Gjest Bare Fruen i dag Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Jeg er sist i femtiårene. Gått på Trisekvens fra 1994 til 2001, da jeg opererte bort livmor og eggstokker. Da ble jeg satt på Progynova. Forskrekket over forskningsresultater mht til østrogentilskudd (det er mye hjerte-og karsykdommer i familien, ingen beinskjøre, noe brystkreft) - sluttet jeg for akkurat et år siden med Progynova, og har siden da bare tatt soya (SuperSoy). Det gikk overraskende fint, helt til i sommer. Det kan jo være det utrolig klamme, skiftende været på Østlandet (jeg er plaget av slikt), men nå har jeg altså hetetokter i ett sett. Kan det ta et år før "tilskuddshormonene" kom helt ut av kroppen???Har kroppen min først nå tatt inn over seg overgangsalderen? Jeg har snakket med damer på over åtti, som sier de har hetetokter ennå. Jeg syns ikke det er så ille at jeg må tilbake på østrogentabletter, men fortsetter det slik når været endrer seg, vil jeg vurdere østrogenplaster. Det vet jeg ikke noe om, men det virker vel mer lokalt??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111404-hvor-lenge-varer-overgangsalderen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Østrogen (progynova) vil være ute av kroppen i løpet av dager til en uke. Effekten blir da borte for godt. Hvis du er sikker på at begge eggstokker ble fjernet i 2001 er det litt rart med dine symptomer. Du ville ha kommet i overgangsalder da de ble fjernet. Kan det ha sittet en rest som har fungert til nå?? SuperSoy kan hjelpe noen, men kvaliteten på produktene kan variere sterkt. Kan du ha fått et preparat med mindre effekt? 15% vil ha hetetokter i over 10-15 år etter siste menstruasjon. Det har samme effekt med hensyn til evt bivirkninger om du bruker plaster eller tabletter. En mulighet er å gå over til Livial som har en litt annen hormon-profil. Hvis det bare er hetetokter kan du forsøke Catapressan eller Effexor som ikke inneholder hormoner i det hele tatt. En mulighet må utelukkes: at hetetoktene skyldes noe helt annet som f.eks. en kronisk sykdom. Vennlig hilsen Mette H Moen PS var var egentlig årsak til at livmor og eggstokker ble fjernet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111404-hvor-lenge-varer-overgangsalderen/#findComment-661528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.