Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest medusa

Min samboer og jeg har de siste 2,5 årene hatt problemer i forholdet vårt.

Og dette toppet seg nok en gang for snart 3 uker siden,da han pakket en bag med klær og forsvant. Han bor hos moren sin, slik som han gjør hver gang han forsvinner. Dette forekommer jevnlig ca. 3-4 ganger i året.

På disse snart 3 ukene, har han tatt kontakt pr. sms en gang,og det var fordi han trengte noe. Ikke for å ta kontakt eller snakke med meg.

Årsaken til problemene, er slik jeg ser det, moren hans. Hun har lenge forsøkt å "så splid" mellom oss, fordi hun tydeligvis har et behov for å ha ham boende hjemme hos seg selv. Min samboer er 37 år....Dette har ført til at han føler at han kommer i lojalitetskonflikt ifg. han selv, og at han rives og slites til begge kanter, som han sier.

Jeg merker denne konflikten i ham ved at han er taus, innesluttet og fjern når han er sammen med meg, hvis han ikke er rasende og irritert.

Når jeg kjenner på hva jeg føler rundt dette forholdet, så kjennes det faktisk ut som om jeg har vært samboer med en mann som ikke er fri. Ja, det kjennes nesten som om han_ allrede_ er _gift_ med en annen ....

Jeg kjenner meg også godt igjen i innlegget "Min samboer bruker meg" litt lenger ned. Min samboer innrømte også i beg. av forholdet at han hadde problemer med moren, og han orket knapt å vise seg hos henne. Etter hvert har jeg overtatt rollen som problemet deres, føler jeg. Og han uttrykker seg som at hans lojalitet ligger hos henne, og ikke hos meg. Dette fører til at han ofte er fiendtlig når han snakker med meg.

Finnes det noen løsning på slike problemer, eller er det best for alle at han blir boende hos moren sin - for godt?

Nor@

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108926-lojalitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

trylletroll

Kjenner meg(dessverre) saa alt for godt igjen...Min svigermor er et manipulerende rivjern av en annen verden. Er det ikke allerede problem mellom meg&samboeren min, greier hun aa skape dem, ved aa dikte opp ting han har gjort, ringe meg til alle doegnets tider for aa diskutere hva han har gjort, hinte frampaa om at jeg utnytter han osv osv.

Alt dette fordi hun vil ha han hjem igjen. Det har foreloepig hendt bare en gang at han har pakket sakene og dratt til henne, men jeg maa si det oedela mye. Hvis du ikke kan takle konflikter, men maa dra hjem til mamma, er du egentlig MANN da?? I tillegg er det ikke noe saerlig aa tenke paa at de to sitter og diskuterer meg, noe han foroevrig nekter paa(JEG tviler).

Jeg har egentlig ikke noen gode raad til deg, men er helt enig i at det handler om lojalitet. Vaare konflikter har hun ingenting med, og det er daarlig gjort aa stikke fra problemene.

Et siste lite tips: proev aa ikke kritiser moren hans for mye ovenfor han. Han kan tross alt ikke noe for hvordan hun er.

Sorry at jeg ikke har noe fornuftig aa komme med, men vi er flere med samme problem...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108926-lojalitet/#findComment-641638
Del på andre sider

Gjest medusa

Kjenner meg(dessverre) saa alt for godt igjen...Min svigermor er et manipulerende rivjern av en annen verden. Er det ikke allerede problem mellom meg&samboeren min, greier hun aa skape dem, ved aa dikte opp ting han har gjort, ringe meg til alle doegnets tider for aa diskutere hva han har gjort, hinte frampaa om at jeg utnytter han osv osv.

Alt dette fordi hun vil ha han hjem igjen. Det har foreloepig hendt bare en gang at han har pakket sakene og dratt til henne, men jeg maa si det oedela mye. Hvis du ikke kan takle konflikter, men maa dra hjem til mamma, er du egentlig MANN da?? I tillegg er det ikke noe saerlig aa tenke paa at de to sitter og diskuterer meg, noe han foroevrig nekter paa(JEG tviler).

Jeg har egentlig ikke noen gode raad til deg, men er helt enig i at det handler om lojalitet. Vaare konflikter har hun ingenting med, og det er daarlig gjort aa stikke fra problemene.

