Gjest soto Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 Hei tly! jeg har nå prøvd ut den vekselvise "massasjen" noen uker og jeg har helt klart inntrykk av at melken renner raskere ut enn før. Det høres absolutt sånn ut på datteren min. Det eneste problemet er at det er en annen liten hånd som helst vil holde på brystet! Et annet spørsmål: Når er brystet tomt? Jeg kan alltid klemme ut litt melk. Blir brystet helt tomt i ordets rette forstand? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108312-til-tly-og-andre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tly Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Hehe, begge mine gutter vil også ha en hånd på puppen mens de dier. 3-åringen tar noen ganger en hånd på hver side av puppen og klemmer rundt den. Eller de ligger og klapper på den. :-) Godt å høre at du synes det hjelper. Nei, brystet vil aldri bli fysisk tomt for melk. Barnet pleier gjerne å la 10-20% være igjen. Dessuten, mens du ammer, og rett etterpå, går produksjonen på høygir. Etter hvert som kjertlene fylles, spiles kjertelveggen ut og produksjonen senkes. Vanligvis sier man at det ikke produseres nevneverdig med melk senere enn 4 timer etter siste amming. Omlag halvparten blir produsert den første timen, mens de to siste timene står for under 20%. Det er derfor man sier at det ikke nytter å "spare" på melka, men heller gi oftere. Jo hyppigere man ammer, jo høyere holder produksjonen seg i snitt. Når vi snakker om å "tømme" brystet, mener vi at hele brystet skal kjennes mykt og tomt ut, dvs. at du ikke kjenner noen harde/faste felter som står fulle av melk. Du har sikkert hørt om dette i forbindelse med brystbetennelse. Hvis det blir stående melk under trykk i kjertler og ganger for lenge, kan melkegangene stoppe seg til og i verste fall kan du få brystbetennelse. Viktigste behandling er da å få tømt de vonde områdene og holde de myke. (+ evt. antibiotika hvis det er bakterier inne i bildet.) Men til vanlig justerer dette seg av seg selv, etterspørselen (barnets sult) styrer tilbudet (din produksjon) slik at det stort sett er akkurat passe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108312-til-tly-og-andre/#findComment-639770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest soto Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Hehe, begge mine gutter vil også ha en hånd på puppen mens de dier. 3-åringen tar noen ganger en hånd på hver side av puppen og klemmer rundt den. Eller de ligger og klapper på den. :-) Godt å høre at du synes det hjelper. Nei, brystet vil aldri bli fysisk tomt for melk. Barnet pleier gjerne å la 10-20% være igjen. Dessuten, mens du ammer, og rett etterpå, går produksjonen på høygir. Etter hvert som kjertlene fylles, spiles kjertelveggen ut og produksjonen senkes. Vanligvis sier man at det ikke produseres nevneverdig med melk senere enn 4 timer etter siste amming. Omlag halvparten blir produsert den første timen, mens de to siste timene står for under 20%. Det er derfor man sier at det ikke nytter å "spare" på melka, men heller gi oftere. Jo hyppigere man ammer, jo høyere holder produksjonen seg i snitt. Når vi snakker om å "tømme" brystet, mener vi at hele brystet skal kjennes mykt og tomt ut, dvs. at du ikke kjenner noen harde/faste felter som står fulle av melk. Du har sikkert hørt om dette i forbindelse med brystbetennelse. Hvis det blir stående melk under trykk i kjertler og ganger for lenge, kan melkegangene stoppe seg til og i verste fall kan du få brystbetennelse. Viktigste behandling er da å få tømt de vonde områdene og holde de myke. (+ evt. antibiotika hvis det er bakterier inne i bildet.) Men til vanlig justerer dette seg av seg selv, etterspørselen (barnets sult) styrer tilbudet (din produksjon) slik at det stort sett er akkurat passe. Takk for svar! Da fikk jeg også en forklaring på hvorfor min datter kan svelge effektivt i 5 minutter, småspise i 20 minutter, for deretter å svelge mye igjen. Det kan jo faktisk ha blitt fylt opp en god svelg på den lille tiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108312-til-tly-og-andre/#findComment-640089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest soto Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Hehe, begge mine gutter vil også ha en hånd på puppen mens de dier. 3-åringen tar noen ganger en hånd på hver side av puppen og klemmer rundt den. Eller de ligger og klapper på den. :-) Godt å høre at du synes det hjelper. Nei, brystet vil aldri bli fysisk tomt for melk. Barnet pleier gjerne å la 10-20% være igjen. Dessuten, mens du ammer, og rett etterpå, går produksjonen på høygir. Etter hvert som kjertlene fylles, spiles kjertelveggen ut og produksjonen senkes. Vanligvis sier man at det ikke produseres nevneverdig med melk senere enn 4 timer etter siste amming. Omlag halvparten blir produsert den første timen, mens de to siste timene står for under 20%. Det er derfor man sier at det ikke nytter å "spare" på melka, men heller gi oftere. Jo hyppigere man ammer, jo høyere holder produksjonen seg i snitt. Når vi snakker om å "tømme" brystet, mener vi at hele brystet skal kjennes mykt og tomt ut, dvs. at du ikke kjenner noen harde/faste felter som står fulle av melk. Du har sikkert hørt om dette i forbindelse med brystbetennelse. Hvis det blir stående melk under trykk i kjertler og ganger for lenge, kan melkegangene stoppe seg til og i verste fall kan du få brystbetennelse. Viktigste behandling er da å få tømt de vonde områdene og holde de myke. (+ evt. antibiotika hvis det er bakterier inne i bildet.) Men til vanlig justerer dette seg av seg selv, etterspørselen (barnets sult) styrer tilbudet (din produksjon) slik at det stort sett er akkurat passe. Bare et lite spm. siden du skrev "begge mine gutter..." Ammer du to gutter på en gang i forskjellig alder? Aldri tenkt at det er en mulighet. Har du ammet mens du var gravid og? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108312-til-tly-og-andre/#findComment-640093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tly Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Takk for svar! Da fikk jeg også en forklaring på hvorfor min datter kan svelge effektivt i 5 minutter, småspise i 20 minutter, for deretter å svelge mye igjen. Det kan jo faktisk ha blitt fylt opp en god svelg på den lille tiden. Du har delvis rett. Men utdrivningsrefleksen kommer også inn i bildet. Den setter jo i gang når hun begynner å stimulere brystet ved å die. Når det grøvste er tømt (noen effektive unger tar det de trenger på de første 5 minuttene) roer det hele seg ned og hun ligger og småspiser som du sier. Etter en stund setter utdrivningsrefleksen i gang igjen, og du hører henne svelge mer iherdig. Men det kommer melk i mellomperiodene også, og særlig på slutten av måltidet er denne melken rik på fett, og metter godt. Så det er viktig at hun får ro til å få med seg disse små fete dråpene som kommer etter hvert. (Ikke nødvendigvis til hvert måltid, noen ganger kan hun jo være mer tørst enn sulten, og bare vil ha en liten støyt med sukkerrik formelk.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108312-til-tly-og-andre/#findComment-640331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest soto Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Du har delvis rett. Men utdrivningsrefleksen kommer også inn i bildet. Den setter jo i gang når hun begynner å stimulere brystet ved å die. Når det grøvste er tømt (noen effektive unger tar det de trenger på de første 5 minuttene) roer det hele seg ned og hun ligger og småspiser som du sier. Etter en stund setter utdrivningsrefleksen i gang igjen, og du hører henne svelge mer iherdig. Men det kommer melk i mellomperiodene også, og særlig på slutten av måltidet er denne melken rik på fett, og metter godt. Så det er viktig at hun får ro til å få med seg disse små fete dråpene som kommer etter hvert. (Ikke nødvendigvis til hvert måltid, noen ganger kan hun jo være mer tørst enn sulten, og bare vil ha en liten støyt med sukkerrik formelk.) Tusen takk igjen! Du må være en skikkelig amme-ekspert, synes du kan svare på alt. Var litt nysgjerrig på dette med guttene dine og amming siden du skrev "begge mine gutter..." Ammer du to gutter på en gang i forskjellig alder? Aldri tenkt at det er en mulighet. Har du ammet mens du var gravid og? