Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har i ca.tre år hatt kronisk soppinfeksjon. Jeg har prøvd alt, Canesten, Diflukan (før og etter mens i 6 mnd. på anbefaling fra lege (SOS-klinikken)). Jeg brukte p-piller (Diane), men har kuttet ut dette. Jeg benytter ikke såpe i underlivet, ikke tamponger og kun bomullstruser, ikke g-streng etc. Jeg har prøvd alt av råd jeg har fått. Jeg har gått til homeopat i 1 ½ år, og dette er det eneste som har hjulpet litt. Dvs. jeg er mye bedre enn jeg var før, har mindre utflod, men til stadighet så har jeg rød irritert hud mellom kjønnsleppene som svir. Det blir nesten alltid verre etter sex, med eller uten kondom. Samboeren min bruker Canesten,har ingen symptomer. Dette går ut over sex livet vårt, jeg forbinder sex med "den søte svie" enten allerede under samleie eller garanter etter. Fra å alltid bli kliss våt i kjeden, har det de siste to årene blitt knusk tørt, bruker en del glidemiddel. Ved bruk av Canesten så klarere jeg omtrent å ha en soppfri uke i mnd. Får svie ca en og en halv uke før mens, og bruker ca en og en halv uke på å bli kvitt soppen etter mens. Ingen leger tar meg seriøst og sier jeg må slite med det til overgangsalderen! Hva skal jeg gjøre? Hvem er spesialister på dette i Norge?Sotra/Oslo jente 25 år!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111933-kroniske-soppinfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, det der hørtes ikke særlig godt ut. Har ett kjærringråd, har ikke prøvd det selv og det høres ikke så appetittelig ut heller: Legg et kålblad i trusa om natten, og vips, så skal det i følge kjærringrådet, være over...

Lykke til.

(skjønner deg godt, om du ikke følger dette rådet)

Har også et "kjerringråd" som jeg fikk av legen. Er ikke helt sikker på om det egentlig virker.. Skyll med en blanding av eddik og vann... ikke for mye eddik. Og så fikk jeg beskjed om at det var like greit å bruke tamponger som de nye bindene, siden de er så tynne at det nesten blir som GladPack. Men hvis det finnes en skikkelig løsning på dette, så vil jeg gjerne høre om det. Er selv plaget ca 1 uke i måneden, stort sett etter mens..Ikke alltid like mye, men nok til at det går ut over sex-livet. Legen min sier at det sikkert er fordi jeg har litt ømfintlig hud, men jeg kan jo ikke leve slik frem til overgangsalderen..Jeg har også et storforbruk på canesten og diflucan... men det kommer jo stadig igjen.. Gode råd mottas med stor takk.

Dettte høres slitsomt ut, og det er ikke vanskelig å forstå at det sliter på humøret å ha det sånn.

Selv var jeg plaget av stadig tilbakevendende sopp i ca. et år, men leste i et ukeblad om en salve som heter calendula. Den fås kjøpt i helsekostbutikk, og kan brukes mot litt av hvert. Jeg brukte salven kun en gang, og vips var soppen borte for godt.

Om dette virker for deg vet jeg ikke, men det er vel et forsøk verdt.

Men svømmebassenger holder jeg meg unna.

Gjest soppa

Føler så absolutt med deg! Jeg hadde det slik fra jeg var 18 til jeg fylte 35 selv. Det jeg har gjort er å skylle med eddikkvann og da har det blitt for surt til at soppen trives. Mulig at det kan være hormonelt, for det kom etter at jeg begynte med p-piller. Har lest at det kan skyldes dette. Jeg tror også at en flink akupunktør kan hjelpe deg, men har ikke prøvd dette ettersom at jeg ble bra av eddikken. Helt vanlig eddikk som jeg blandet i vann uten klor og kalk. Gjerne Imsdal. Lykke til

Mette Moen, Gynekolog

Jeg går utfra at man har sjekket at det virkelig er sopp og ikke en kronisk hud/slimhinnelidelse som gir samme symptomer?

Kronisk soppinfeksjon er vanskelig å behandle. Har man utelukket sukkersyke? Bruker du mye antibiotikum? Har du forsøkt ukentlig Canesten i f.eks. 6 måneder? Ble du bedre mens du brukte Diflucan? Langtidsbruk av dette medikament kan forebygge.

Hvis du bor i Oslo kan du søke Olafiaklinikken som er ekspert på slike problemer.

Et kjerringråd er youghurt i skjeden, men det er ikke vitenskapelig bevist at det hjelper.

Vet tørrhet under samleie kan du bruke Replens hvor effekten holder seg noen dager.

Jeg håper du kan få hjelp for dette vanskelige problemet som dessverre en del kvinner sliter med. Mannen skal bare ta behandling ved symptomer.

vennlig hilsen Mette H Moen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...