Gjest Tom-Erik Skrevet 28. november 2000 Del Skrevet 28. november 2000 Jeg er homse og har vært kjæreste med en flott gutt (28 år) i snart ti måneder. Vi har det veldig fint sammen, men det er ett stort problem som faktisk begynner å tære veldig på meg. Han er ikke åpen om sin legning og ser heller ingen mulighet til å komme ut. Han er ikke motivert for det og han tør heller ikke. Det begrunnes med foreldrenes og venners (heterofile) holdninger. Når vi er sammen må vi hele tiden passe på at ingen mistenker at vi er kjærester. Han tør ikke ha meg på overnattingsbesøk, og de få gangene han er hos meg, er han i helspenn hele tiden av redsel for at noen skal komme på besøk og skjønne at han sover hos meg. Han har det vondt, det er det ingen tvil om. Mye av dette handler nok om at han er skamfull og har mye skyldfølelse over sin egen legning. Jeg er glad i ham, og vil jo egentlig ikke "vrake" ham (det kommer til å bli ille for både ham og meg!), men jeg vet ikke om jeg klarer å leve med dette. Jeg dras jo med inn i skammen, skyldfølelsen, fortielsene og løgnene selv også. Jeg har vært åpen siden jeg var 22 (er nå 31), og har det egentlig godt som homofil. Dette med kjæresten min, smitter visst også over på meg, og jeg kjenner at det går ut over min egen selvfølelse og "gay pride". Jeg er rådvill! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11178-kj%C3%A6resten-min-t%C3%B8rvil-ikke-ut-av-skapet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SirenT Skrevet 29. november 2000 Del Skrevet 29. november 2000 Bare en liten tanke: kan det være at han ikke "vil" ut av skapet, fordi han også har andre tendenser? evt. bi? Kan være at han ikke er helt ærlig mot deg, og at dette med å skjule dere er lettest for han? Håper likevel det ordner seg for dere begge. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11178-kj%C3%A6resten-min-t%C3%B8rvil-ikke-ut-av-skapet/#findComment-57360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 30. november 2000 Del Skrevet 30. november 2000 Bare en liten tanke: kan det være at han ikke "vil" ut av skapet, fordi han også har andre tendenser? evt. bi? Kan være at han ikke er helt ærlig mot deg, og at dette med å skjule dere er lettest for han? Håper likevel det ordner seg for dere begge. Mvh Hei Tom-Erik Jeg forstår du synes situasjonen deres er vanskelig. Slik jeg oppfatter brevet ditt føler antakelig kjæresten din et krysspress: et press fra deg om å stå frem med sin homofile legning, og et press fra slekt og venner om å holde legningen skjult. Jeg vil foreslå at din kjæreste oppsøker en rådgiver for å begynne prosessen med å komme ut av skapet. La han gå alene uten deg til å begynne med. Det forutsetter naturligvis at kjæresten er motivert for å snakke om seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11178-kj%C3%A6resten-min-t%C3%B8rvil-ikke-ut-av-skapet/#findComment-57645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evil Worm Skrevet 5. desember 2000 Del Skrevet 5. desember 2000 Hei. Jeg kjenner selv noen få homofile. De jeg kjenner, har sagt dette rett ut og føler ikke ubehag med det. Kan ikke si annet enn at jeg var skeptisk til homofile før, men dette synet har endret seg. De jeg kjenner er ikke forskjellige fra andre folk, bortsett fra at de liker gutter istedenfor jenter. Kjæresten din tviler sikkert på om folk i omgangskretsen deres vil godta dette. La ham få ta den tiden han trenger. Dessuten er det i mine øyne ikke ordentlige venner hvis de ikke godtar dette og f.eks. fryser han/dere ut. Jeg tror kanskje det hele vil gå over av seg selv uansett hvis han tør å komme ut av skapet. Jeg tror at folk flest har andre ting å tenke på enn om han er homofil eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11178-kj%C3%A6resten-min-t%C3%B8rvil-ikke-ut-av-skapet/#findComment-59274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullhøna Skrevet 5. desember 2000 Del Skrevet 5. desember 2000 Hei Tom-Erik Det er lett å forstå at situajsonen din er vanskelig - og det er nok ingen enkel og rask løsning på problemstillingen. Jeg vil allikevel komme med en oppfordring om at du tenker på deg selv oppi det hele. Jeg tror nemlig det gjør veldig mye med et menneske som blir "puttet vekk" og holdt hemmelig av den man faktisk elsker over lang tid. Det er enten man innrømmer det eller ikke en stor påkjenning for selvbildet og stoltheten etthvet individ har. Spørsmål det kanskje er verdt å stille seg er; vil han noengang komme ut av skapet? Vil forholdet deres noensinne kunne bli åpent og "normalt"? Det er trist å høre om sånne som kjæresten din - som ikke klarer å glede seg over og godta hvem han er og at han har funnet et menneske å være sammen med. Min erfaring er at fordommer mot homofile slett ikke er så voldsomme som de reddeste skaphomsene tror.... Nei, Tom-Erik - la det ikke gå for lenge på denne måten... i lengden vil DU ikke få det godt, dersom han fortsetter å frarøve deg frihet og identitet som stolt homse. Lykke til, fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11178-kj%C3%A6resten-min-t%C3%B8rvil-ikke-ut-av-skapet/#findComment-59279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.