i-morsmelken/#findComment-618958 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest soto Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Jeg tror at unger som sulter ikke er blide. En går ikke smilende i sultedøden :-) Jeg hadde nok tatt det med ro. Unger som får for lite mat er som regel rimelig grinete og mindre aktive. Hvor mange våte tissebleier er det i døgnet? (4-)6 indikerer at hun får nok væske. Skifter bleie hver 3.-4. time mellom 7 og 19 - de er alltid veldig våte. + 1 om natten som er passe våt. Bæsjer hver 2.-3. dag. Hun er helt normal, skriker mindre enn normalt, er blid og sterkere enn jevnaldrende. Det er KUN vekta som gjør oss urolige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105739-hvor-og-hvordan-m%C3%A5les-n%C3%A6ringsinnholdet-i-morsmelken/#findComment-619410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tly Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Hun er 3 mnd og har gått opp 70-90 gram hver uke siden fødselen. Altså jevnt, men lite. Ikke stagnert. Lege, helsesøster og vi som er foreldre synes det er lite. Jeg gir ikke noe annet enn morsmelk. Både helsesøster og ammehjelper har studert oss nøye i ammesituasjonen. Hvordan vi sitter, hvordan jeg legger barnet til og hvordan barnet suger. Alt ser helt perfekt ut. Hun er blid liten jente. Gråter veldig lite og trimmer veldig mye. Ruller fra mage til rygg og rygg til mage mange ganger hver dag, ser veldig våken ut og sover godt når hun sover. Så lenge hun er frisk og fornøyd ville jeg tro at det ikke er noen fare med henne. Antall tissebleier forteller at hun får nok væske, avføringen er det heller ingenting å si på. Noen barn er mindre enn gjennomsnittet, uten at det behøver å være noe i veien. Er du og faren store eller små? Hva med resten av slekten? Jeg må ærlig innrømme at jeg ofte synes de på helsestasjonen kan være vel mye opptatt av vektøkningen. Hvis den er innenfor normalen, er alt greit, er den utenfor så er alt galt. (For å sette det på spissen.) Hun virker til å være aktiv, og motorisk tidlig ute. Det krever jo en del energi det også. Har du prøvd vekselvis brystmassasje? Når datteren din dier, og den første strømmen av melk gir seg, kan du begynne å massere brystet forsiktig. "Massere" er egentlig litt feil ord, du må ikke klemme eller ta hardt i. Det er egentlig mer snakk om å stryke forsiktig ned mot brystvorta. Sørg for at du ikke kommer så nærme brystvorta at du forstyrrer henne i dietaket. Når du merker at melka begynner å renne igjen, og hun svelger mer iherdig, holder du opp med massasjen. Når melkestrømmen så dabber av igjen, kan du fortsette. Det er derfor det kalles _vekselvis_ brystmassasje. Ta ett felt av gangen, men slik at du til slutt har vært rundt hele brystet. Fordelen med slik brystmassasje er for det første at du får ut mer melk på kortere tid. Hvis hun er aktiv og kanskje litt utålmodig, er det ikke alltid så morsomt å ligge og vente på neste strøm av melk. En annen stor fordel er at når du masserer brystet på denne måten vil du få ut mer fett enn ellers. Dermed øker det totale kaloriinnholdet i måltidet. Dette enkle tiltaket kan ha stor effekt, så det er absolutt verd et forsøk. Men husk å ikke ta for hardt i. Det skal ikke gjøre vondt, og du må ikke forstyrret barnets dietak. Lykke til. Det kunne vært hyggelig med en tilbakemelding på om dette rådet hjelper. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105739-hvor-og-hvordan-m%C3%A5les-n%C3%A6ringsinnholdet-i-morsmelken/#findComment-619491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest soto Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Så lenge hun er frisk og fornøyd ville jeg tro at det ikke er noen fare med henne. Antall tissebleier forteller at hun får nok væske, avføringen er det heller ingenting å si på. Noen barn er mindre enn gjennomsnittet, uten at det behøver å være noe i veien. Er du og faren store eller små? Hva med resten av slekten? Jeg må ærlig innrømme at jeg ofte synes de på helsestasjonen kan være vel mye opptatt av vektøkningen. Hvis den er innenfor normalen, er alt greit, er den utenfor så er alt galt. (For å sette det på spissen.) Hun virker til å være aktiv, og motorisk tidlig ute. Det krever jo en del energi det også. Har du prøvd vekselvis brystmassasje? Når datteren din dier, og den første strømmen av melk gir seg, kan du begynne å massere brystet forsiktig. "Massere" er egentlig litt feil ord, du må ikke klemme eller ta hardt i. Det er egentlig mer snakk om å stryke forsiktig ned mot brystvorta. Sørg for at du ikke kommer så nærme brystvorta at du forstyrrer henne i dietaket. Når du merker at melka begynner å renne igjen, og hun svelger mer iherdig, holder du opp med massasjen. Når