Gå til innhold

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

"Hvis han ikke kan tilgi må han være den kjipe å kjippe henne ut uansett, etter at hun har vært åpenhjertig og greier.."

Det her er noe av det værste tullet jeg har lest i diskusjoner om utroskap noensine.

Det at den forsmådde faktisk skal bli framstilt som kjip ved å velge å gå ut av forholdet når noen har vært utro mot han.

Ærlig talt!

Ja, du ser kanskje på sex på en annen måte enn mange andre gjør, og dersom partneren din også deler din oppfatning her så er det selvsagt greit.

Dersom han ikke gjør det eller du ikke vet, så er det selvsagt ikke greit.

Les for øvrig innlegget jeg skrev under her, til deg, spirea og hun som var enig med deg.

Har lest det og er fortsatt fundamentalt uenig med deg..

Jeg synes du hopper over omtrent søttenhundre vesentlige nyanser her..;)Den som roter er kjip, gjør det for å være kjip med partneren, mens den som får vite har et rent, uhildret og fritt valg.Og kan dessuten fritt stille kravet.

Jeg mener at det slett ikke er så uproblematisk.Det er ikke snakk om rasjonelle overveide tanker. Det handler mer om impulser og dumhet en om ondskap og forbrytelser.

Og det handler om skademinimering. Ikke for egen del, men for partneren.

Jeg ser faktisk ingen annen motivasjon enn samvittighetslette, kanskje fordi total åpenhet iseg selv ikkeer noe slags doxa begrep for meg.

Jeg vet av en del situasjoner der både ærlighet, valg og andre i utgangspunktet positive begreper blir tilgrumset og ureelle.

Jeg mener at omtanke og kjærlighet er viktigere enn ærlighet, og noen ganger blir en tvunget til å velge mellom de to, da det ikke i situasjonen går an å anvende begge. Å da velge ærlighet blir egoisme for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111988-fortelle/page/2/#findComment-666729
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• SierDuDet

15

• laguna1365380434

15

• Spirea

7

• petter smart

5

Jeg synes du hopper over omtrent søttenhundre vesentlige nyanser her..;)Den som roter er kjip, gjør det for å være kjip med partneren, mens den som får vite har et rent, uhildret og fritt valg.Og kan dessuten fritt stille kravet.

Jeg mener at det slett ikke er så uproblematisk.Det er ikke snakk om rasjonelle overveide tanker. Det handler mer om impulser og dumhet en om ondskap og forbrytelser.

Jeg ser faktisk ingen annen motivasjon enn samvittighetslette, kanskje fordi total åpenhet iseg selv ikkeer noe slags doxa begrep for meg.

Jeg vet av en del situasjoner der både ærlighet, valg og andre i utgangspunktet positive begreper blir tilgrumset og ureelle.

Jeg mener at omtanke og kjærlighet er viktigere enn ærlighet, og noen ganger blir en tvunget til å velge mellom de to, da det ikke i situasjonen går an å anvende begge. Å da velge ærlighet blir egoisme for meg.

Vel, jeg forstår dine synspunkter her like lite som jeg forstår muslimer som flere ganger om dagen må snu seg på kne i en gitt retning, fanatisk religiøse som korsfester seg selv i påsken for å hedre Jesus, og andre jeg overhodet ikke klarer å forstå tankegangen til.

"Jeg mener at omtanke og kjærlighet er viktigere enn ærlighet"

Det er paradoks at du her drar inn ordet "kjærlighet" som en kontrast til "ærlighet" i en diskusjon om å fortelle om utroskap.

Jeg synes du har et skremmende menneskesyn, noe som for øvrig er helt greit, dog er det noe helt annet dersom din partner ikke deler ditt syn på dette.

Det at du ikke forstår det er til og med mer skremmende enn hvordan du definerer egoisme.

Ellers må det sies at jeg synes du til vanlig skriver mye bra, virker veldig fornuftig og at jeg her ikke angriper deg som person (bare så du ikke tror det sånn som mange andre gjør når man ikke er enig med dem), men at dine meninger i forhold til utroskap er hinsides all sunn fornuft og logikk.

Så det så! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111988-fortelle/page/2/#findComment-666732
Del på andre sider

laguna1365380434

Vel, jeg forstår dine synspunkter her like lite som jeg forstår muslimer som flere ganger om dagen må snu seg på kne i en gitt retning, fanatisk religiøse som korsfester seg selv i påsken for å hedre Jesus, og andre jeg overhodet ikke klarer å forstå tankegangen til.

"Jeg mener at omtanke og kjærlighet er viktigere enn ærlighet"

Det er paradoks at du her drar inn ordet "kjærlighet" som en kontrast til "ærlighet" i en diskusjon om å fortelle om utroskap.

