Gå til innhold

Det virket, alternativt produkt!

Anbefalte innlegg

Gjest Ved godt mot nå

Jeg har slitt VELDIG i vår og sommer med depresjon og angst.

Har en mangeårig sykdomshistorie med testing og bruk av diverse medisiner. Prøver nå å finne produkter som kroppen min tåler bedre.

Johannesurt har jeg brukt et par år med akseptabel virkning. Holder meg flytende, selv om jeg ikke sprudler så ofte. Men jeg faller heller ikke så dypt som jeg gjorde før.

Det som har vært problemet mest den siste tiden er en veldig sterk indre urp. Grager i både bryst og mage. Legen er kjip på Sobril. Har 15 mg som jeg kan ta av og til, men det virker ikke tilfredsstillende. Og så må jeg krype for å få det, det gidder jeg ikke.

Har i årevis brukt Valerina Natt for å sove i perioder og Nervisan for urolige nerver på dagtid (istdg Sobril). I akutte situasjoner bruker jeg Rescue Remedy (istdf Vival/Valium).

Tenkte jeg skulle prøve noe nytt nå. Gjelder gjo med alternative midler som med SSRI feks, en må prøve seg fram der også. Det er individuelt!

Husker jeg fikk anbefalt av noen her inne et produkt som het Nervero. Så jeg kjøpte et slikt glass. Har tatt to kapsler idag (anbefalt 2-4), og jeg har faktisk IKKE hatt denne innvendige smerten. Kan nesten ikke tro det! Men jeg har vært så ille i mange uker, hver dag, og dette er den eneste forandringen jeg har gjort.

Kommer tilbake med ny rapport når jeg har prøvd noen dager til.

(En får ta med seg alt som er positivt, og ikke la noe være uprøvd. Kan vi hjelpe en annen her inne, er det verdt det. Takk til den som tipset meg. Tror det var på alternativt. For lenge siden.)

Det er SÅ deilig å slippe den evinnelige gnaginga innvendig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111693-det-virket-alternativt-produkt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• Ulv I Faarikaal

5

• Snøfrisk

4

• fresja

3

Mest aktive i denne tråden

Hva i all verden får deg til og tro at naturprodukter er bedre enn prouktene som en fremstilt i labratorier?

Det er da ikke alt som kommer fra naruren som vi skal stappe i kjefen for å si det slik.

Medisinene som er framstilt av legemiddelprodusentene er jo rene stoffer, du får ingen negative stoffer på kjøpet, de er bedre utprøvd, kontraindikasjonene er bedre kjent osv.

Jeg ville aldri spist noen av disse naturpreparatene.

Kizza1365380506

Så flott, håper dette virker like godt for deg over lengre sikt. Men jeg tror nok du bør fortelle legen at du har begynt på det. Det er jo ikke sikkert det går så bra sammen med eventuelle andre medisiner du tar, og du bør ikke slutt brått med andre medisiner om du bruker det.

Dessuten kan du også få uheldige bivirkninger av naturmedisiner. Jeg brukte nattlysolje etter min andre fødsel og resultatet av det var at hormonene mine slo fullstendig krøll på seg, så det er ikke helt ufarlig.

Jeg skjønner godt at du prøver alt for å bli bedre og jeg synes det er kjempefint at du slipper denne forferdelige uroen og smerten vi har inni oss vi som lider av angst og depresjoner. Men vær så snill og kontakt legen din og fortell ham om disse naturmedisinene.

Klem fra

Gjest Ved godt mot nå

Hva i all verden får deg til og tro at naturprodukter er bedre enn prouktene som en fremstilt i labratorier?

Det er da ikke alt som kommer fra naruren som vi skal stappe i kjefen for å si det slik.

Medisinene som er framstilt av legemiddelprodusentene er jo rene stoffer, du får ingen negative stoffer på kjøpet, de er bedre utprøvd, kontraindikasjonene er bedre kjent osv.

Jeg ville aldri spist noen av disse naturpreparatene.

Jeg har prøvd begge deler!

Skolemedisin virker best. Ofte ihvertfall. DEN skal du ha. Men min kropp takler ikke alle bivirkningene.

Så, som jeg sa, for MEG passer det med mindre virkning, og så kan jeg heller slippe alle disse bivirkninger.

Som jeg sa, det er et valg. Jeg har tatt mitt, og du tar ditt.

Forøvrig våknet jeg med den vanlige gnagingen til morgenen også. Etter en kapsel så roet det seg.

Annonse

Gjest Ved godt mot nå

Det er ikke dokumentert.

Men tro kan flytte fjell og daler.

Kanskje et glass vann er like bra. Kanskje en tur i terrenget i sol og fuglekvitter ? Kanskje et besøk til en ensom venn ?

Jeg har prøvd alt det. Og det har ikke samme virkning.

Men hvis det bare er troen som teller, så tar jeg jo heller ei pille jeg kan tro på UTEN bivirkninger enn ei MED.

Jeg trodde jo på SSRI også. Så da var det DERFOR det virket mener du?

