Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er født uten emalje på tennene. Har plagdes veldig med dette helt siden jeg fikk min første tann. I dag er ikke det største problemet hva det gjør fysisk, men psykisk med meg. Jeg mistrives sterkt ettersom tennene er så misfarget. Jeg fikk stilt diagnose som 8 åring og fikk den gang høre at jeg hadde krav på gratis behandling i 17-18 års alderen ettersom dette var medfødt. Jeg har vært til den ene tannlegen etter den andre, men ingen har villet gjort noe. Nå er jeg nesten 19 år og burde vært ferdig behandlet. Ettersom budsjettet har blitt så stramt får jeg ikke behandlet (altså satt krone) på alle tennene gratis, men seks fortenner oppe (for det er de som plager meg). Lenge har tannlegen min sagt at vi skal sette i gang, men nå sier hun plutselig at hun ikke rekker det innen 18. august (jeg flytter nemlig da). Andre jeg har pratet med hevder at det tar bare tre ukers tid å behandle seks tenner. Jeg er nå lei av å krangle med tannleger og ikke komme noen vei. Derfor lurer jeg på om noen har vært igjennom noe lignende? Og eventuelt om det var en lang, smertefull prosess?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107876-tannsykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Jeg vil presisere at selv om jeg svarer som fagperson vil du ikke bli avkrevet noe honorar. Det er viktig at følgende klargjøres så jeg svarer derfor på dette spørsmålet.

Dersom du har slik sykdom som du beskriver vil folketrygden kunne yte bidrag. Det må foreligge en erklæring om lidelsen fra en offentlig institusjon (sykehus/offentlig tannklinikk/universitetstannklinikk)

Det vil kunne ytes et bidrag, men behandlingen er ikke gratis.

Hos en privatpraktiserende tannlege vil det bety at du får dekket omtrent 2/3 - 1/2 av regningen.

Du er i yngste laget til å få laget kroner på tenner og det er muligens derfor tannlegen vegrer seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107876-tannsykdom/#findComment-634473
Del på andre sider

Jeg vil presisere at selv om jeg svarer som fagperson vil du ikke bli avkrevet noe honorar. Det er viktig at følgende klargjøres så jeg svarer derfor på dette spørsmålet.

Dersom du har slik sykdom som du beskriver vil folketrygden kunne yte bidrag. Det må foreligge en erklæring om lidelsen fra en offentlig institusjon (sykehus/offentlig tannklinikk/universitetstannklinikk)

Det vil kunne ytes et bidrag, men behandlingen er ikke gratis.

Hos en privatpraktiserende tannlege vil det bety at du får dekket omtrent 2/3 - 1/2 av regningen.

Du er i yngste laget til å få laget kroner på tenner og det er muligens derfor tannlegen vegrer seg.

Dersom jeg ikke kan få satt inn kroner enda, er det noe midlertidig jeg kan gjøre for å få tennene hvite?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107876-tannsykdom/#findComment-634496
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...