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108312-til-tly-og-andre/#findComment-640479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tly Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Tusen takk igjen! Du må være en skikkelig amme-ekspert, synes du kan svare på alt. Var litt nysgjerrig på dette med guttene dine og amming siden du skrev "begge mine gutter..." Ammer du to gutter på en gang i forskjellig alder? Aldri tenkt at det er en mulighet. Har du ammet mens du var gravid og? Takk for all rosen. :-) Som ammehjelper skal jeg jo kunne dette, og hvis jeg er i tvil så har jeg jo bøker å sjekke i. Ellers er jeg utstyrt med en god hukommelse. Ja, jeg ammer to gutter samtidig, og ammet gjennom svangerskapet. De er nå hhv. 14 mnd og 3år4mnd. Jeg postet egentlig et svar til deg på det andre spørsmålet ditt om dette, men det skjedde visst noe galt der. Det er i alle fall ikke der nå. Den eldste var omtrent halvannet år da jeg ble gravid på nytt. Ha fikk da pupp tre ganger om dagen. I utgangspunktet tenkte jeg å avvenne ham, og kuttet relativt raskt ut kveldsmåltidet og midt på dagen. Men jeg innså raskt at det ville bli en lang og hard kamp å få avvent ham med det siste brystmåltidet. Dessuten koser jeg meg med den lille ammestunden jeg også. Jeg visste at det gikk an både å amme i svangerskapet, og å tandem-amme, som det heter. Man må bare ta noen forholdsregler. Noen kan få premature rier ved amming under svangerskapet, fordi oxytocin, det hormonet som stimulerer utdrivningsrefleksen, samtidig er det hormonet som får livmormuskulaturen til å trekke seg sammen under fødselen. Jeg merket ingenting til dette, og mengden melk han fikk var så liten at det ikke hadde noen energimessig betydning for meg. Eneste problemet var at jeg ble litt sår på brystvortene, men da begrenset jeg bare hvor lenge han fikk die. Etter fødselen var jeg nøye med å prioritere lillebror, men egentlig var ikke dette noe problem. Jeg har alltid hatt mye melk om morgenen, så i stedet for å ha melkespreng om morgenen og lite melk om kvelden, tok storebror overskuddet om morgenen slik at produksjonen holdt seg høyere utover kvelden. Det er 2 år og 2 mnd mellom mine to, og vi slet, og sliter fremdeles, med en del sjalusi. Når lillebror lå og diet, og den eldste kom og ville ha, så føltes det mye bedre å kunne si "Nei, ikke nå, du får om morgenen" enn "Nei, du får ikke pupp lenger". Det var noe av grunnen til at jeg valgte ikke å avvenne ham i starten av svangerskapet. Jeg så at han var såpass gammel at han ikke ville glemme puppen før nestemann kom. Jeg har noen ganger vurdert å avvenne eldstemann. Det er jo klart at det blir litt styr med det innimellom. Samtidig blir det et økende press fra omgivelsene om at en 3-åring er for stor til å ammes. Men hver gang han er syk, priser jeg meg lykkelig over at jeg har muligheten til å gi ham en dose immunstoffer som kan hjelpe ham til å takle infeksjonene lettere. Samtidig vet jeg at den lille morgensupen blir et velbalansert, næringsrikt lite måltid. Så når folk spør meg: "Ærlig talt, hvor lenge har du tenkt å amme ham??" så svarer jeg at det har jeg ikke tatt noe standpunkt til. Jeg vet så mye om fordelene ved amming både for meg og ungene, så jeg kan ikke la folks misbilligelse hindre meg i å gi dem det jeg mener er best. -Og dessuten er de ganske søte når de en gang iblant forsøker å få plass ved hver sin pupp, og ligger der og smiler til hverandre og klapper på hverandre. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108312-til-tly-og-andre/#findComment-640822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest soto Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Takk for all rosen. :-) Som ammehjelper skal jeg jo kunne dette, og hvis jeg er i tvil så har jeg jo bøker å sjekke i. Ellers er jeg utstyrt med en god hukommelse. Ja, jeg ammer to gutter samtidig, og ammet gjennom svangerskapet. De er nå hhv. 14 mnd og 3år4mnd. Jeg postet egentlig et svar til deg på det andre spørsmålet ditt om dette, men det skjedde visst noe galt der. Det er i alle fall ikke der nå. Den eldste var omtrent halvannet år da jeg ble gravid på nytt. Ha fikk da pupp tre ganger om dagen. I utgangspunktet tenkte jeg å avvenne ham, og kuttet relativt raskt ut kveldsmåltidet og midt på dagen. Men jeg innså raskt at det ville bli en lang og hard kamp å få avvent ham med det siste brystmåltidet. Dessuten koser jeg meg med den lille ammestunden jeg også. Jeg visste at det gikk an både å amme i svangerskapet, og å tandem-amme, som det heter. Man må bare ta noen forholdsregler. Noen kan få premature rier ved amming under svangerskapet, fordi oxytocin, det hormonet som stimulerer utdrivningsrefleksen, samtidig er det hormonet som får livmormuskulaturen til å trekke seg sammen under fødselen. Jeg merket ingenting til dette, og mengden melk han fikk var så liten at det ikke hadde noen energimessig betydning for meg. Eneste problemet var at jeg ble litt sår på brystvortene, men da begrenset jeg bare hvor lenge han fikk die. Etter fødselen var jeg nøye med å prioritere lillebror, men egentlig var ikke dette noe problem. Jeg har alltid hatt mye melk om morgenen, så i stedet for å ha melkespreng om morgenen og lite melk om kvelden, tok storebror overskuddet om morgenen slik at produksjonen holdt seg høyere utover kvelden. Det er 2 år og 2 mnd mellom mine to, og vi slet, og sliter fremdeles, med en del sjalusi. Når lillebror lå og diet, og den eldste kom og ville ha, så føltes det mye bedre å kunne si "Nei, ikke nå, du får om morgenen" enn "Nei, du får ikke pupp lenger". Det var noe av grunnen til at jeg valgte ikke å avvenne ham i starten av svangerskapet. Jeg så at han var såpass gammel at han ikke ville glemme puppen før nestemann kom. Jeg har noen ganger vurdert å avvenne eldstemann. Det er jo klart at det blir litt styr med det innimellom. Samtidig blir det et økende press fra omgivelsene om at en 3-åring er for stor til å ammes. Men hver gang han er syk, priser jeg meg lykkelig over at jeg har muligheten til å gi ham en dose immunstoffer som kan hjelpe ham til å takle infeksjonene lettere. Samtidig vet jeg at den lille morgensupen blir et velbalansert, næringsrikt lite måltid. Så når folk spør meg: "Ærlig talt, hvor lenge har du tenkt å amme ham??" så svarer jeg at det har jeg ikke tatt noe standpunkt til. Jeg vet så mye om fordelene ved amming både for meg og ungene, så jeg kan ikke la folks misbilligelse hindre meg i å gi dem det jeg mener er best. -Og dessuten er de ganske søte når de en gang iblant forsøker å få plass ved hver sin pupp, og ligger der og smiler til hverandre og klapper på hverandre. :-) De høres utrolig søte ut! To små tasser med hver sine hender på hvert sitt bryst. Dessuten er de veldig heldige som får morsmelk så lenge. Skulle ønske jeg og har overskudd og lyst til det. Sånn situasjonen er nå med en urolig kråke, holder det å motivere seg for en dag ad gangen... Men noen måltider er rolige og da storkoser jeg meg. Dessuten er det en kjempemotivasjon at min melk er best for barnet mitt. Synes det er så dumt at omgivelsene skal bry seg med hvor lenge man ammer. Det er jo egentlig veldig privat. Så lenge mor og barn føler seg vel med situasjonen, så synes jeg det er helt enestående. Stolt kan du være! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108312-til-tly-og-andre/#findComment-641542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tly Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 De høres utrolig søte ut! To små tasser med hver sine hender på hvert sitt bryst. Dessuten er de veldig heldige som får morsmelk så lenge. Skulle ønske jeg og har overskudd og lyst til det. Sånn situasjonen er nå med en urolig kråke, holder det å motivere seg for en dag ad gangen... Men noen måltider er rolige og da storkoser jeg meg. Dessuten er det en kjempemotivasjon at min melk er best for barnet mitt. Synes det er så dumt at omgivelsene skal bry seg med hvor lenge man ammer. Det er jo egentlig veldig privat. Så lenge mor og barn føler seg vel med situasjonen, så synes jeg det er