Gå til innhold

zyprexa-amming- og småbarn

Anbefalte innlegg

Gjest skal, skal ikke ?

Hei

Har aldri vært flink til å takle stress. Nå etter jeg fikk barn (tvillinger), for 4 mnd siden har jeg blitt værre. Spesielt når jeg er trøtt og sliten får jeg raserianfall, og blir sånn at jeg MÅ kaste ting, knuse ting osv. Jeg kan også miste tålmodigheten ovenfor mine barn, hvis de skriker ofte/mye en dag.

Siden jeg har små barn har jeg nå oppsøkt hjelp til å kontrollere sinne mitt.

Har hentet medisinen som heter zyprexa, men kan lese at tretthet/sløvhet samt vektøkning kan forekomme . Dette er bivirkninger som passer ekstremt dårlig med den krevende oppgaven jjeg har som mor for tiden.

Jeg fikk laveste dose, som er 2,5 mg pr dag.

Dessuten så ammer jeg, må jeg slutte å amme ? Eller droppe tablettene ?

Jeg skal uansett kontakte min psykiater, men håper noen kan svare meg vedr. bivirkningene her inne :-)

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105849-zyprexa-amming-og-sm%C3%A5barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns du skal ringe legen din og spørre om du kan amme med Zyprexa. Ofte vil man veie ulempene ved å være ubehandlet mot risikoen ved at barna får i seg legemiddelet ved amming. Det vil derfor ofte være en individuell vurdering. Men legen din visste vel at du ammet da du fikk resepten?

Ang. bivirkningene så vil de ofte være doseavhengige. Du får jo lavest mulig dose og vil nok ikke merke så mye til de bivirkningene etter en tilvenningsperiode. jeg står nå på samme dose som deg, og nå merker jeg ikke så mye til tretthet og øket matlyst. det opplevdes mye sterkere før da jeg brukte større dose.

Lykke til med barna dine!. Prøv også å få avlastning slik at du slipper å bli så sliten. I mange kommuner finnes det husmorvikar e.l. eller du kan avtale med noen venner eller familie om de kan se til barna av og til. slik at du kan ta vare på deg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...