Men hvis det bare er troen som teller, så tar jeg jo heller ei pille jeg kan tro på UTEN bivirkninger enn ei MED.

Hei,

SSRI har blitt testet (og det er bevist at de fungerer) i dobbel-blind tester.

Samme resultat kan ikke "alternativ medisin" vise til. (De som evt. måtte vise resultater blir da for skolemedisin å regne!)

Så det ER forskjell.

Med vennlig hilsen

Gjest Ved godt mot nå

Hei,

SSRI har blitt testet (og det er bevist at de fungerer) i dobbel-blind tester.

Samme resultat kan ikke "alternativ medisin" vise til. (De som evt. måtte vise resultater blir da for skolemedisin å regne!)

Så det ER forskjell.

Med vennlig hilsen

Du fikk visst ikke med deg det essensielle her. Jeg har aldri nektet for at SSRI virker, til og med bedre enn de produktene jeg bruker.

Men JEG orket ikke leve med SSRI's bivirkninger.

Og så er det så mye money, money med disse store laboratoriene involvert, at DET er ihvertfall ikke noe å stole på. De ødelegger folks helse, om de må, for å opprettholde forjenesten. En har jo hørt noen historier, som jeg ikke ser grunn til å se bort ifra.

Slik er det vel også innen alternativ hvis de tjener nok. Det er slik overalt i samfunnet, dessverre.

Men det som la bak mitt valg, var å slippe bivirkninger. Hvis SSRI-produsentene er så flinke, hvorfor har de ikke klart DET?

Du fikk visst ikke med deg det essensielle her. Jeg har aldri nektet for at SSRI virker, til og med bedre enn de produktene jeg bruker.

Men JEG orket ikke leve med SSRI's bivirkninger.

Og så er det så mye money, money med disse store laboratoriene involvert, at DET er ihvertfall ikke noe å stole på. De ødelegger folks helse, om de må, for å opprettholde forjenesten. En har jo hørt noen historier, som jeg ikke ser grunn til å se bort ifra.

Slik er det vel også innen alternativ hvis de tjener nok. Det er slik overalt i samfunnet, dessverre.

Men det som la bak mitt valg, var å slippe bivirkninger. Hvis SSRI-produsentene er så flinke, hvorfor har de ikke klart DET?

Hei,

Selv om produsentene er "flink" så er de ikke "Gud" eller perfekte. De er "flinke" bare ved å produsere SSRIer!

Forskjellen mellom "alternative" og "skolemedisiner" er testingen.

Alternatve medisiner er ikke ordentlig testet, og du har igrunnen ingen garanti at de virker bedre enn et glass vann.

Dog kan de ha bare bivirkninger, uten noen positive virkninger.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Legene må skille skarpt mellom placebo og dokumentert virkning, men DU kan godt blande dem sammen :-)

Litt underlig at noen skal bli rike på å selge virkningsløs medisin. De kan jo ta 2000 kr pr liter for bare vann. Men jo dyrere den er jo mer sannsynlig er det at de som kjøper sier den virker (de kan jo ikke si de er lurt) eller tror den virker (selv om det heller kan være kroppen selv som akkurat da bestemte seg for å bli bra uten medisin. 80% av alle sykdommer går over av seg selv).

Gjest Hvem har rett?

Legene må skille skarpt mellom placebo og dokumentert virkning, men DU kan godt blande dem sammen :-)

Litt underlig at noen skal bli rike på å selge virkningsløs medisin. De kan jo ta 2000 kr pr liter for bare vann. Men jo dyrere den er jo mer sannsynlig er det at de som kjøper sier den virker (de kan jo ikke si de er lurt) eller tror den virker (selv om det heller kan være kroppen selv som akkurat da bestemte seg for å bli bra uten medisin. 80% av alle sykdommer går over av seg selv).

Hvis 80% av alle sykdommer går over av seg selv, så hvorfor ikke la dem gjøre nettopp det?

Da er det enda mer betenkelig at legene skriver ut en resept så fort en pasient klager over et eller annet. Hvis du har rett så er jo det helt unødvendig i 80% av tilfellene.

Enten er legene hysterisk glad i å medisinere pasientene, og gjør det selv om det er unødvendig, eller så tar du feil!

Annonse

Hvis 80% av alle sykdommer går over av seg selv, så hvorfor ikke la dem gjøre nettopp det?

Da er det enda mer betenkelig at legene skriver ut en resept så fort en pasient klager over et eller annet. Hvis du har rett så er jo det helt unødvendig i 80% av tilfellene.

Enten er legene hysterisk glad i å medisinere pasientene, og gjør det selv om det er unødvendig, eller så tar du feil!

Det du skriver henger ikke på greip.

Selv om 80% av sykdommer "går over av seg selv", betyr ikke det at man ikke skal ta medisiner som enten lindrer smerten, eller får sykdommen til å gå over hurtigere.

Forutsatt at bivirkningene av medisinen er mindre enn plagen av sykdommen.

Med vennlig hilsen

Ikke bry deg om disse to! De ser det som sin misjon å skremme folk vekk fra all alternativ medisin, ser det ut som.

