Gå til innhold

Anbefalte innlegg

1) er dette svært uvanlig / eller umulig. En lege mente dette kunne ha skjedd, en annen flirte bare av påstanden.

Hva skal jeg tro, synes du?

Jeg hadde store smerter tiden rett etter når jeg bevegde meg og satt. Jeg sluttet å ha smerter når jeg satt ca. et halvt år etter fødselen. Først da klarte jeg å sitte normalt uten smerter i en myk sofa. Har vært øm flere måneder etter den tid også.

På sykehuset trodde jordmoren at jeg hadde fått usynlige hemmorider, og ble sendt hjem med salve for Det. Jeg brukte salven, men det hjalp aldri på smertene.

Jeg fødte en stor unge på nesten 4,5 kg, og jeg selv er ikke veldig stor. Ble sydd i en hel klokketime etterpå....for å nevne litt av "gleden"..

Hva tror du - kan jeg ha brekt noe? Jeg vil vite om sannsynligheten fordi jeg tenker mye på det å føde en stor unge en gang til..

Jeg har lyst til å bli gravid en gang til, men vet ikke om jeg takler å føde en gang til.

Jeg er så redd!

Jeg får med jevne mellomrom ikke til å sove om kvelden, dersom jeg tenker tilbake på fødsel-opplevelsen. Jeg begynner å gråte, og blir helt ute av meg - bare med tanken på å skulle gjøre dette en gang til. Mannen min ønsker dette ganske sterkt....

2. Den første tiden etter fødselen fikk jeg urinlekasje, men det er nå gått over. Er det stor sannsynlighet for å få dette i enda større grad ved en eventuelt fødsel nr.2?

Jeg er kjempeskremt, men klarer likevel ikke å gjennomføre disse knipeøvelsene...aner ikke hvorfor, er motivert som bare det!

3. Er det mulig å ønske seg at man ikke vil føde et barn over 4 kg, at man ønsker ekstra oppfølgning og kunstig igangsettelse av fødsel dersom man tror barnet begynner å bli over 4 kg?

Er det mulig å bli imøtekommet med et slik ønske?

Eller vil jeg bare bli møtt med latter dersom jeg luftet ønsket?

Veldig takknemlig for svar!

jeg er snart 26 år.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det er mulig å få en forskyving av halebenet –uten at det egentlig har vært brudd-.

Man kan ikke si hvor stor risiko er for urinlekkasje etter neste fødsel, men her er det viktig at du starter trening allerede i graviditeten. Få en fysioterapeut eller legen til å sjekke at du bruker de rette musklene.

Man setter ikke igang en fødsel fordi barnet er stort.

Jeg håper ikke noen kolleger møter en engstelig gravid med latter men tar hennes bekymringer på alvor. Du kan evt søke å bli henvist til fødeavdelingen før du blir gravid neste gang for å få en gjennomgang av fødselsforløpet og for å legge en plan for neste graviditet/fødsel. Det er ikke uvanlig i dag at man foretar keisersnitt på grunn av kvinnens ønske, men det skulle være unødvendig med de gode tilbud man har om bedøvelse og overvåking. Men som sagt, det må bli din og fødeavdelingens avgjørelse i fellesskap som teller.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest knekk, sa det

Jeg brakk halebeinet da jeg fødte - jeg både hørte og kjente at det knakk!

Hadde sinnsykt vondt etterpå, kunne knapt gå! Jeg måtte sitte på "en skinke av gangen" i de neste 6 månedene. Men sykehuset gadd aldri å undersøke meg - de hadde det frrryktelig travelt den tiden, og jeg følte meg forsømt på alle områder.

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Hadde selv store smerter når jeg bevegde meg etter fødselen, måtte sitte på en side av gangen. Nå, tre år etter fødselen, plages jeg fortsatt med halebeinet. Hvis jeg sitter lenge virker det som om jeg stivner, når jeg reiser meg sier det "klikk" i halebeinet som om noe klikkes på plass. Skikkelig ubehagelig, lange bilturer er et mareritt. Da jeg tok det opp med legen min sa han at det kunne være brekkt eller bristet, men det var ikke så mye å gjøre med det. Han sa at den eneste muligheten ville være og operere det bort, det syntes han var litt drastisk og så lo han det bare bort. Fikk beskjed om å vente til jeg var "færdig" med å få barn. Så det var værken medfølelse eller hjelp å få fra den kanten. Uansett håper jeg det ordner seg for deg. Lykke til. Klem

Gjest ikke sign

Kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg vet ikke hva som skjedde under/rett etter første fødsel, men jeg satt på myke puter/satt når jeg skulle vaske opp (men jeg kunne hverken sitte eller stå lenge om gangen) i måneder etter fødselen. Nå tre år senere må jeg enda bytte side fort når jeg ligger i sengen da det begynner å verke. Kjedelig. Fikk aldri svar på hva det var/er; har trodd bekkenløsning? Men det du beskrev passer så godt! Til sist: andre fødsel gikk fint! Jeg kunne gå uten smerter etter fødselen! Og sitte uten smerter.

Hei på deg!

Jeg er selv redd for å føde igjen pga. brukket halebein under fødselen. Alt var et ork etter fødselen, klarte ikke sitte å amme. Hadde fryktelig vondt når jeg satt, det hadde jeg i flere mnd etterpå, så det går ann å brekke halebeinet under fødselen!! Nå har jeg lyst på et barn til, men det har tatt meg fem år, men jeg vil ikke ha normal fødsel denne gangen. Barnet mitt veide ca 4,5 kg og satt fast to ganger og ble nesten kvalt. Hun var hvit da hun kom ut, hadde ikke fått oksygen på en stund, men hun er frisk og fin nå. Om du er redd for normal fødsel så synes jeg du skal gå for keisersnitt og ikke ødelegge gleden ved å være gravid med å grue seg til fødselen. Lykke til videre!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...