Et siste lite tips: proev aa ikke kritiser moren hans for mye ovenfor han. Han kan tross alt ikke noe for hvordan hun er.

Sorry at jeg ikke har noe fornuftig aa komme med, men vi er flere med samme problem...

Takk for hyggelig svar :)

Ja, det høres kjent ut det du skriver om, bortsett fra at min svigermor ikke er så direkte og lett å gjennomskue. Hun spiller mer på følelsene hans. Men en manipulator av rang....ja. Hun har nok funnet ut at det ikke er så mye vits i å ringe til meg de siste årene, men hun gjorde det mye før. For å få kontroll på han, gjennom meg, selvfølgelig!

Ja, det er vondt å tenke på at de sitter sammen og snakker om våre problemer, og at hun oppmuntrer ham til å flytte til seg. Jeg synes dette har med grenser og respekt for andres liv og følelser å gjøre, og blir ganske forbannet når dette ikke eksisterer.

Jeg klarer nok ikke å tie stille om hva jeg synes om hennes oppførsel hele tiden nei, selv om jeg prøver å la være. Du har helt rett i at han ikke kan noe for hvordan hun er....men som voksen mann (?) burde han i hvert fall kunne ta avstand fra hennes manipulering og markere egne synspunkter, synes jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108926-lojalitet/#findComment-641649
Del på andre sider

trylletroll

Ja, det høres kjent ut det du skriver om, bortsett fra at min svigermor ikke er så direkte og lett å gjennomskue. Hun spiller mer på følelsene hans. Men en manipulator av rang....ja. Hun har nok funnet ut at det ikke er så mye vits i å ringe til meg de siste årene, men hun gjorde det mye før. For å få kontroll på han, gjennom meg, selvfølgelig!

Ja, det er vondt å tenke på at de sitter sammen og snakker om våre problemer, og at hun oppmuntrer ham til å flytte til seg. Jeg synes dette har med grenser og respekt for andres liv og følelser å gjøre, og blir ganske forbannet når dette ikke eksisterer.

Jeg klarer nok ikke å tie stille om hva jeg synes om hennes oppførsel hele tiden nei, selv om jeg prøver å la være. Du har helt rett i at han ikke kan noe for hvordan hun er....men som voksen mann (?) burde han i hvert fall kunne ta avstand fra hennes manipulering og markere egne synspunkter, synes jeg.

Helt enig i det siste du sier. For meg kan hun vaere saa heksete hun vil- hadde bare han hatt guts til aa si fra til henne naar hun gaar for langt(min er ogsaa "voksen", 34). Men han jatter bare med henne, til og med naar han er uenig. Det er det jeg blir forbanna for!

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108926-lojalitet/#findComment-641663
Del på andre sider

Gjest medusa

Helt enig i det siste du sier. For meg kan hun vaere saa heksete hun vil- hadde bare han hatt guts til aa si fra til henne naar hun gaar for langt(min er ogsaa "voksen", 34). Men han jatter bare med henne, til og med naar han er uenig. Det er det jeg blir forbanna for!

Lykke til!

Ja, helt enig. Problemet er jo nettopp en sterke påvirkningskraften de har på sine sønner, og alle problemene de skaper med det. Ellers hadde det jo ikke betydd noen verdens ting.

Det følger selvfølgelig også med en viss forakt fra min side etterhvert. Han har jo nå gjentatt denne prosessen snart 10 ganger, tror jeg, og han vokser ikke akkurat i mine øyne av det.

Så det er nok begrenset hvor mye mer jeg orker av dette. Føler også at krangler med meg blir brukt som påskudd for å kunne reise til moren som sitter og venter.

Lykke til selv også :))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108926-lojalitet/#findComment-641676
Del på andre sider

Her finner du mange råd:

http://www.drphil.com/advice/advice.jhtml?contentId=rel_mar_inlaws_1079_112002.xml&section=Relationships/Sex&subsection=Marriage

Her er ett lite utdrag:

If your wife has a problem with your mother, it is your job to intervene and try to fix it.

There can be no divided loyalties. Your loyalty needs to be with your wife.