Jeg synes du har et skremmende menneskesyn, noe som for øvrig er helt greit, dog er det noe helt annet dersom din partner ikke deler ditt syn på dette.

Det at du ikke forstår det er til og med mer skremmende enn hvordan du definerer egoisme.

Ellers må det sies at jeg synes du til vanlig skriver mye bra, virker veldig fornuftig og at jeg her ikke angriper deg som person (bare så du ikke tror det sånn som mange andre gjør når man ikke er enig med dem), men at dine meninger i forhold til utroskap er hinsides all sunn fornuft og logikk.

Så det så! :)

Vel, vi kan ikke alltid være enige vet du.. Oppfriskende med litt dissonans fra tid til annen..:o)

Jeg får retunere med samme : stort sett liker jeg både innhold og tone hos deg, du virker som en artig og oppegående fyr.

Vi får fortsette der vi slapp en annen gang, spennende, men omfattende..( Men hvem har vel noen gang klart å komme til utvedyige løsninger på valg, fri vilje o.l. Tema som kan vare en stund!)

Forøvrig stiller jeg ikke ærlighet og kjærlighet opp som motsetninger rent generelt, men jeg benekter at det er synonymt(Og det legger gjerne grunnlaget for slike diskusjoner, at mange bruker det mer eller mindre parallelt, der er jeg uenig)

Men, altså, nå er jeg trøtt og må gå å legge meg.. Krangle litt mer i morgen?;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111988-fortelle/page/2/#findComment-666740
Del på andre sider

Vel, vi kan ikke alltid være enige vet du.. Oppfriskende med litt dissonans fra tid til annen..:o)

Jeg får retunere med samme : stort sett liker jeg både innhold og tone hos deg, du virker som en artig og oppegående fyr.

Vi får fortsette der vi slapp en annen gang, spennende, men omfattende..( Men hvem har vel noen gang klart å komme til utvedyige løsninger på valg, fri vilje o.l. Tema som kan vare en stund!)

Forøvrig stiller jeg ikke ærlighet og kjærlighet opp som motsetninger rent generelt, men jeg benekter at det er synonymt(Og det legger gjerne grunnlaget for slike diskusjoner, at mange bruker det mer eller mindre parallelt, der er jeg uenig)

Men, altså, nå er jeg trøtt og må gå å legge meg.. Krangle litt mer i morgen?;o)

Jeg er alltid klar for litt krangling. Det er vel mye av poenget med forumet her :)

Jeg har egentlig ikke så mye mer å si i denne diskusjonen. Har vel fått fram akkurat det jeg ville få fram, og da er det vel knapt mer jeg kan gjøre.

Jeg forstår deg uansett ikke da jeg mener at det er en menneskerett at vi alle får muligheten til å ta oppriktige valg i forhold til hvem vi vil være sammen med.

Velvel... Sov godt, og ikke vær utro iløpet av natta :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111988-fortelle/page/2/#findComment-666747
Del på andre sider

petter smart

Men har du ikke allerede tilstått når han plutselig må bruke kondom?

Hvordan i all verden forklarte du det?

Forøvrig er jeg enig med deg i at det er egoistisk og ukult å måtte fortelle/lette sitt hjerte om utroskap.. Ærlighet er ikke alltid bra.

Hvordan ser dere på utroskap da? Har det vært diskutert?

Uansett, lykke til, med kjæreste, tester o.l..

Håper der går bra!

Spørsmålet her er hvorfor en velger å fortelle det eller ikke fortelle det.

Du mener en sier det kun for å lette sin dårlige samvittighet. Jeg mener en gjør det fordi en har lovet å være ærlig med den andre. Den andre har rett til å få vite slik at denne kan ta et valg, om valget er skralt eller ikke har lite å si.

Det er heller ikke slik at den som innrømmer det får lettet hele byrden av sine skuldre, h*n må fortsatt jobbe for å bygge opp igjen tilliten.

Dersom en velger å ikke fortelle, er dette av hensyn til den andre? Nei selvfølgelig ikke, det er fordi en er redd for å bli dumpet. Eller redd for at den andre vil bli sint/lei seg og kreve offer.

Ærlighet, med unntak av hvite løgner, er ALLTID bra. Hva er poenget med et forhold basert på løgn?

Tror du ikke også at forholdet vil lide dersom den ene er utro og ikke forteller om det? Det vil nok det.

