Gå til innhold

Folk som dusjer mye er oftere syke?

Anbefalte innlegg

Jeg dusjer ofte. Er plaget med en kraftig forkjølelse ett par ganger i året. Sist jeg hadde influensa var i 92. Sopp har jeg hadt bare en gang å det var da jeg gikk gravid med min sønn. Da sa legen til meg at det var helt vanlig når man gikk gravid.

Så vet ikke om teorien din stemmer jeg. Dusjer som regel en gang om dagen.

Fortsetter under...

Jeg dusjer ofte. Er plaget med en kraftig forkjølelse ett par ganger i året. Sist jeg hadde influensa var i 92. Sopp har jeg hadt bare en gang å det var da jeg gikk gravid med min sønn. Da sa legen til meg at det var helt vanlig når man gikk gravid.

Så vet ikke om teorien din stemmer jeg. Dusjer som regel en gang om dagen.

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Lothlorien

Jeg har ikke sett noen forskningsresultater på dette felt. Hvor mye hold det er i denne påstand skal jeg la være usagt, fordi det er mange andre faktorer en må ta hensyn til. Det vi imidlertid vet er at mye dusjing tørker ut huden og kan skape irritasjoner i den fine balansen i hudfloraen vår. Dvs samspillet mellom naturlig forekommende bakterier, sopp etc. kan bli forstyrret.

Det er riktig som du nevner at mye bruk av "vanlig"såpe i underlivet kan gi soppsymptomer. Nå er slimhinnene i underlivet enda sartere enn huden og de har en nøye tilpasset pH verdi/surhetsgrad. Her vil små forstyrrelser kunne gi infeksjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...