Dr.Phil er dessuten å se på flere kanaler hver dag. Bl.a. TV3 og TV4

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108926-lojalitet/#findComment-641734
Del på andre sider

Annonse

Ja, helt enig. Problemet er jo nettopp en sterke påvirkningskraften de har på sine sønner, og alle problemene de skaper med det. Ellers hadde det jo ikke betydd noen verdens ting.

Det følger selvfølgelig også med en viss forakt fra min side etterhvert. Han har jo nå gjentatt denne prosessen snart 10 ganger, tror jeg, og han vokser ikke akkurat i mine øyne av det.

Så det er nok begrenset hvor mye mer jeg orker av dette. Føler også at krangler med meg blir brukt som påskudd for å kunne reise til moren som sitter og venter.

Lykke til selv også :))

Når man er valgt av et annet menneske til å være livsledsager, skylder man dette mennesket sin uforbeholdne lojalitet.

Disse hannkjønnene dere beskriver fortjener ikke betegnelsen "mann" all den tid de ikke skjønner at lojaliteten må ligge til kona/samboeren.

Å stikke hjem til mor når ting blir problematisk... makan til ynkelige greier!!!

Dropp disse guttungene som oppfører seg slik. Dere fortjener bedre, damer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108926-lojalitet/#findComment-642650
Del på andre sider

Gjest medusa

Når man er valgt av et annet menneske til å være livsledsager, skylder man dette mennesket sin uforbeholdne lojalitet.

Disse hannkjønnene dere beskriver fortjener ikke betegnelsen "mann" all den tid de ikke skjønner at lojaliteten må ligge til kona/samboeren.

Å stikke hjem til mor når ting blir problematisk... makan til ynkelige greier!!!

Dropp disse guttungene som oppfører seg slik. Dere fortjener bedre, damer!

Takk for klar tale :))

Det er nøyaktig slik jeg tenker selv også.

Et forhold uten lojalitet og respekt, ja hva er det verdt? Dette er for meg selve grunnpilarene i et forhold.

Jeg bare fatter ikke, hvordan det er mulig å være så lettpåvirkelig som han er overfor hennes manipulering. Og der er kanskje mitt problem. Jeg har store vanskeligheter med å se at det kan være akkurat slik som det ser ut til å være. Han har i perioder ikke engang orket å ta telefonen når hun ringer, og så _ikke _bare orker_ han, men_ foretrekker_ å bo der...

Jeg har i dag gjort et forsøk på å taste sms med han igjen, og det jeg møter da er en arrogant og nedlatende tone, som jeg vet betyr at han nå føler seg trygg fordi han har mammas uforbeholdne støtte :)

Jeg fatter og begriper ikke at det er mulig, når man er 37 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108926-lojalitet/#findComment-642737
Del på andre sider

Gjest medusa

Her finner du mange råd:

http://www.drphil.com/advice/advice.jhtml?contentId=rel_mar_inlaws_1079_112002.xml&section=Relationships/Sex&subsection=Marriage

Her er ett lite utdrag:

If your wife has a problem with your mother, it is your job to intervene and try to fix it.

There can be no divided loyalties. Your loyalty needs to be with your wife.

Dr.Phil er dessuten å se på flere kanaler hver dag. Bl.a. TV3 og TV4

Yakk for linken!

Det er mye interessant å lese der.

Da jeg i dag forsøkte å fortelle ham om delt lojalitet, som ikke er mulig overfor to som er uenige, så svarte, han at den som _forlanger_ ( har jeg gjort det..) lojalitet, er redd for å mislykkes.

Han har sine egne forklaringer og teorier rundt det meste. Det skal han ha :))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108926-lojalitet/#findComment-642739
Del på andre sider

Gjest medusa

Yakk for linken!

Det er mye interessant å lese der.

Da jeg i dag forsøkte å fortelle ham om delt lojalitet, som ikke er mulig overfor to som er uenige, så svarte, han at den som _forlanger_ ( har jeg gjort det..) lojalitet, er redd for å mislykkes.

Han har sine egne forklaringer og teorier rundt det meste. Det skal han ha :))

Hmmm...

Takk selvfølgelig, og ikke yakk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108926-lojalitet/#findComment-642742
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...