Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AGA1365380535

Hei!

Jeg er en kvinne på 31 år som det siste halve året har opplevd to missed abortions. Fra før har jeg to problemfrie svangerskap bak meg for 4 og 6 år siden. Etter den siste aborten ble det tatt en masse blodprøver, og det viser seg nå at jeg har et antistoff i kroppen som jeg tror legen kalte antikardiolipid. De mener at dette stoffet har forårsket infarkt (blodpropp) i morkaken og at dette kan være årsaken til abortene. Jeg skulle veldig gjerne vite litt mer om dette stoffet; hva det egentlig er for noe, hvordan det påvirker meg og min helse, og hva som vil bli gjort ved et eventuelt nytt svangerskap for å forebygge nye infarkt (ifølge min fastlege var det fullt mulig å gjøre noe med dette ved et senere svangerskap slik at man kunne redusere faren for abort)

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111221-antistoff/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Antikardiolipin antistoff tilhører en gruppe av antistoffer mot spesielle komponenter i visse celler. I små mengder er det relativt vanlig uten at det gir symptomer og medfører risiko. Ved sykdommen 'systemisk lupus' finnes det hos ca 40%. Det kan være økt risiko for blodproppp assosiert med dette antistoffet, både for mor og for morkaken. Mye avhenger av mengden av antistoffet. Ved graviditet vil man forsøke å forebygge blodpropp ved å gi heparin (injeksjon) eller actetylsalisyl (globoid) i liten dose. Det vil være lurt om du får en henvisning til fødeavdelingen før du blir gravid nesten gangen, så man kan legge en plan utfra kjennskap om dine tidligere aborter og antistiff-titer.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111221-antistoff/#findComment-659986
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...