helt enestående. Stolt kan du være! Jeg har også hatt perioder med urokråker ved brystet, og vet det er slitsomt. En periode foretrakk minstemann små 5-minuttersmåltider hver time, så sant han ikke var skikkelig trøtt. Han hadde ikke tid til mer enn å stille den verste sulten før han måtte sjekke hva storebror drev med. Det tok litt tid å venne seg til det, men det var jo på mange måter greit sånn også. Men husk at selv om amminga kan føles krevende akkurat nå, så kommer det nok ikke alltid til å være sånn. Etter hvert som hun begynner å spise annen mat om noen måneder, blir det nok først og fremst kosemåltidene som blir beholdt. Og selv om volumet morsmelk synker etter hvert som hun spiser mer og mer annen mat, får hun bl.a. i seg like mye immunstoffer som tidligere (døgnproduksjonen er den samme). Dessuten er det stoffer i morsmelken som hjelper på fordøyelsen av annen mat, + mange andre fordeler. Dette har hun godt av selv om hun bare får bryst en gang i døgnet eller så. Så det er nok ikke så uoverkommelig som det kanskje kan føles akkurat nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108312-til-tly-og-andre/#findComment-644779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest soto Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Jeg har også hatt perioder med urokråker ved brystet, og vet det er slitsomt. En periode foretrakk minstemann små 5-minuttersmåltider hver time, så sant han ikke var skikkelig trøtt. Han hadde ikke tid til mer enn å stille den verste sulten før han måtte sjekke hva storebror drev med. Det tok litt tid å venne seg til det, men det var jo på mange måter greit sånn også. Men husk at selv om amminga kan føles krevende akkurat nå, så kommer det nok ikke alltid til å være sånn. Etter hvert som hun begynner å spise annen mat om noen måneder, blir det nok først og fremst kosemåltidene som blir beholdt. Og selv om volumet morsmelk synker etter hvert som hun spiser mer og mer annen mat, får hun bl.a. i seg like mye immunstoffer som tidligere (døgnproduksjonen er den samme). Dessuten er det stoffer i morsmelken som hjelper på fordøyelsen av annen mat, + mange andre fordeler. Dette har hun godt av selv om hun bare får bryst en gang i døgnet eller så. Så det er nok ikke så uoverkommelig som det kanskje kan føles akkurat nå. Ammingen er verdt det uansett om det er slitsomt noen ganger. Kanskje du kan komme med et råd. Datteren min legger ikke så mye på seg, men følger sin egen kurve. Det har hun gjort hele tiden. Ville kanskje følt meg litt tryggere hvis hun fikk noe i tillegg til morsmelk etterhvert. Hun er straks 4 mnd og vi er så usikre på om vi skal begynne med grøt (maisgrøt eller risgrøt?) eller ikke. Føler ikke at vi får noen råd på helsestasjonen. Med tillegg er jeg redd hun ikke vil ha mer bryst. Noen meninger? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108312-til-tly-og-andre/#findComment-645164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tly Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Ammingen er verdt det uansett om det er slitsomt noen ganger. Kanskje du kan komme med et råd. Datteren min legger ikke så mye på seg, men følger sin egen kurve. Det har hun gjort hele tiden. Ville kanskje følt meg litt tryggere hvis hun fikk noe i tillegg til morsmelk etterhvert. Hun er straks 4 mnd og vi er så usikre på om vi skal begynne med grøt (maisgrøt eller risgrøt?) eller ikke. Føler ikke at vi får noen råd på helsestasjonen. Med tillegg er jeg redd hun ikke vil ha mer bryst. Noen meninger? Hvis dere velger å begynne med noe i tillegg til morsmelken, vil jeg anbefale at dere venter til hun har passert 4 mnd, og begynne med litt grøt. Jeg synes ikke det er noen vits i å begynne å gi henne morsmelkstillegg når hun allikevel snart kan begynne med fast føde. Hvis du samtidig velger å koke grøten selv, du kan f.eks. kjøpe grøtmel på helsekosten, kan du unngå at hun blir introdusert for kumelksprotein foreløpig. Kok grøten på vann, og gi bryst til måltidet, så blir det fullverdig uten melk i grøten. Eller pump deg og kok grøten med halv mengde vann og tilsett morsmelk