Det blir, som SDD sier, patetisk å bruke slike argumenter for å slippe å fortelle dette til den bedratte part.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111988-fortelle/page/2/#findComment-666858
Del på andre sider

petter smart

Men hvorfor skal du bestemme at dette skal skademinimeres? Hvorfor ikke gi valget til den bedratte? Fortjener han ikke såpass?

Bruker du å si til vordende kjærester (eller brukte du) at du ikke ville fortalt om evt sidesprang? Det er jo gjengs oppfatning at en skal være ærlig i et forhold. Er det ikke da enda et bedrag å ikke fortelle om det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111988-fortelle/page/2/#findComment-666860
Del på andre sider

Annonse

mil1365380270

Går det an å lure på det???? Selvfølgelig må du fortelle det, han må jo få velge om han vil være sammen med deg etter dette! Du mener det ikke var så farlig, men vil han ha et sånt forhold, hvor man kan ha sånne hemmeligheter?

Han har også rett til å få vite at han står i fare for å få en kjønnssykdom, det være seg HIV, eller noe annet.

Tror du ikke han merker at du går å grubler på noe, og tror du det går over?

Vil du at han skal fortelle deg om det, hvis han gjør noe lignende?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111988-fortelle/page/2/#findComment-666922
Del på andre sider

laguna1365380434

Men hvorfor skal du bestemme at dette skal skademinimeres? Hvorfor ikke gi valget til den bedratte? Fortjener han ikke såpass?

Bruker du å si til vordende kjærester (eller brukte du) at du ikke ville fortalt om evt sidesprang? Det er jo gjengs oppfatning at en skal være ærlig i et forhold. Er det ikke da enda et bedrag å ikke fortelle om det?

Fordi at hvis det var jeg som evt. var utro, ville det være jeg som viste hvor vesentlig/uvesentlig sidespranget var.

Jeg tror typen, der og da, ville opfattet det som vesentlig uansett. Dog han realistisk sett ville vite at et sidesprang uten at noen er forelsket egentlig ikke betyr noe særlig. Derfor vil de være opp til meg om jeg vil såre ham eller om jeg vil prøve å minimere skaden og leve med den dårlige samvittigheten selv.

Og ja, jeg vil selvfølgelig fortelle en blivende kjæreste om hvordan jeg ser på slikt, og at jeg helst ikke vil vite noe som helst, hvis han skulle falle for en eller annen fristelse.(selvfølgelig ville jeg vite det om han dreiv å var forelska eller noe annet som er vesentlig for eksistensen av forholdet. Jeg anser det ikke for vesentlig for forholdet om det var så at han hadde hatt et par tilfeldige affærer han ikke mener noe med. Jeg ville like fullt vært kjæresten hans, men jeg hadde blitt lei meg og sjalu. Det kan han skåne meg for, ved å være omtenksom nok til å evt. holde kjeft og leve med det.

Når det er sagt, vil jeg påpeke at dette er en prinsipp diskusjon, og at jeg på ingenmåte anser utroskap som en fin ting. Jeg anser det bare ikke som den ultimate forbrytelse..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111988-fortelle/page/2/#findComment-666954
Del på andre sider

Clue1365380406

Sånn er det:

Dersom begge parter er enige i at man ikke skal fortelle om utroskap som skjer en gang i fylla, så er det greit å ikke fortelle noe.

Da har begge parter tatt det valget.

Dersom en av partene derimot ikke er av denne oppfattelsen, eller man ikke har snakket om det, så har ikke den forsmådde part fått et reelt valg, og man må selvsagt la partneren få dette valget ved at man forteller om utroskapet.

Alt annet er egoistisk.

I tillegg: Du som syntes det var greit at mannen ikke fortalte om det så lenge han bruker kondom på en reise i utlandet: Har du hørt om herpes?

Kondom beskytter faktisk ikke mot alt.

Personlig ville jeg ikke vært sammen med en jente som deler lagunas innstilling i forhold til dette. Jeg ville rett og slett ikke klart å stole på henne, og det er mitt valg. Men da har jeg i det minste fått valget. Dersom man ikke forteller om det (og ikke er enige om at man skal holde kjeft), så har man ikke fått noe valg og dette er et valg man har krav på.

En ting er å lyve om utroskap. Det er ille, men når man i tillegg unnskylder seg med at man faktisk holder kjeft for partnerens egen del - man er altså snill når man holder kjeft - det er relativt patetisk (som sagt; så sant man ikke er enige om at man skal holde kjeft og dermed har tatt dette valget på et tidligere tidspunkt).

En ting til: Utroskap er faktisk ikke noe som bare skjer i fylla uten at man har kontroll. Har man såpass lite selvbeherskelse i fylla så bør man rett og slett slutte å drikke.

Helt enig med deg, SDD.

