thomf Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Hei! Jeg er mann, 33 år. Mitt problem er lav sexlyst (lav libido). Ikke kjekt. Ønsker derfor å fortelle litt om meg og min bakgrunn. -Dag 1 i mitt liv gikk smertefritt, og det gjorde de neste årene også, men så oppsto et lite problem med vannlatingen. Jeg sluttet ikke vete sengen før jeg var begynt på skolen. Hadde ingen problemer med å styre blæren bortsett fra når jeg sov. En dag bare stoppet det og alt var ve og vel. -I første klasse (eller rundt der) var jeg hos skolelegen hvor han sjekket status på testiklene. Mine testikler var ikke kommet ned i scrotum. Det gikk ikke lange tiden før dette ordnet seg. Jeg var bare litt sen. -Det neste er da puberteten. Jeg var sen i puberteten også, ca. 2 år senere enn alle andre. Tipper jeg kom i puberteten i midten av 9. klasse. Litt sykdomshistorie: -Helt siden jeg var liten (sikkert rundt 5 års alderen) og frem til 1998 har jeg hatt normal libido. Husker fra jeg var liten og skled på rekkverk osv. Men en gang rundt 1998 minket min libido til et minimum. Først trodde jeg bare at jeg hadde mistet lysten på min kjæreste, og dermed gikk det nedover med vårt forhold og gikk i brudd i 1999. I samme periode som jeg mistet libidoen begynte jeg også å svette en god del. Mye mer enn normalt. Svettet slik at jeg hadde store svetteringer under armene. Normalt så svetter jeg ikke i det hele tatt, i allefall ikke mer enn normalt. Kan tenke meg den perioden varte i ca. 1 år. Svetten luktet ikke. Ikke i nærheten av sur svettlukt, men hadde selvfølgelig en svak lukt, men ikke vond. Har lurt på om dette kan ha noe med mannlig overgangsalder. Jeg har ikke lagt på meg, og føler meg ikke slapp. Jeg har lest noe om dette på nettet; ”Thyroxin”-nivået i blodet er forskjøvet i forhold til normalen. Kan dette være en årsak? Jeg har ikke diabetes, men er det mulig å ha ”litt” diabetes; for høyt prolactinnivå? Tror jeg har magesår eller magekatar. Jeg får vondt i øvre del av magen, litt sviende brennende følelse. Blir trøtt og fryser når anfallene er på det verste. Dette startet i 1999 da jeg avsluttet mine studier i Oslo. Det var en stressende periode med mye jobbing, kaffi, dårlig døgnrytme. Jeg får vondt i magen i perioder, typisk er lite mat, kaffi, lite søvn og stress på jobben og ubekvemme situasjoner, for eksempel i perioder hvor en møter mye nye folk, typisk er reiser med jobben. Det hjelper med søvn, mat, ro, reseptfri syredempende medisin. Jeg har ikke syklet mye i mitt liv hvis vi ser bort fra det jeg syklet i gaten når jeg var ung. Men da jeg begynte å studere syklet jeg rundt halve Oslo hver dag. Det var det eneste fremkomstmiddelet. Kan dette være årsaken?, tenker da på sykkelsete. Har lest om studier av sykkellister som har rapportert lignende. Ellers er jeg frisk……. Andre fakta om meg følger: -Har ikke ereksjonsproblemer -Kan onanere hver dag, men det er ikke særlig lystbetont. Er ikke kåt som jeg vet jeg har vært. Bruker lengre tid før jeg får orgasme. Har sjelden sex pga. manglende lyst. I tillegg kommer prestasjonsangsten når kjangsen byr seg. Derfor sier jeg i 90 % av tilfellene nei. -Har ikke merket noen forandring i sæden. -Har normal hårvekst. Hår på ben, rundt penis, bryst, armer. Ingen forandring der. -Røyker, men ikke storrøyker-10 sigaretter til dagen +- -Drikker alkohol ca. 1 gang i uken minus. Normalt inntak. -Normal kroppsbygning og vekt. -Sitter mye i ro på jobben, men trimmer med forskjellig idrett 0-4 ganger i uken. God almenntilstand. På toppen av lav libido har jeg dårlig selvtillit. Noe jeg ikke burde ha ettersom alt er 100 % i mitt liv. Alt er egentlig perfekt bortsett fra at jeg har lav libido. Jeg tror ikke at min sviktende libido har noe med min lave selvtillitt ettersom min selvtillitt har økt ettersom jeg har blitt eldre og at min libido var på topp for noen år siden. Men avskriver jo ikke muligheten for at det kan være noe psykososiale forhold som skaper mitt problem. Jeg har aldri tatt noen test for kjønnssykdommer. Misstenker heller ikke at jeg har noen kjønnssykdommer ettersom jeg ikke har noen symptomer på dette. Finnes det noen kjønnssykdommer som setter ned libidoen og som ikke gir symptomer? Hvis jeg skal oppsøke profesjonell hjelp har jeg lyst til å gjøre dette hos spesialist direkte. Har ikke lyst til å gå til min fastlege med dette av flere årsaker. Stavanger, Bergen eller Oslo? Har du noen navn på slike klinikker? Er det bare til å ringe å bestille time? Dette ble mye informasjon. Håper det er nok til å gi meg et godt svar. Synes denne internettjenesten er kjempefin og informativ. Håper dere får hjulene til å gå rundt. Lykke til. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112487-sexlyst-libido/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gro Isachsen, Sexpert Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Hei Thomf! Det var en grundig statusrapport. Du skal likevel få et kort svar. Tror fastlegen din er riktige stedet å starte (eller en privat klinikk om det haster). Be legen ta en grundig allmenn-sjekk, inkludert sjekk av testosteronnivået og stoffskiftet. Feil ved begge disse kan forårsake liten lyst. Siden testikkelen falt ned i pungen svært sent, kan det ha påvirket testosteronproduksjonen, men de vil en blodprøve eller ofte flere gi svar på. Depresjoner eller bekymringer kan også føre til manglende lyst. Kjenn etter om du føler generell nedstemthet, eller snakk med legen din. Problemet med mange medisiner som foreskrives for depresjon er at de gir manglende lyst som bivirkning. God sommer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112487-sexlyst-libido/#findComment-672584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.