melkestrømmen så dabber av igjen, kan du fortsette. Det er derfor det kalles _vekselvis_ brystmassasje. Ta ett felt av gangen, men slik at du til slutt har vært rundt hele brystet. Fordelen med slik brystmassasje er for det første at du får ut mer melk på kortere tid. Hvis hun er aktiv og kanskje litt utålmodig, er det ikke alltid så morsomt å ligge og vente på neste strøm av melk. En annen stor fordel er at når du masserer brystet på denne måten vil du få ut mer fett enn ellers. Dermed øker det totale kaloriinnholdet i måltidet. Dette enkle tiltaket kan ha stor effekt, så det er absolutt verd et forsøk. Men husk å ikke ta for hardt i. Det skal ikke gjøre vondt, og du må ikke forstyrret barnets dietak. Lykke til. Det kunne vært hyggelig med en tilbakemelding på om dette rådet hjelper. Vi er små begge to. Ellers er slekten "normal". Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg opplever også datteren min som tidlig ute, men jeg blir jo litt fortvilet når helsestasjonen maser... Har ikke prøvd massasjen, den skal jeg prøve og gi tilbakemelding! TAKK! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105739-hvor-og-hvordan-m%C3%A5les-n%C3%A6ringsinnholdet-i-morsmelken/#findComment-619662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Skifter bleie hver 3.-4. time mellom 7 og 19 - de er alltid veldig våte. + 1 om natten som er passe våt. Bæsjer hver 2.-3. dag. Hun er helt normal, skriker mindre enn normalt, er blid og sterkere enn jevnaldrende. Det er KUN vekta som gjør oss urolige. Jeg tror jeg ville satset på at alt er bra så lenge vekta er eneste "symptomet". Slekta til sambo var også sånn. Bittesmå, la på seg kjempelite hver uke. Men de fulgte sin egen kurve. Og var fornøyde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105739-hvor-og-hvordan-m%C3%A5les-n%C3%A6ringsinnholdet-i-morsmelken/#findComment-620062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tly Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Vi er små begge to. Ellers er slekten "normal". Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg opplever også datteren min som tidlig ute, men jeg blir jo litt fortvilet når helsestasjonen maser... Har ikke prøvd massasjen, den skal jeg prøve og gi tilbakemelding! TAKK! For en stund siden diskuterte jeg med noen andre mødre dette med vektøkning. Den ene hadde fått beskjed om å begynne å gi tillegg til sin sønn på 3 1/2 mnd fordi han lå på den laveste kurven i diagrammet til helsesøster. Dette til tross for at han var frisk og rask, og godt fornøyd med det mor kunne tilby. Det helsesøster ikke tenkte på, var at guttens far var fra Sri Lanka, og ikke akkurat av de høye og kraftige. Jeg synes det blir litt feil når man henger seg så veldig opp i en enslig statistisk verdi. Det er greit at man har retningslinjer for når man bør være på vakt, men vekten kan bare være en av flere indikatorer. Når alt annet er OK, mener jeg man bør kunne slappe av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105739-hvor-og-hvordan-m%C3%A5les-n%C3%A6ringsinnholdet-i-morsmelken/#findComment-622391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
moi Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Jeg har tre barn som alle har ligget på den nederste streken på kurven på helsestasjonen. Det alle tre har hatt til felles, er at de har vært veldig aktive, blide og tidlig ute motorisk. For meg ser det ut som om datteren din har det helt topp, og at hun er en kvikk og frisk liten unge. Tro meg, en underernært baby på tre måneder ruller ikke rundt mange ganger om dagen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105739-hvor-og-hvordan-m%C3%A5les-n%C3%A6ringsinnholdet-i-morsmelken/#findComment-627250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest soto Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Jeg har tre barn som alle har ligget på den nederste streken på kurven på helsestasjonen. Det alle tre har hatt til felles, er at de har vært veldig aktive, blide og tidlig ute motorisk. For meg ser det ut som om datteren din har det helt topp, og at hun er en kvikk og frisk liten unge. Tro meg, en underernært baby på tre måneder ruller ikke rundt mange ganger om dagen! Tusen takk for svar. Det er godt noen beroliger meg i en tid jeg føler at alle er så stolte hvis barna legger mye på seg. Da føler jeg meg som en dårlig matstasjon, så det er veldig godt med støtte! Hvis vi aldri hadde veid datteren min hadde jeg ikke stilt noe spørsmål om dette. Så jeg tror jeg absolutt at alt er i orden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105739-hvor-og-hvordan-m%C3%A5les-n%C3%A6ringsinnholdet-i-morsmelken/#findComment-627428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.