Et annet moment er at det er lettere å være utro flere ganger nåe en har sluppet unna med det en gang.

Å fortelle det, med det ubehaget det medfører, vil nok virke preventivt ved fristelser i framtida.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111988-fortelle/page/2/#findComment-666976
Del på andre sider

petter smart

Fordi at hvis det var jeg som evt. var utro, ville det være jeg som viste hvor vesentlig/uvesentlig sidespranget var.

Jeg tror typen, der og da, ville opfattet det som vesentlig uansett. Dog han realistisk sett ville vite at et sidesprang uten at noen er forelsket egentlig ikke betyr noe særlig. Derfor vil de være opp til meg om jeg vil såre ham eller om jeg vil prøve å minimere skaden og leve med den dårlige samvittigheten selv.

Og ja, jeg vil selvfølgelig fortelle en blivende kjæreste om hvordan jeg ser på slikt, og at jeg helst ikke vil vite noe som helst, hvis han skulle falle for en eller annen fristelse.(selvfølgelig ville jeg vite det om han dreiv å var forelska eller noe annet som er vesentlig for eksistensen av forholdet. Jeg anser det ikke for vesentlig for forholdet om det var så at han hadde hatt et par tilfeldige affærer han ikke mener noe med. Jeg ville like fullt vært kjæresten hans, men jeg hadde blitt lei meg og sjalu. Det kan han skåne meg for, ved å være omtenksom nok til å evt. holde kjeft og leve med det.

Når det er sagt, vil jeg påpeke at dette er en prinsipp diskusjon, og at jeg på ingenmåte anser utroskap som en fin ting. Jeg anser det bare ikke som den ultimate forbrytelse..

Hvor vesentlig sidespranget er for deg har lite å si i denne sammenheng. Hva med det han mener? Kanskje han mener det er helt uakseptabelt, selv om det ikke var vesentlig for deg. Hvorfor skal ikke han få ta det valget selv?

Er dere enige om å holde utroskap hemmelig så er alt greit, men i utgangspunktet er en ikke enige om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111988-fortelle/page/2/#findComment-666996
Del på andre sider

laguna1365380434

Hvor vesentlig sidespranget er for deg har lite å si i denne sammenheng. Hva med det han mener? Kanskje han mener det er helt uakseptabelt, selv om det ikke var vesentlig for deg. Hvorfor skal ikke han få ta det valget selv?

Er dere enige om å holde utroskap hemmelig så er alt greit, men i utgangspunktet er en ikke enige om dette.

Jeg mener akkurat det har en god del å si. Hvorfor er ærlighet omkring et sidesprang som betydde zipp for utøveren så jævlig viktig?

Mener du at det er sentralt for videre kjærlighet? Du kan da ikke bestemme hvor vidt du skal fortsette å være glad i noen på grunnlag av at vedkommende evt hadde 5 min lettsindighet i fylla?

Det beste ville utvilsomt være å holde kjeft. Og det er av hensyn til den bedratte. Har ingen tro på at angsten for å fortelle vil virke preventivt.

Å tilstå ting er gjerne lettende og hyggelig og ender stort sett med lunken tilgivelse fra noen, som med god grunn, er såret og lei seg.

Hvis du derimot VET at typen er så uforsonelig at han garantert ville slå opp etter utroskap, stiller saken seg annerledes, og han burde få en fair sjanse til å forlate forholdet.(men da burde det kanskje ikke vært noe forhold i utgangspunktet?)

Hvis en er rimelig sikker på at resultatet av en slik samtale vil være tilgivelse, bør man klappe igjen og angre for seg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111988-fortelle/page/2/#findComment-667017
Del på andre sider

Annonse

Jøssogball, jeg trodde virkelig du hadde et minimum av gangsyn og moral... *sjokker* Hvordan har du det forresten? Fått ny jobb med å la andres penger jobbe for deg?

Gangsynet mitt er heeeelt fint det med tanke på hvor mange år det var utsatt for korrumperende påvirkning i min forrige jobb... :-)

Jeg er en enkel og tilgivende sjel, og aksepterer at det er menneskelig å feile, og at det i noen tilfeller skader med enn det gavner å være 100% ærlig i ett og alt. "Fyllesidespranget" er i all hovedsak en av de greiene hvor jeg synes taushet er gull... :-)

Ellers så er det blitt dårlig med jobber med slike ettertraktede kriterier, både siden det knapt finnes noen og siden jeg ikke leter eller søker spesielt aktivt etter slike heller. Nå har jeg hatt en laaaaang og god ferie og er vel i gang med å starte for meg selv med noe heeeelt annet. :-)

