Gå til innhold

tørr kjede etter fødsel

Anbefalte innlegg

tvillinger1365380538

Jeg er en kvinne på 30, og i

slutten av desember fødte jeg tvillinger. Jeg fullammer begge fremdeles.Jeg har etter fødselen ikke hatt mulighet til å gjennomføre samleie da jeg har svært tørr kjede. Vi har prøvd flere ganger, men det gjør så vondt at vi har bare måtte gi det opp. Det hjelper ikke å bruke glidemiddel. På 6 ukers kontrollen rådet legen meg å kjøpe østrogen krem, men den er ikke forenelig med amming. Hva er årsaken til dette problemet? Er det noe jeg kan gjøre med det nå mens jeg ennå ammer? Vil det gå over av seg selv når jeg slutter å amme?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109953-t%C3%B8rr-kjede-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rettesnor..

Det heter skjede, ikke kjede.. Mange her inne forveksler, derfor tenkte jeg jeg skulle kommentere det..

Kjede er noe man henger rundt f.eks. halsen..

Rart at folk som har har barn faktisk ikke mestrer rettskriving.. Skummelt..

Har forøvrig ikke noe erfaring på det du spør om..

Årsaken er nok hormonelt. Kanskje hormonene dine er opptatte med å produsere melk til to små?

Jeg vet ikke hva du skal gjøre. Kanskje homeopati eller akupunktur kunne hjelpe deg?

Siden problemet oppstod da du begynte å amme, vil det nok gå over når du slutter med ammingen.. Er enig med jubalong70, det har nok noe med hormonene å gjøre, at de har nok å gjøre for å si det sånn..

Å ta det opp med legen din er nok det beste jeg kan anbefale deg..

Siden problemet oppstod da du begynte å amme, vil det nok gå over når du slutter med ammingen.. Er enig med jubalong70, det har nok noe med hormonene å gjøre, at de har nok å gjøre for å si det sånn..

Å ta det opp med legen din er nok det beste jeg kan anbefale deg..

Jeg ser nå at du har tatt det opp med legen.. Hadde hun ikke noe annet å anbefale, noe som man kunne bruke mens man ammet? Hvis ikke er det vel ikke noe å gjøre med det..

Hvis ikke andre har råd og erfaringer da??

Lykke til!

Mette Moen, Gynekolog

Du bør lytte til din lege og bruke kremen. Det som står i bruksanvisningen kan du se bort fra. Firmaer har ikke testet kremen på ammende kvinner, derfor er de forsiktige. Det østrogen du evil få tilført er minimale mengder av østriol som ditt foster var utsatt for i tusen ganger større megde under graviditeten hvor det ble dannet i morkaken. Så jeg vil abslutt anbefale deg å bruke kremen til din menstruasjon kommer tilbake, da ordner det seg.

Vennlig hilen Mette H Moen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...