Gå til innhold

Skjermoppløsning mtp. webdesign

Anbefalte innlegg

Lurer litt på deres tanker omkring dette med skjermoppløsning og webdesign - om man f.eks. kan tillate seg å optimalisere et nettsted i forhold til en gitt oppløsning? Hva er i så fall "standard" oppløsning - jeg har inntrykk av at mange benytter 1280 x 1024?

Jeg benytter tabeller og setter alltid hovedtabellen til 100%, aldri et antall piksler. I den grad jeg benytter piksler på cellebredder er det fordi det skal stemme i alle nettlesere dersom jeg har med bilder høyere opp på siden (har lagt merke til at i alle fall tidligere versjoner av Opera krever at man definerer cellebredden hele veien om man først har gjort det øverst i en tabell), og da er det alltid den venstre kolonna jeg "trikser" med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/106129-skjermoppl%C3%B8sning-mtp-webdesign/
Del på andre sider

Fortsetter under...

800 x 600 er framleis i bruk av svært mange på 15-tommers skjermar og laptops. Det er uprofft å optimere for oppløysingar høgare enn dette.

Eg brukar 1600x1200 på jobben, men 1024x768 heime.

Hm, godt jeg bare lager private nettsteder, da... ;o)

Et par av bildesidene mine har faktisk enkeltbilder man må scrolle på i så lav oppløsning som 800 x 600 (fordi de er sidestilt med meny eller annen tekst, ikke fordi selve bildet tar hele skjermbredden).

Dersom du velger å bruke fastbredde på sidene, er nok 800x600 å foretrekke. I følge Thecounter brukte 98% av brukerne 800x600 eller høyere i mai i år. De med 640x480 kan du bare glemme.

La oss si at du velger å optimalisere for 1024x768. Du vil da oppleve at rundt halvparten av alle brukerne får horisontal scroll. Hva du bør gjøre, sier seg selv.

Men husk (dette vet du sikkert): du kan ikke velge 800 i bredde, for noe av skjermbredden forsvinner i scrollbaren mm. Hvis jeg ikke husker feil, bør du ikke bruke over 760 i bredde.

Dersom du velger å bruke fastbredde på sidene, er nok 800x600 å foretrekke. I følge Thecounter brukte 98% av brukerne 800x600 eller høyere i mai i år. De med 640x480 kan du bare glemme.

La oss si at du velger å optimalisere for 1024x768. Du vil da oppleve at rundt halvparten av alle brukerne får horisontal scroll. Hva du bør gjøre, sier seg selv.

Men husk (dette vet du sikkert): du kan ikke velge 800 i bredde, for noe av skjermbredden forsvinner i scrollbaren mm. Hvis jeg ikke husker feil, bør du ikke bruke over 760 i bredde.

Jeg bruker alltid prosentvis bredde på yttertabell, men det hender at jeg setter menykolonne med fastbredde (aldri over 200). Sånn sett optimaliserer jeg egentlig ikke for noen spesifikk oppløsning.

Problemet oppstår der jeg velger å putte inn to 3-400 pikslers bilder ved siden av hverandre - i tillegg til menykolonna - eller et relativt bredt bilde (rundt 350) ved siden av brødteksten på samme side i stedet for over eller under. Det er riktignok ikke veeldig mange sider på et nettsted det er snakk om, da.

Jeg bruker alltid prosentvis bredde på yttertabell, men det hender at jeg setter menykolonne med fastbredde (aldri over 200). Sånn sett optimaliserer jeg egentlig ikke for noen spesifikk oppløsning.

Problemet oppstår der jeg velger å putte inn to 3-400 pikslers bilder ved siden av hverandre - i tillegg til menykolonna - eller et relativt bredt bilde (rundt 350) ved siden av brødteksten på samme side i stedet for over eller under. Det er riktignok ikke veeldig mange sider på et nettsted det er snakk om, da.

"Problemet oppstår der jeg velger å putte inn to 3-400 pikslers bilder ved siden av hverandre - i tillegg til menykolonna - eller et relativt bredt bilde (rundt 350) ved siden av brødteksten på samme side i stedet for over eller under. "

Det må du slutte med :)

Annonse

"Problemet oppstår der jeg velger å putte inn to 3-400 pikslers bilder ved siden av hverandre - i tillegg til menykolonna - eller et relativt bredt bilde (rundt 350) ved siden av brødteksten på samme side i stedet for over eller under. "

Det må du slutte med :)

Ok, kanskje. ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...