Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Karenina1365380541

I flere år har jeg vært plaget med moderat (brunaktig) blødning i dagene før mensen. Antall dager med slik blødning kan variere (opptil en uke), men har økt med årene.

Gynekologen min sier at det nok er hormonelt (Hun finner ingen "feil")Men er dette vanlig? Hvorfor skjer det, og kan det være tegn på begynnende overgangsalder? (Jeg er 40 år.Bruker ikke prevensjon el. noen form for medikamenter)

I perioder har jeg også hatt "mensensmerter" utenom perioden. Særlig i dagene etter mensen. Hva kan dette "rotet" bety??

og til slutt:

Hvis det er sånn at dette er tegn på at overgangsalderen er på vei,betyr det at den er rett rundt hjørnet, eller kan det også være et forstadium som kan strekke deg over lang tid?? (jeg ønsker meg barn, så er litt på tuppa...)

Kjempefint hvis andre har erfaringer å dele med meg...

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Brunaktig utflod før mensen kan muligens skyldes lav progsteronproduksjon. Progesteron er et hormon som dannes etter eggløsning. Lavere produksjon ses i årene før overgangsalder, muligens pga dårlige kvalitet av eggene. Man diskuterer om det er reelt eller bare en teori. Du kan få sjekket ditt hormonnivå ca en uke før du venter menstruasjon.

Dessverre har vi ingen mulighet for å bedre eggkvaliteten hos eldre kvinner. I relasjon til befruktningsdyktighet betyr 'eldre' kvinner over 35 år. Et visst inntrykk av eggkvaliteten kan man få ved en hormonprøve tatt tidlig i syklus. de fleste kvinner vil være ufruktbare i ca 10 år før overgangsalderen (siste menstrusjon).

Slik blødning kan også skyldes forandringer på livmorhalsen, men det ville gynekologen ha oppdaget.

Smerter som er sykliske (=har relasjon til menstruasjonssyklus) kan skyldes tilstanden endometriose (se i helseleksikon). Det kan i noen tilfeller også gi blødningsforstyrrelser. Det er ved endometriose redusert mulighet for graviditet hos 30-40% av de som har tilstanden.

Hvis du har forsøkt å bli gravid i mer enn ett år, og det er meget viktig for deg, så synes jeg du skal få henvisning til avdeling eller privat senter for utredning og evt behandling. Endometriose påvises ved 'kikkhulsoperasjon'. Behandling av barnløshet ved endometriose er prøverørsbehandling, men da vil du allerede være 'for gammmel' til et offentlig tilbud (grensen er her 38 år).

Det er mange kvinner som blir gravide etter 40 år, men det haster, så vær rask med å søke hjelp.

Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Karenina1365380541

Forstadiet til overgangsalderen kan strekke seg over mange år. Og dette er nok et tegn på det. Jeg begynte rundt 38 år og fikk barn lenge etter det :o)

Så lykke til med prøvingen.

Tusen takk for svar. Når du skriver "begynte" var det da snakk om blødning kun en dag, eller flere?

For meg har antall slike "blødningsdager" økt med årene. I begynnelsen (For ganske mange år siden) hadde jeg bare slik blødning dagen før mensen, mens nå kan det vare opp til en uke.Høres betryggende ut at du har fått barn etter disse symptomene begynte, men kanskje jeg er lengre ute i fasen....???

Tusen takk for svar. Når du skriver "begynte" var det da snakk om blødning kun en dag, eller flere?

For meg har antall slike "blødningsdager" økt med årene. I begynnelsen (For ganske mange år siden) hadde jeg bare slik blødning dagen før mensen, mens nå kan det vare opp til en uke.Høres betryggende ut at du har fått barn etter disse symptomene begynte, men kanskje jeg er lengre ute i fasen....???

Jeg hadde en utskrapning pga slike blødninger da jeg var 38 år og de varte nok ganske mange dager siden jeg synes det var så plagsomt. Men dessverre har jeg glemt det hvor mange, det begynner å bli noen år siden :o)

Gjest littredd

Brunaktig utflod før mensen kan muligens skyldes lav progsteronproduksjon. Progesteron er et hormon som dannes etter eggløsning. Lavere produksjon ses i årene før overgangsalder, muligens pga dårlige kvalitet av eggene. Man diskuterer om det er reelt eller bare en teori. Du kan få sjekket ditt hormonnivå ca en uke før du venter menstruasjon.

Dessverre har vi ingen mulighet for å bedre eggkvaliteten hos eldre kvinner. I relasjon til befruktningsdyktighet betyr 'eldre' kvinner over 35 år. Et visst inntrykk av eggkvaliteten kan man få ved en hormonprøve tatt tidlig i syklus. de fleste kvinner vil være ufruktbare i ca 10 år før overgangsalderen (siste menstrusjon).

Slik blødning kan også skyldes forandringer på livmorhalsen, men det ville gynekologen ha oppdaget.

Smerter som er sykliske (=har relasjon til menstruasjonssyklus) kan skyldes tilstanden endometriose (se i helseleksikon). Det kan i noen tilfeller også gi blødningsforstyrrelser. Det er ved endometriose redusert mulighet for graviditet hos 30-40% av de som har tilstanden.

Hvis du har forsøkt å bli gravid i mer enn ett år, og det er meget viktig for deg, så synes jeg du skal få henvisning til avdeling eller privat senter for utredning og evt behandling. Endometriose påvises ved 'kikkhulsoperasjon'. Behandling av barnløshet ved endometriose er prøverørsbehandling, men da vil du allerede være 'for gammmel' til et offentlig tilbud (grensen er her 38 år).

Det er mange kvinner som blir gravide etter 40 år, men det haster, så vær rask med å søke hjelp.

Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Har hatt det sånn i mange år, og jeg er 31. Tror det var mer i den perioden jeg brukte p- og mini-piller. Kanskje jeg burde gå til legen? Hm...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...