lonelywatersoul Skrevet 26. juli 2000 Del Skrevet 26. juli 2000 Hei, Jeg er en jente på 18 år som lurer på om det finnes noen som helst mulighet for å slippe å ha mensen, en sprøyte eller no? Ikke si nei,hvis det finnes en mulighet, bare fordi jeg er så ung. Også lurer jeg på hvor lenge før man må gå til lege for å få utsettelses piller eller hva det heter, hvis man skal til syden eller noe slikt...? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1107-litt-forskjellige-spr-ang%C3%A5ende-mensen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. juli 2000 Del Skrevet 27. juli 2000 Svar til lonelywatersoul Hvis man ønsker å utsette mensen i forb. med f.eks. ferie er det følgende muligheter: 1. Hvis man er ute i god tid, kan man fremskynde mensen. Man må da starte over en måned før mensen man ønsker å utsette. På første dag av denne syklus (første blødningsdag) begynner man med p-pille (Follimin, Microgynon eller Marvelon) som man tar i så mange dager som man ønsker å endre på syklus. Når man er ferdig med tablettene (f.eks etter en uke) vil man få mensen etter to dager. Neste mens vil så komme en måned senere. Man slipper å bruke tabletter med evt bivirkninger i den periode man ikke ønsker mens. 2. Hvis man er sent ute (dvs man har hatt sin menstruasjon) må man utsette blødningen med Primolut-N tabletter. Man tar 1 tablett 3 ganger daglig fra minst 3-4 dager (helst en uke) før ventet mens, og man fortsetter til to dager før mensen er ønsket. Noen kan bli i dårlig humør av en slik behandling, PMS-plager! Hvis kvinnen bruker p-piller er det andre muligheter. Ønsker man å slippe for mensen i det hele tatt, kan man bruke Depo-Provera eller p-sprøyte som nesten alltid stopper mensen etter et halvt til et helt år. Det kan altså ikke brukes som kort tids behandling. Det er en prevensjonsmetode. Vennlig hilsen Mette H Moen PS det er ingen aldersgrense for å be legen om hjelp, ta gjerne min 'oppskrift' med til legen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1107-litt-forskjellige-spr-ang%C3%A5ende-mensen/#findComment-3880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lonelywatersoul Skrevet 27. juli 2000 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2000 Svar til lonelywatersoul Hvis man ønsker å utsette mensen i forb. med f.eks. ferie er det følgende muligheter: 1. Hvis man er ute i god tid, kan man fremskynde mensen. Man må da starte over en måned før mensen man ønsker å utsette. På første dag av denne syklus (første blødningsdag) begynner man med p-pille (Follimin, Microgynon eller Marvelon) som man tar i så mange dager som man ønsker å endre på syklus. Når man er ferdig med tablettene (f.eks etter en uke) vil man få mensen etter to dager. Neste mens vil så komme en måned senere. Man slipper å bruke tabletter med evt bivirkninger i den periode man ikke ønsker mens. 2. Hvis man er sent ute (dvs man har hatt sin menstruasjon) må man utsette blødningen med Primolut-N tabletter. Man tar 1 tablett 3 ganger daglig fra minst 3-4 dager (helst en uke) før ventet mens, og man fortsetter til to dager før mensen er ønsket. Noen kan bli i dårlig humør av en slik behandling, PMS-plager! Hvis kvinnen bruker p-piller er det andre muligheter. Ønsker man å slippe for mensen i det hele tatt, kan man bruke Depo-Provera eller p-sprøyte som nesten alltid stopper mensen etter et halvt til et helt år. Det kan altså ikke brukes som kort tids behandling. Det er en prevensjonsmetode. Vennlig hilsen Mette H Moen PS det er ingen aldersgrense for å be legen om hjelp, ta gjerne min 'oppskrift' med til legen. Tusen takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1107-litt-forskjellige-spr-ang%C3%A5ende-mensen/#findComment-3920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.