Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en mor på 30 som har vært plaget med tilbakevendende munnskåld i ca. halvannet år (de kan være hver måned, noen ganger sjeldnere). For ca. 10 år tilbake husker jeg en periode over noen måneder med lignende problemer. Det er svært smertefulle sår i munnhulen som varer i 7-10 dager. Jeg får problemer med å smile, svelge og snakke. Jeg har vært veldig redd for å smitte ett av barna mine (de er 2 og 4 år), og har vært nøye med ikke å la dem spise med samme skje som meg, bruke samme håndduk, osv. Nå ser det likevel ut til at den eldste har fått de samme sårene. Jeg er mildt sagt fortvilet, og klandrer meg selv for at jeg kan ha smittet henne. Men jeg er samtidig usikker: Er munnskåld smittsomt, eller har det andre årsaker? Og hva hjelper mot denne tilstanden, kan symptomene lindres eller fjernes helt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108635-munnsk%C3%A5ld/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei.

Munnskåld (after) er en lidelse man ikke vet så veldig mye om årsaken til. Det man vet er at det nok dreier seg om virus i munnslimhinnen som kan forårsake en liten blemme. Denne brister og såret kan infiseres av munnhulebaktreiene.

Man antar at en vesentlig del av befolkningen er bærere av viruset, men at munnskåld bare bryter ut hos noen.

Årsakene til ubruddene kan være flere. Stress, nedsatt motstandskraft, mens hos kvinner o.l.

Det er ingen grunn til ekstra hygienetiltak slik du nevner.

Behandlingen går ut på å lindre ubehaget. Det finnes kortisonsalve som kan kjøpes på apotek og noen sverger til såkalt "trøskesaft"

Hårdnakkede tilfeller kan behandles med spesiell antibiotikaskylling, men bare i samråd med lege/tannelege

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108635-munnsk%C3%A5ld/#findComment-643906
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...