AGA1365380535 Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Hei! Jeg er en kvinne på 31 år som det siste halve året har opplevd to missed abortions. Fra før har jeg to problemfrie svangerskap bak meg for 4 og 6 år siden. Etter den siste aborten ble det tatt en masse blodprøver, og det viser seg nå at jeg har et antistoff i kroppen som jeg tror legen kalte antikardiolipid. De mener at dette stoffet har forårsket infarkt (blodpropp) i morkaken og at dette kan være årsaken til abortene. Jeg skulle veldig gjerne vite litt mer om dette stoffet; hva det egentlig er for noe, hvordan det påvirker meg og min helse, og hva som vil bli gjort ved et eventuelt nytt svangerskap for å forebygge nye infarkt (ifølge min fastlege var det fullt mulig å gjøre noe med dette ved et senere svangerskap slik at man kunne redusere faren for abort) På forhånd takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111221-antistoff/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Antikardiolipin antistoff tilhører en gruppe av antistoffer mot spesielle komponenter i visse celler. I små mengder er det relativt vanlig uten at det gir symptomer og medfører risiko. Ved sykdommen 'systemisk lupus' finnes det hos ca 40%. Det kan være økt risiko for blodproppp assosiert med dette antistoffet, både for mor og for morkaken. Mye avhenger av mengden av antistoffet. Ved graviditet vil man forsøke å forebygge blodpropp ved å gi heparin (injeksjon) eller actetylsalisyl (globoid) i liten dose. Det vil være lurt om du får en henvisning til fødeavdelingen før du blir gravid nesten gangen, så man kan legge en plan utfra kjennskap om dine tidligere aborter og antistiff-titer. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111221-antistoff/#findComment-659986 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.