Gå til innhold

To språk i skolen som er nesten like, nødvendig ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

18

• Bassisten

6

• Kizza1365380506

6

• fresja

5

Mest aktive i denne tråden

Kizza1365380506

Eg synest at nynorsk e eit nydeleg målføre. Særleg vert prosa klingande på dette målet. Eg synest at ungane skal fortsetta og pugga dette.

Så må eg seia at ungar frå Bergen har spesielt vanskeleg med å lera seg målføre har eg høyrt av ein lerarinne.

:o)

Ulv I Faarikaal

Nynorsk og bokmål er båe to offisielle skriftspråk i Noreg. Eg meiner sjølvsagt at bokmålsopplæringa er tilsvarande bortkasta. Språka er forøvrig ikkje like i grammatikken.

Men hvorfor to nesten like språk i et land, og hvorfor ikke samisk ?

Annonse

Det er da faktisk slik at det er flere som IKKE snakker bokmål her i landet, enn omvendt.

Jeg synes ikke man har vondt av nynorskundervisningen. Det kan godt tres nedover hodet på dumme østlendinger at kvinnen i døra faktisk sier "Nå er det middag, kom inn og spis".

Det var moren min som sa det på nynorsk, og mine lekekamerater i Oslo som ikke skjønte et pøkk av hva hun sa. Jeg forsto ikke hvordan de kunne unngå å skjønne hva hun sa, men de var jo flasket opp på asfalttjære i Oslos gater....(Jeg er født på vestlandet, men flyttet til Oslo som seks-åring og snakket Oslo-dialekt fra jeg var syv).

Ulv I Faarikaal

Eg synest at nynorsk e eit nydeleg målføre. Særleg vert prosa klingande på dette målet. Eg synest at ungane skal fortsetta og pugga dette.

Så må eg seia at ungar frå Bergen har spesielt vanskeleg med å lera seg målføre har eg høyrt av ein lerarinne.

:o)

Det syns jeg også.

Men hvorfor to målføre som er nesten like, og hvorfor ikke samisk ?

Kizza1365380506

Det syns jeg også.

Men hvorfor to målføre som er nesten like, og hvorfor ikke samisk ?

Det er jo ikke så mange som snakker samisk her i sør Norge. I de kommuner i nord Norge hvor de har samer er vel samisk sidestilt med bokmål/nynorsk. Om det ikke er det burde de innføre det øyeblikkelig. Har bare tatt det som en selvfølge jeg ser du at de har det.

Ulv I Faarikaal

Det er da faktisk slik at det er flere som IKKE snakker bokmål her i landet, enn omvendt.

Jeg synes ikke man har vondt av nynorskundervisningen. Det kan godt tres nedover hodet på dumme østlendinger at kvinnen i døra faktisk sier "Nå er det middag, kom inn og spis".

Det var moren min som sa det på nynorsk, og mine lekekamerater i Oslo som ikke skjønte et pøkk av hva hun sa. Jeg forsto ikke hvordan de kunne unngå å skjønne hva hun sa, men de var jo flasket opp på asfalttjære i Oslos gater....(Jeg er født på vestlandet, men flyttet til Oslo som seks-åring og snakket Oslo-dialekt fra jeg var syv).

Jeg vet mange mennesker i Norge som ikke snakker noe som engang ligner nynorsk eller bokmål.

F eks langt inne i Bykle snakker de noe som ikke er forståelig for østlendinger og som ikke er nynorsk, samisk eller noe som helst annet.

Ulv I Faarikaal

Det er jo ikke så mange som snakker samisk her i sør Norge. I de kommuner i nord Norge hvor de har samer er vel samisk sidestilt med bokmål/nynorsk. Om det ikke er det burde de innføre det øyeblikkelig. Har bare tatt det som en selvfølge jeg ser du at de har det.

Nåja, det er mange fler sørsamer enn du tror.

Men hvorfor to nesten like språk i et land, og hvorfor ikke samisk ?

Det er skilnaden som er viktig, ikkje at dei er like.

Eg synst ikkje samisk bør vera likestilt språk saman med bokmål og nynorsk, mellom anna av di nordsamisk og sørsamisk er så ulikt, men samisk språk og kultur må få same vilkår for utvikling som norsk. Eg er for at samane får større råderett over samiske område (Som ikkje berre innebèr norsk territorie)

Annonse

Jeg vet mange mennesker i Norge som ikke snakker noe som engang ligner nynorsk eller bokmål.

F eks langt inne i Bykle snakker de noe som ikke er forståelig for østlendinger og som ikke er nynorsk, samisk eller noe som helst annet.

Ligger Bykle innerst inne i Sognefjorden? De snakker ganske utforståelig der også.

Men de brygger godt (og farlig) øl der.

Ulv I Faarikaal

Det er skilnaden som er viktig, ikkje at dei er like.

Eg synst ikkje samisk bør vera likestilt språk saman med bokmål og nynorsk, mellom anna av di nordsamisk og sørsamisk er så ulikt, men samisk språk og kultur må få same vilkår for utvikling som norsk. Eg er for at samane får større råderett over samiske område (Som ikkje berre innebèr norsk territorie)

Er ikke det bare å ro seg vekk, da samisk er faktisk ganske utbredt ?

Kizza1365380506

Nei.

Å ha mange språk i et land er ikke lett å håndtere.

En stat må ha et konsekvent språk, mener jeg.

Bokmål som hovedmål og nynorsk og samisk som sidemål. Det er jo sånn det er idag selv om det ikke praktiseres sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...