Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne på 25 år. for et halvt år siden fikk jeg diagnosen pco og har gått på p-pillen diane siden. Jeg leser i din fagartikkel at man lett blir overvektig når man har pco og derfor må passe på kosthold og livsstil. Jeg er en meget aktiv dame og har et arbeid sim kreves at du er i god form, derfor er det ingen ting å utsette på livsstilen. Jeg btrener masse, men likevel er jeg ganske kraftig. Jeg har ofte lurt på hvorfor, for pga. mitt høye aktivitetsnivå skulle jeg ikke ha vært det. I din artikkel leste jeg at ubalanse i insulinet forutsaker overvekten hos pco`ere. Jeg tok blodprøve hos min gynekolog så diabetes har jeg ikke. Kan det hende det er ubalanse i insulinet og at det er derfor jeg er så kraftig rundt midjen? Du nevnte metformin som et middel sim kunne regulere insulinet, kan dette middelet også være med å forebygge diabetes samt overvekt? Må man ha legeresept for å få kjøpt metformin?

Håper du kan hjelpe meg til å få en bedre forståelse for sykdommen min da den er veldig lite opplyst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111795-pco-insulinbalanse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Med hensyn til PCOS er det mye som vi ikke vet med sikkerhet om hva som er årsak og virkning. Du opplyser ikke din høyde og vekt så jeg kan ikke vurdere om du er overvektig. Hvis du ikke har tegn på det vi betegner 'insulin resistens' (at kroppen produserer mer insulin enn normalt) er det tvilsomt om du vil ha effekt av metformin. Jeg går utfra at det er det legen har sjekket (blodprøven betegnes C-peptid). Metformin utleveres bare med legeresept.

Kan du sende meg opplysninger om høyde og vekt og hvilke symptomer som førte til din diagnose, så skal jeg supplere mitt svar i løpet av en uke uten at det koster deg ekstra. Legg nytt spørsmål med samme nickname.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111795-pco-insulinbalanse/#findComment-669617
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...