når den er ferdigkokt. Ris og mais er gode glutenfrie startalternativer, såvidt jeg husker er hirse også glutenfri. Men vær klar over at noe av grunnen til de endrede retningslinjene for spedbarnsernæring, der man ambefaler å fullamme i 6 mnd, er at det har vist seg at fram til denne alderen vil stort sett annen mat fortrenge morsmelk, den kommer ikke i tillegg. Det jeg mener er at det ikke er sikkert at du vil få noen effekt på vektøkningen selv om du introduserer annen mat. Dette gjelder så sant hun er frisk og i fin form. Grunnen til at man ikke anbefaler å gi fast føde før 4 mnd, er at fordøyelsen ikke moden nok før dette. Jeg forstår absolutt usikkerheten din når lege/helsesøster bekymrer seg for vekten. Men hvis dette er eneste ankepunkt, og hun ikke fysisk er vurdert som for tynn, tror jeg ikke det er verd å bekymre seg for. Hvis hun ligger på en vekstkurve som er hennes naturlige, ville det jo heller ikke være sunt å tvinge henne til å legge på seg mer enn det som er naturlig for henne. Hvor ofte ammer du vanligvis, hvor lenge varer en vanlig ammestund? Gir hun inntrykk av å være forsynt når hun slipper brystet? Har du veid henne etter at du begynte å massere brystet? Har massasjen evt. hatt noen effekt på vekten? Eller kanskje på avstanden mellom måltidene? Hvis ammerytmen er omtrent gjennomsnittlig, og hun er fornøyd, vil jeg tro at det er liten effekt av å introdusere annen føde. Hvis hun derimot krever mat kanskje hver 2. time eller oftere, og virker misfornøyd og vil ha mer enn du har å tilby, mener jeg det er på sin plass med tiltak. Enten i form av innsats for å øke melkeproduksjonen, eller ved å tilby fast føde. Hvis du vil gi henne fast føde mest for din egen trygghet, ville jeg heller foreslå en tur på biblioteket for å låne bøker om amming. To gode tips i så måte: "Boken om amming" av Elisabet Helsing og "Mamma for første gang" av Gro Nylander. Lykke til, både med ammingen og valget. (Jeg reiser på ferie i morgen, så du kan ikke regne med svar fra meg på en ukes tid.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108312-til-tly-og-andre/#findComment-645915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest soto Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Hvis dere velger å begynne med noe i tillegg til morsmelken, vil jeg anbefale at dere venter til hun har passert 4 mnd, og begynne med litt grøt. Jeg synes ikke det er noen vits i å begynne å gi henne morsmelkstillegg når hun allikevel snart kan begynne med fast føde. Hvis du samtidig velger å koke grøten selv, du kan f.eks. kjøpe grøtmel på helsekosten, kan du unngå at hun blir introdusert for kumelksprotein foreløpig. Kok grøten på vann, og gi bryst til måltidet, så blir det fullverdig uten melk i grøten. Eller pump deg og kok grøten med halv mengde vann og tilsett morsmelk når den er ferdigkokt. Ris og mais er gode glutenfrie startalternativer, såvidt jeg husker er hirse også glutenfri. Men vær klar over at noe av grunnen til de endrede retningslinjene for spedbarnsernæring, der man ambefaler å fullamme i 6 mnd, er at det har vist seg at fram til denne alderen vil stort sett annen mat fortrenge morsmelk, den kommer ikke i tillegg. Det jeg mener er at det ikke er sikkert at du vil få noen effekt på vektøkningen selv om du introduserer annen mat. Dette gjelder så sant hun er frisk og i fin form. Grunnen til at man ikke anbefaler å gi fast føde før 4 mnd, er at fordøyelsen ikke moden nok før dette. Jeg forstår absolutt usikkerheten din når lege/helsesøster bekymrer seg for vekten. Men hvis dette er eneste ankepunkt, og hun ikke fysisk er vurdert som for tynn, tror jeg ikke det er verd å bekymre seg for. Hvis hun ligger på en vekstkurve som er hennes naturlige, ville det jo heller ikke være sunt å tvinge henne til å legge på seg mer enn det som er naturlig for henne. Hvor ofte ammer du vanligvis, hvor lenge varer en vanlig ammestund? Gir hun inntrykk av å være forsynt når hun slipper brystet? Har du veid henne etter at du begynte å massere brystet? Har massasjen evt. hatt noen effekt på vekten? Eller kanskje på avstanden mellom