Du (dere) da? :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111988-fortelle/page/2/#findComment-667166
Del på andre sider

Gangsynet mitt er heeeelt fint det med tanke på hvor mange år det var utsatt for korrumperende påvirkning i min forrige jobb... :-)

Jeg er en enkel og tilgivende sjel, og aksepterer at det er menneskelig å feile, og at det i noen tilfeller skader med enn det gavner å være 100% ærlig i ett og alt. "Fyllesidespranget" er i all hovedsak en av de greiene hvor jeg synes taushet er gull... :-)

Ellers så er det blitt dårlig med jobber med slike ettertraktede kriterier, både siden det knapt finnes noen og siden jeg ikke leter eller søker spesielt aktivt etter slike heller. Nå har jeg hatt en laaaaang og god ferie og er vel i gang med å starte for meg selv med noe heeeelt annet. :-)

tittei!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111988-fortelle/page/2/#findComment-667179
Del på andre sider

Joo, takk som gidder å spørre *s* Vi har det utmerket på alle måter og vis. Noen av oss vokser og trives andre - vi store - bare trives. Det er godt å være mamma, fint å ha epletrær i hagen og rett og slett vidunderlig å leve i provinsen. Jeg er ikke lenger avhengig at et godt squashutvalg....

Jeg synes nå du skal fortelle Cona hvilke holdninger du har til fyllesidesprang, ettersom jeg vet at du har hatt en lei tendens til å bli sterkt bedugget, ja nærmest bevistløs og har tisset i blomsterpottene til folk lenge før festen har begynt. Hun har kanskje tenkt noe sånt som at "trist at han skal bli så dritings, men han blir nå bare snill og tullete" - tenke seg til. Fortell henne om din slette moral og avvent konsekvensene ;o) Huuuui...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111988-fortelle/page/2/#findComment-667187
Del på andre sider

Joo, takk som gidder å spørre *s* Vi har det utmerket på alle måter og vis. Noen av oss vokser og trives andre - vi store - bare trives. Det er godt å være mamma, fint å ha epletrær i hagen og rett og slett vidunderlig å leve i provinsen. Jeg er ikke lenger avhengig at et godt squashutvalg....

Jeg synes nå du skal fortelle Cona hvilke holdninger du har til fyllesidesprang, ettersom jeg vet at du har hatt en lei tendens til å bli sterkt bedugget, ja nærmest bevistløs og har tisset i blomsterpottene til folk lenge før festen har begynt. Hun har kanskje tenkt noe sånt som at "trist at han skal bli så dritings, men han blir nå bare snill og tullete" - tenke seg til. Fortell henne om din slette moral og avvent konsekvensene ;o) Huuuui...

gi deg litt da . Z og jeg har skumle planer om å få med oss C på tur ..... detta kommer han jo aldri få lov til av c nå !!!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111988-fortelle/page/2/#findComment-667196
Del på andre sider

gi deg litt da . Z og jeg har skumle planer om å få med oss C på tur ..... detta kommer han jo aldri få lov til av c nå !!!!!!

Næsh, jeg tror ikke hu slipper han ut på tur uansett. Hvis JEG var med og hadde'a sett meg, hadde'a i alle fall ikke latt'n gå. Jeg synes ikke jeg kan la fyrens lave moralske standard være ukjent for Cona. Det har vel ikke du samvittighet til heller. Eller? Ah, glemte at du er singel... du syns sikkert at alt er greit ;o)))

Tur? Ta med meg isteden tenker jeg. Conish har ikke råd til å dra på tur lenger.

Lurer på hva det derre firmaet hans mekker... *skumle*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111988-fortelle/page/2/#findComment-667209
Del på andre sider

Næsh, jeg tror ikke hu slipper han ut på tur uansett. Hvis JEG var med og hadde'a sett meg, hadde'a i alle fall ikke latt'n gå. Jeg synes ikke jeg kan la fyrens lave moralske standard være ukjent for Cona. Det har vel ikke du samvittighet til heller. Eller? Ah, glemte at du er singel... du syns sikkert at alt er greit ;o)))

Tur? Ta med meg isteden tenker jeg. Conish har ikke råd til å dra på tur lenger.

Lurer på hva det derre firmaet hans mekker... *skumle*

Jeg eier jo ikke skrupler ... *S*

Dessuten tror jeg det er Conan selv som sier nei , han er for mye pingle til å stille opp. Her kunne vi ha delt smågodtposen vår med han og greier, men nei ....

Firma ..... utfra det jeg vet er det vel heller en fordel at det ikke er så mye mekking og produksjon der .....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111988-fortelle/page/2/#findComment-667220
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...