Gjest matte-kløna Skrevet 20. juni 2003 Skrevet 20. juni 2003 Klarer du å løse "r" ut av denne ligningen ? (A og T ser vi altså på som kjente tall). T = ln( A / ( A - r ) ) / ln( 1 + r ) 0 Siter
petter smart Skrevet 20. juni 2003 Skrevet 20. juni 2003 Dette er det lenge siden jeg har hatt, men prøver likevel. Etter mine beregninger blir r=-1 +/- rot(1-4A)/2 0 Siter
Gjest matte-kløna Skrevet 20. juni 2003 Skrevet 20. juni 2003 Dette er det lenge siden jeg har hatt, men prøver likevel. Etter mine beregninger blir r=-1 +/- rot(1-4A)/2 Det så bare ut til å være en ligning der det ikke lot seg gjøre å separere ut "r". Tallet T må også inngå i svaret. 0 Siter
Gjest kvitsymra Skrevet 20. juni 2003 Skrevet 20. juni 2003 Regler som må brukes: ln(ab)= lna + lnb ln(a/b) = lna -lnb T = ln( A / ( A - r ) ) / ln( 1 + r ) T = ((lnA - ln(A-r)) / ln(1+r) Bruker: e^x = p x = ln p e^T= (A - (A-r))/(1+r) e^T= r / (1+r) T = ln ( r / (1+r) ) Det er noen år siden eg hadde slik matte. Håper du fikk ut av dette. e^T = 0 Siter
petter smart Skrevet 20. juni 2003 Skrevet 20. juni 2003 Det så bare ut til å være en ligning der det ikke lot seg gjøre å separere ut "r". Tallet T må også inngå i svaret. Slik satte jeg det opp: T = ln(A/(A-r))/ln(1+r) T = (ln A - ln (A-r))/ln(1+r) T = lnA/ln(1+r) - ln(A-r)/ln (1+r) ln(1+r) = lnA/T - ln(A-r)/T ln(1+r) + ln(A-r)/T = lnA/T ln[(1+r)*(A-r)/T] = lnA/T A = [(1+r)*(A-r)/T]~T T-rot av A = (1+r)*(A-r)/T T-rot av A * T = A - r + Ar - r~2 r~2 + (1-A)r + T-rot av A *T= 0 Så løser en dette som en vanlig 2 grads ligning og får r = [-(1-A) +/- rot((1-A)~2 - 4*T-rot A] / 2 Ble en liten feil i det første forslaget. 0 Siter
petter smart Skrevet 20. juni 2003 Skrevet 20. juni 2003 Det så bare ut til å være en ligning der det ikke lot seg gjøre å separere ut "r". Tallet T må også inngå i svaret. Enda en liten skrivefeil, svaret er r = [-(1-A) +/- rot((1-A)~2 - 4*T-rot A*T] / 2 0 Siter
Gjest Humlepungen Skrevet 20. juni 2003 Skrevet 20. juni 2003 Regler som må brukes: ln(ab)= lna + lnb ln(a/b) = lna -lnb T = ln( A / ( A - r ) ) / ln( 1 + r ) T = ((lnA - ln(A-r)) / ln(1+r) Bruker: e^x = p x = ln p e^T= (A - (A-r))/(1+r) e^T= r / (1+r) T = ln ( r / (1+r) ) Det er noen år siden eg hadde slik matte. Håper du fikk ut av dette. e^T = *vrææl* Fikk skumle flashbacks til mattetimene da jeg leste svaret ditt ;o) 0 Siter
Gjest hva slags jobb har du? Skrevet 20. juni 2003 Skrevet 20. juni 2003 Slik satte jeg det opp: T = ln(A/(A-r))/ln(1+r) T = (ln A - ln (A-r))/ln(1+r) T = lnA/ln(1+r) - ln(A-r)/ln (1+r) ln(1+r) = lnA/T - ln(A-r)/T ln(1+r) + ln(A-r)/T = lnA/T ln[(1+r)*(A-r)/T] = lnA/T A = [(1+r)*(A-r)/T]~T T-rot av A = (1+r)*(A-r)/T T-rot av A * T = A - r + Ar - r~2 r~2 + (1-A)r + T-rot av A *T= 0 Så løser en dette som en vanlig 2 grads ligning og får r = [-(1-A) +/- rot((1-A)~2 - 4*T-rot A] / 2 Ble en liten feil i det første forslaget. Siden du er så god i matte. 0 Siter
Gjest matte-kløna Skrevet 20. juni 2003 Skrevet 20. juni 2003 Slik satte jeg det opp: T = ln(A/(A-r))/ln(1+r) T = (ln A - ln (A-r))/ln(1+r) T = lnA/ln(1+r) - ln(A-r)/ln (1+r) ln(1+r) = lnA/T - ln(A-r)/T ln(1+r) + ln(A-r)/T = lnA/T ln[(1+r)*(A-r)/T] = lnA/T A = [(1+r)*(A-r)/T]~T T-rot av A = (1+r)*(A-r)/T T-rot av A * T = A - r + Ar - r~2 r~2 + (1-A)r + T-rot av A *T= 0 Så løser en dette som en vanlig 2 grads ligning og får r = [-(1-A) +/- rot((1-A)~2 - 4*T-rot A] / 2 Ble en liten feil i det første forslaget. Dette ble veldig vrient. Hadde problem med å følge deg hele veien. (1) T = ln(A/(A-r))/ln(1+r) (2) T = (ln A - ln (A-r))/ln(1+r) (3) T = lnA/ln(1+r) - ln(A-r)/ln (1+r) (4) ln(1+r) = lnA/T - ln(A-r)/T (5) ln(1+r) + ln(A-r)/T = lnA/T Og så fallt jeg av lasset. Forsøker litt videre og håper å bli korrigert. (6) ln(1+r) + (1/T) * ln(A-r) = (1 / T) * lnA (7) ln(1+r) + ln(A-r)^(1/T) = lnA^(1/T) (8) ln(1 + r + (A - r)^(1/T)) = lnA^(1/T) (9) 1 + r + (A - r)^(1/T) = A^(1/T) Rotet meg helt vekk, greidde ikke å separere ut r. 0 Siter