måltidene? Hvis ammerytmen er omtrent gjennomsnittlig, og hun er fornøyd, vil jeg tro at det er liten effekt av å introdusere annen føde. Hvis hun derimot krever mat kanskje hver 2. time eller oftere, og virker misfornøyd og vil ha mer enn du har å tilby, mener jeg det er på sin plass med tiltak. Enten i form av innsats for å øke melkeproduksjonen, eller ved å tilby fast føde. Hvis du vil gi henne fast føde mest for din egen trygghet, ville jeg heller foreslå en tur på biblioteket for å låne bøker om amming. To gode tips i så måte: "Boken om amming" av Elisabet Helsing og "Mamma for første gang" av Gro Nylander. Lykke til, både med ammingen og valget. (Jeg reiser på ferie i morgen, så du kan ikke regne med svar fra meg på en ukes tid.) Håper du får en god ferie! Hørtes deilig ut. En vanlig ammestund varer 25-40 minutter. Da slipper hun brystet, ser på meg og smiler/gurgler. Hun virker forsynt og fornøyd. Hun legger på seg som før, også etter massasjen, dvs. 100 gram i uken. Hun blir 4 mnd om en uke og veier rett over 5 kilo. Hun spiser ca. hver 3. time. Og som oftest 7-8 måltider i døgnet. Jeg er 50/50 for grøt eller fullamme. Klarer absolutt ikke å bestemme meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108312-til-tly-og-andre/#findComment-646137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tly Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Håper du får en god ferie! Hørtes deilig ut. En vanlig ammestund varer 25-40 minutter. Da slipper hun brystet, ser på meg og smiler/gurgler. Hun virker forsynt og fornøyd. Hun legger på seg som før, også etter massasjen, dvs. 100 gram i uken. Hun blir 4 mnd om en uke og veier rett over 5 kilo. Hun spiser ca. hver 3. time. Og som oftest 7-8 måltider i døgnet. Jeg er 50/50 for grøt eller fullamme. Klarer absolutt ikke å bestemme meg. For meg høres det ikke ut som om hun vil ha noen umiddelbar fordel av å få grøt nå. Alt du forteller, både om amming og trivsel, høres svært normalt ut. Hvis du begynner med grøt nå, vil hun mest sansynlig redusere inntaket av morsmelk tilsvarende. 100 gram/uke regnes som akseptabel vektøkning. Det er når vektøkningen over tid ligger under dette, at man er på vakt. Til trøst kan jeg fortelle at ei av jentene på barselgruppa til eldstemann veide 4,8kg da vi var på 4-mnd-gruppe, og hun var flaskebarn. Det var ingen som prøvde å påstå at hun gikk opp for lite. Men hun var også helt propell, sånn som du forteller om. Slapp av og nyt amminga, du. Du får tidsnok den grøten klint utover bord, stoler,gulv, klær, hår, inni ører osv. osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108312-til-tly-og-andre/#findComment-653059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest soto Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 For meg høres det ikke ut som om hun vil ha noen umiddelbar fordel av å få grøt nå. Alt du forteller, både om amming og trivsel, høres svært normalt ut. Hvis du begynner med grøt nå, vil hun mest sansynlig redusere inntaket av morsmelk tilsvarende. 100 gram/uke regnes som akseptabel vektøkning. Det er når vektøkningen over tid ligger under dette, at man er på vakt. Til trøst kan jeg fortelle at ei av jentene på barselgruppa til eldstemann veide 4,8kg da vi var på 4-mnd-gruppe, og hun var flaskebarn. Det var ingen som prøvde å påstå at hun gikk opp for lite. Men hun var også helt propell, sånn som du forteller om. Slapp av og nyt amminga, du. Du får tidsnok den grøten klint utover bord, stoler,gulv, klær, hår, inni ører osv. osv. Tusen takk for svar - igjen! Har tenkt mye på svarene du har gitt den siste uken. Datteren min fyller 4 mnd i disse dager og derfor har det vært litt tid for en avgjørelse. Og vi har bestemt oss for å fullamme. Det er jeg glad for. Hvis det går like fint som nå, så gjør jeg det fram til 6 mnd-alder. Imidlertid har jeg slitt litt med det som må være tette melkeganger den siste tiden. Det oppstår så fryktelig fort og er vondt. Kuler i brystet og under armen på samme side. Pumper og ammer, men det tar så lang tid før det slipper tak. Er det noe jeg kan gjøre forebyggende for det? Sånn at problemet ikke oppstår. