Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min kone har en tendens til å få urinveisinfeksjon etter samleie.

Dette skjer lettest hvis det har vært et opphold på en uke eller to, og gjerne hvis vi da har holdt på litt - både i tid og variasjon.

Ser ingen sammenheng med min eller hennes hygiene, og problemene kan også dukke opp hvis jeg har brukt kondom under hele samleiet.

Noen som har erfaring med tilsvarende? Kan vi gjøre noe for å unngå dette? Det er en relativt kjip spiral å komme inn i - for å si det slik.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108548-urinveisinfeksjon-etter-samleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette handler om anatomi. Kvinner har mye kortere urinrør enn menn og er atskillig mer disponert for urinveisplager enn menn.

Det er derfor lurt å tisse umiddelbart etter samleie. Urin skyller ut evt. bakterier.

Te av kjerringrokk fungerer dersom plagene har begynt å komme. Kokes i vann 15 minutter, drikk mye dagen lang.

Gjest prust

Det er som de andre to sier, lett for bakterier å komme inn i urinrøret hennes under samleie. Dette vet jeg smertelig godt selv! jeg har innsett at jeg nok hele livet må opp og tisse etter samleie. Trodde det skulle gi seg etter noen år, men det gjør det ikke. Jeg "skulket" et par ganger for noen uker siden - og VIPS - så var urinveisinfeksjonen der igjen!

I tillegg er det viktig å drikke mye, spesielt når en kjenner symptomene, men også til vanlig, når en er disponert for UVI. jeg fikk god hjelp av homeopat for noen år siden - det kan hun jo prøve!

Er enig at det er surt og kjipt....en kan begynne å grue seg til samleiet, fordi en er redd for å bli syk - og det er jo synd! Lykke til!

Har samme problemet selv, trodde i mange år det var sopp, men etter gjentatte besøk hos legen viste det seg å være tendenser til urinveisinnfeksjon.

Jeg har ikke vært plaget med dette etter at jeg gjorde det til rutine å alltid ta en tur på do og ta en rask dusj etter samleie. Hvis en merker tendenser til kløe eller irritasjon hjelper det faktisk å smøre på Canesten, selv om dette egentlig er et soppmiddel.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...