Gjest Antistatic Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Grønn som jeg er prøver jeg selvfølgelig å finne ut alt jeg kan om ufrivillig barnløshet og hvilke muligheter vi har. Jeg blir helt tullete i hodet av alle disse rare ordene og forkortelsene! Kan noen være så snill og forklare litt for meg? -ICSI -IVF -AIH, Inseminering med mannens sæd Hva slags behandlingsmetoder er de forskjellige her, og når forsøker man hva? Hos oss er problemet min samboers sædkvalitet. Kan en med nedsatt sædkvalitet f.eks forsøke AIH? Eller brukes dette om problemet ligger hos kvinnen? Hva er egentlig forskjellen på IVF og ICSI? Er den eneste forskjellen at ved ICSI blir sædcellene sprøytet inn i egget, mens ved IVF blir de lagt ved siden av egget? *forvirret* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109798-jeg-blir-spr%C3%B8/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2gang? Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Man kan lett bli forvirret. Det er vel nesten så enkelt å si at ivf blir mest brukt om det er kvinnen som har problem og icsi om det er dårlig sædkvalitet hos mannen. Ivf så skiller de ut de ca hundre tusen av de sprekeste sæd sellene, så blir de lagt i en "skål" med en spiral opp i "2etg" der egget ligger. I denne spiralen er det samme "klima" som det er i oss kvinner. På dette tidspunktet så er det første mann til mølla. Icsi så har jeg ikke vært borti dette men slik jeg har blitt fortalt av min lege så tar de en screening av spermien, plukker ut den som er "sprekest" klipper deretter bort halen og insiminerer direkte i egget. Aih har jeg faktisk ikke hørt om. Siden din samboer har lav sæd kvalitet så regner jeg med at dere blir annbefalt icsi, hormonbehandlingen for disse to er det samme. Jeg hadde hormonbehandling første gangen men denne gangen valgte vi å prøve naturlig syklus (ivf) og satset alt på det ene egget kvinnen normalt slipper i syklusen. Kort prosess og ingen bivirkninger av medisiner. fra vi startet og til vi var ferdig tok det ikke mere enn 10 dager. Nå er jeg på rugedag 4. Ja no komm jeg på det Aih er sikker den metoden der de sprøyter inn mannens spermie når du har "korekt" dag for eggløsning. Mulig jeg tar feil, i så fall håper jeg noen vil rette meg slik at jeg ikke gir deg uriktige opplysninger. Normal suklus kan du også gjør med icsi metoden. Jeg håper dette var til litt hjelp, dere får ha lykke til i alle fall. Klem fra meg ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109798-jeg-blir-spr%C3%B8/#findComment-648693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tillajo Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Ser du har fått god forklaring på IVF og ICSI. ICSI brukes dersom sædkvaliteten er for dårlig til å bruke IVF. Da putter de sædcellen direkte inn i egget. AIH er det samme som inseminasjon. Da sprøyter de bare sæden opp i livmoren ved eggløsning. Det brukes ikke så ofte lenger, fordi resultatene ikke er så gode. Det er oftest like effektivt å gå rett på IVF eller ICSI. Fordelen med inseminasjon, er at det er veldig enkelt, billig og raskt. Lykke til videre ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109798-jeg-blir-spr%C3%B8/#findComment-649189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.