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108312-til-tly-og-andre/#findComment-653220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tly Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Tusen takk for svar - igjen! Har tenkt mye på svarene du har gitt den siste uken. Datteren min fyller 4 mnd i disse dager og derfor har det vært litt tid for en avgjørelse. Og vi har bestemt oss for å fullamme. Det er jeg glad for. Hvis det går like fint som nå, så gjør jeg det fram til 6 mnd-alder. Imidlertid har jeg slitt litt med det som må være tette melkeganger den siste tiden. Det oppstår så fryktelig fort og er vondt. Kuler i brystet og under armen på samme side. Pumper og ammer, men det tar så lang tid før det slipper tak. Er det noe jeg kan gjøre forebyggende for det? Sånn at problemet ikke oppstår. Pumpe, amme og massere er det viktigste for å forhindre og behandle tette melkeganger. Ofte er det godt å sitte i dusjen eller ligge i badekaret med varmt vann og massere. Hvis det hele tiden er de samme stedene, er det lurt å passe godt på disse områdene, også når det ikke er kuler der. Det er også viktig å holde seg varm. I den verste kuldeperioden i vinter, hadde ammehjelpsgruppa mi en strøm av telefoner om tette melkeganger. I det skiftende sommerværet som har vært denne våren og forsommeren, er det fort gjort å kle seg litt for lett og gå og småfryse, kanskje blitt litt våt av et uventet regnskyll. Sørg for å holde deg varm, spesielt om brystene og på føttene. Bruk helst ammeinnlegg av ull. Tette melkeganger kan også komme hvis man går med for stramme klær som klemmer på melkegangene. Siden dette har blitt et vedvarende problem for deg, kan det være lurt å ta en titt på BH-er og andre klær, og se til at de ikke strammer over brystene. Hvis kulene er på utsiden av brystet (mot armen) kan det kanskje hjelpe å legge barnet i "omvendtstillingen" når du ammer, dvs. at hun ligger med bena ut mot siden i stedet for tvers over fanget ditt. På den måten får hun tak med underkjeven på den vonde siden. Underkjeven er mer effektiv en overkjeven når hun dier. Har du noen problemer med såre brystvorter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108312-til-tly-og-andre/#findComment-653304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest soto Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Pumpe, amme og massere er det viktigste for å forhindre og behandle tette melkeganger. Ofte er det godt å sitte i dusjen eller ligge i badekaret med varmt vann og massere. Hvis det hele tiden er de samme stedene, er det lurt å passe godt på disse områdene, også når det ikke er kuler der. Det er også viktig å holde seg varm. I den verste kuldeperioden i vinter, hadde ammehjelpsgruppa mi en strøm av telefoner om tette melkeganger. I det skiftende sommerværet som har vært denne våren og forsommeren, er det fort gjort å kle seg litt for lett og gå og småfryse, kanskje blitt litt våt av et uventet regnskyll. Sørg for å holde deg varm, spesielt om brystene og på føttene. Bruk helst ammeinnlegg av ull. Tette melkeganger kan også komme hvis man går med for stramme klær som klemmer på melkegangene. Siden dette har blitt et vedvarende problem for deg, kan det være lurt å ta en titt på BH-er og andre klær, og se til at de ikke strammer over brystene. Hvis kulene er på utsiden av brystet (mot armen) kan det kanskje hjelpe å legge barnet i "omvendtstillingen" når du ammer, dvs. at hun ligger med bena ut mot siden i stedet for tvers over fanget ditt. På den måten får hun tak med underkjeven på den vonde siden. Underkjeven er mer effektiv en overkjeven når hun dier. Har du noen problemer med såre brystvorter? Ikke problemer med såre brystvorter nå, men har hatt en runde med tidligere (3 måneder siden). Løper og tar på meg sokker, har gått barbent den siste tiden og det var kanskje ikke så smart. Bruker alltid ammeinnlegg av ull og følger ellers de rådene du gir. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108312-til-tly-og-andre/#findComment-653337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.