De har raljert inne på alternativt før, på samme måten. Det nytter ikke hva du sier. La dem holde på i fred.

Poenget er ikke nødvendigvis å "skremme folk vekk", men å opplyse om hvor mange kvakksalvere og sjarlataner det er som driver innen det "feltet".

Et enkelt spørsmål: HVIS en "alternativ medisin" fungerer, hvorfor kan man da ikke vise til resultater?

(Ingen krever at man skal bevise HVORDAN det fungerer, men at folk faktisk blir friske av det!)

MEd vennlig hilsen

Gjest Lindring er viktigst

Poenget er ikke nødvendigvis å "skremme folk vekk", men å opplyse om hvor mange kvakksalvere og sjarlataner det er som driver innen det "feltet".

Et enkelt spørsmål: HVIS en "alternativ medisin" fungerer, hvorfor kan man da ikke vise til resultater?

(Ingen krever at man skal bevise HVORDAN det fungerer, men at folk faktisk blir friske av det!)

MEd vennlig hilsen

Kanskje fordi slike bevis-prosjekter koster mye penger å gjennomføre. Og siden de som bruker produktene merker at de virker (selv om det er placebo) så er det bevis godt nok. For brukerne iallefall.

En del av de som er involvert i testing av skolemedisiner er vel ganske inhabile i og med sin kontakt med produsentene også. Tror ikke alle slike tester er å stole på. Det har jo av og til veist seg at de holder tilbake 'dårlig nytt' så lenge de kan.

Nei, virker det på meg, er det godt nok. Jeg kjenenr jo det. Behøver ikke bruke millioner på forskning for min skyld.

Ulv I Faarikaal

Klart det er betenkelig at en lege skriver unødvendig medisin. Men nå er det ofte slik at pasienter VIL ha medisin. Pasienter er ulike, noen tåler f eks smerter, andre ikke. Noen tåler en psykisk påkjenning, andre ikke. Hvem som skal bedømme om det er nødvendig, er litt vanskelig å si, og det må vi overlate til den enkelte.

Alternativ medisin utnytter i tillegg til palcebo det jeg kaller illusjoner, en illusjon kan føre til en placebovirkning som kan få kroppen til å reagere, Kanskje finnes lidelsen kun i hjernen og hjernen bare trenger riktig type stimulans så blir man bra. En "hysterisk" reaksjon i hjernen kan gjøre deg blind, døv eller lam.

En illusjon kan oppstå som et resultat av en eller flere hendelser til riktig tid og sted. F eks kan du bli frisk i det øyeblikk du begynner med en alternativ medisin, eller bli syk idet du slutter med den.

De den ikke virker på vil ikke snakke om den, mens de som har opplevd illusjonen påstår at medisinen virker. Derfor hører man nesten bare de som sier den virker, og en ny illusjon har oppstått.

Det reklameres mye for en medisin og derfor snakkes det mye om den og du ser den ofte i reklamen, en ny illusjon oppstår.

Prøving: mange vil prøve om en medisin virker, og kjøper den. Hvis mange nok prøver, vil det oppstå god omsetning av selv helt virkningsløs medisin. F eks homeopater tjener gode penger på sin mystiske trolldom, og mange går og prøver, kronene strømmer inn selv om vi i 50 år har prøvd å dokumnetere/ bevise virkningen uten noen som helst resultat. Hvis det blir virkning er det kun placebo og illusjoner inne i bildet etter min mening. Mange går faktisk rundt og tror homeopati er medisinsk dokumentert, og at det brukes på seriøse sykehus, men det er en myte, noe slikt finnes ikke i hele verden.

Kanskje fordi slike bevis-prosjekter koster mye penger å gjennomføre. Og siden de som bruker produktene merker at de virker (selv om det er placebo) så er det bevis godt nok. For brukerne iallefall.

En del av de som er involvert i testing av skolemedisiner er vel ganske inhabile i og med sin kontakt med produsentene også. Tror ikke alle slike tester er å stole på. Det har jo av og til veist seg at de holder tilbake 'dårlig nytt' så lenge de kan.

Nei, virker det på meg, er det godt nok. Jeg kjenenr jo det. Behøver ikke bruke millioner på forskning for min skyld.

Hei,

Er det rart at folk blir lurt trill rundt av "formuer fra Nigeria" og annet?

Et glass vann virker like godt... Og koster ikke så mye.

Med vennlig hilsen

Gjest Liza i London

MEd vennlig hilsen

Dere to er nå litt unødvendig firkantete, da. :=)

Det er faktisk forskning som viser at en god del "alternativ medisin" virker, og som etterhvert blir tatt opp i "skolemedisinen" og fremstillt syntetisk.

Det det er grunn til å advare mot, er ukritisk bruk - og det å ikke informere behandlende lege om hva man bruker.

Men, jeg synes dere kan slutte, Sør og UiF, disse ensidige korstogene deres når dere har såpass liten kunnskap som dere demonsetrerer op dette feltet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...