Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ei venninne av meg har nå mistet for 4. gang. Hun mistet første gang hun var gravid, så fikk hun et barn, og har nå mistet 3 ganger på nesten et år.

Syns så synd på henne, og lurer på om noen her har noe håp å gi. Er det noen som har lykkes til slutt, etter såpass mange mislykkede forsøk? Hun har altså blitt gravid med naturmetoden, blir lett gravid, men så slutter fosteret å utvikle seg etter 5 - 8 uker. Hun har da tatt utskraping eller mistet det av seg selv. Det er det som er skjedd de fleste gangene.

Noen som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113250-mistet-for-4-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje hun har litt lite progesteron? Det fører til tynnere slimhinner i livmoren og dermed og mindre næring til egget i det første stadiet (hvis jeg har forstått det riktig). Jeg har selv mistet to ganger (har to barn) og det er mulig dette er årsaken. Litt kort syklus og ikke spesielt stor blødning kan være tegn på dette skal jeg tro min lege.

Det kan kanskje være verdt å sjekke?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113250-mistet-for-4-gang/#findComment-675261
Del på andre sider

Kanskje hun har litt lite progesteron? Det fører til tynnere slimhinner i livmoren og dermed og mindre næring til egget i det første stadiet (hvis jeg har forstått det riktig). Jeg har selv mistet to ganger (har to barn) og det er mulig dette er årsaken. Litt kort syklus og ikke spesielt stor blødning kan være tegn på dette skal jeg tro min lege.

Det kan kanskje være verdt å sjekke?

mvh

Takk for svar. Jeg _tror_ hun skulle ordne seg time på Rikshospitalet for sjekk. Håper de finner ut noe der. Men det kan jo være greit med innspill herfra også!

Hørte en historie, vet ikke om den er sann, har du hørt lignende? Ei dame mistet gang på gang. Til slutt ble hun skikkelig fulgt opp, og de aborterte fostrene ble sjekket. Det viste seg at denne damen kun kunne bære frem et kjønn. Altså aborterte hun hver gang hun var gravid med et spesielt kjønn (husker ikke om det var gutt eller jente hun ikke kunne bære frem). Hun fikk til slutt et barn, og dette var motsatt kjønn av alle de hun hadde abortert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113250-mistet-for-4-gang/#findComment-675264
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg _tror_ hun skulle ordne seg time på Rikshospitalet for sjekk. Håper de finner ut noe der. Men det kan jo være greit med innspill herfra også!

Hørte en historie, vet ikke om den er sann, har du hørt lignende? Ei dame mistet gang på gang. Til slutt ble hun skikkelig fulgt opp, og de aborterte fostrene ble sjekket. Det viste seg at denne damen kun kunne bære frem et kjønn. Altså aborterte hun hver gang hun var gravid med et spesielt kjønn (husker ikke om det var gutt eller jente hun ikke kunne bære frem). Hun fikk til slutt et barn, og dette var motsatt kjønn av alle de hun hadde abortert.

De mest vanlige årsakene tl gjentattet aborter er at man produserer for lite progesteron eller hcg, eller at blodet koagulerer for lett. Hvis man mangler progesteron eller hcg, kan man få tilskudd av disse hormonene i deler av eller hele svangerskapet. Hvis blodet er for tykt eller koagulerer, kan man får hjelp med blodfortynnende medisiner.

En annen mulig årsak til abortene, kan være kromosomfeil i eggene eller sæden, men da vil man normalt ha større problemer med å bli gravid.

Håper de finner ut hva som er galt, og at venninnen din får hjelp neste gang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113250-mistet-for-4-gang/#findComment-675665
Del på andre sider

Hei!

Håper det ordner seg for henne.

Har ikke hørt om tilfellet du nevner. Det er jo noen defekter som rammer etter kjønn. Kanskje den aktuelle kvinnen var bærer av et gen som gjorde at fostre av dette ene kjønnet ikke var friske og dermed ble abortert?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113250-mistet-for-4-gang/#findComment-675912
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...