fresja Skrevet 20. juni 2003 Skrevet 20. juni 2003 Fra hvilket skolenivå er denne oppgaven hentet? Hva betyr ln? Det er vanskelig å sette opp et regnestykke forståelig her på DOL, forresten. 0 Siter
Gjest matte-kløna Skrevet 21. juni 2003 Skrevet 21. juni 2003 Fra hvilket skolenivå er denne oppgaven hentet? Hva betyr ln? Det er vanskelig å sette opp et regnestykke forståelig her på DOL, forresten. Videregående skole. ln = naturlig logaritme. 0 Siter
fresja Skrevet 21. juni 2003 Skrevet 21. juni 2003 Videregående skole. ln = naturlig logaritme. Tok eksamen i mattematikk for reallinjen siste år det gikk an etter gammel ordning, en gang på 70-tallet. Har aldri hatt bruk for logaritmer siden...... 0 Siter
petter smart Skrevet 21. juni 2003 Skrevet 21. juni 2003 Dette ble veldig vrient. Hadde problem med å følge deg hele veien. (1) T = ln(A/(A-r))/ln(1+r) (2) T = (ln A - ln (A-r))/ln(1+r) (3) T = lnA/ln(1+r) - ln(A-r)/ln (1+r) (4) ln(1+r) = lnA/T - ln(A-r)/T (5) ln(1+r) + ln(A-r)/T = lnA/T Og så fallt jeg av lasset. Forsøker litt videre og håper å bli korrigert. (6) ln(1+r) + (1/T) * ln(A-r) = (1 / T) * lnA (7) ln(1+r) + ln(A-r)^(1/T) = lnA^(1/T) (8) ln(1 + r + (A - r)^(1/T)) = lnA^(1/T) (9) 1 + r + (A - r)^(1/T) = A^(1/T) Rotet meg helt vekk, greidde ikke å separere ut r. Vi får begge ln(1+r) + ln(A-r)/T = lnA/T Problemet her er T som ikke er en funksjon av ln. For å få bort ln må en ta e opphøyd i dette tallet på begge sider. Men når en har T utenfor ln blir det litt vanskeligere. Setter opp ln(1+r)*T + ln(A-r) = lnA ln[(1+r)~T] + ln(a-r) = lnA ln[(1+r)~T * (A-r)] = lnA Dermed blir (1+r)~T*(A-r) = A Setter opp dette som en (T+1)-grads ligning A(1+r)~T - r(1+r)~T - A = 0 Setter en inn for A og T vil en finne svaret. Setter opp (1+r)~T - (r/A)*(1+r)~T - 1 = 0 (1+r)~T - [(1+r)~T*T-rot(r/A)] - 1 = 0 Vet ikke helt om det er mulig å gjøre dette særlig enklere. Klarer ikke helt å følge med selv lengre. Hvem var det som ga deg en så jævlig oppgave? 0 Siter
punkyB Skrevet 21. juni 2003 Skrevet 21. juni 2003 Dette er det lenge siden jeg har hatt, men prøver likevel. Etter mine beregninger blir r=-1 +/- rot(1-4A)/2 Jeg også har hatt noen matteekasmener hvor jeg vagt kan huske å sett noe ln-greier ..... men å kunne løse slike ligninger den dag idag??? Enten så er du nystudert , har hovedfag i matte eller så har du klisterhjerne. Hva er riktig? Hva har du studert forresten? 0 Siter
petter smart Skrevet 22. juni 2003 Skrevet 22. juni 2003 Jeg også har hatt noen matteekasmener hvor jeg vagt kan huske å sett noe ln-greier ..... men å kunne løse slike ligninger den dag idag??? Enten så er du nystudert , har hovedfag i matte eller så har du klisterhjerne. Hva er riktig? Hva har du studert forresten? Det begynner å bli noen år siden jeg studerte dette. Måtte sette meg ned å prøve meg fram for å huske alle reglene med ln. Er siv.ing. så jeg har hatt en del matte i mine studier. Trodde jeg aldri skulle få bruk for det. Så feil kan man ta :-) 0 Siter
Gjest kvitsymra Skrevet 22. juli 2003 Skrevet 22. juli 2003 Regler som må brukes: ln(ab)= lna + lnb ln(a/b) = lna -lnb T = ln( A / ( A - r ) ) / ln( 1 + r ) T = ((lnA - ln(A-r)) / ln(1+r) Bruker: e^x = p x = ln p e^T= (A - (A-r))/(1+r) e^T= r / (1+r) T = ln ( r / (1+r) ) Det er noen år siden eg hadde slik matte. Håper du fikk ut av dette. e^T = Her var eg sist. Avslutningen var heilt på tryne. e^T= r / (1+r) e^T* (1+r) = r e^T + e^T *r = r e^T = r ( 1- e^T) r = e^T / (1 - e^T) Sånn! Nå tror eg det stemmer. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.