Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par med en liten jente på 8 måneder. Vi skal nå flytte fra hverandre og har noen spørsmål ang. samvær. Barnet er trygg og fornøyd og har et godt og nært forhold til sin far, meget godt, vil jeg si. Jeg ammer ikke lenger heller. Far kommer til å flytte ca.2 mil unna og det vil ta ca. en halvtime fra mor til far. Han vil i første omgang bo i en leilighet hans far disponerer og vil ha en egen seng til henne der. Familierådgiveren vår anbefaler samvær for far hjemme hos meg (ihvertfall at hun sover hos meg)og mener det er for tidlig med overnatting hos far. Hva slags oppsett anbefaler du og kan det være lurt at jeg overnatter hos ham sammen med henne de første gangene osv. Jeg så i et tidligere svar at du mente at hvis det var langt fra mor til far, kunne det være uheldig at barnet overnattet. Vil du anse en halvtimes kjøretur som for langt?

Videoannonse
Annonse
Solveig Vennesland, Familierådgiver
Skrevet

Hei!

Det er nok noen ulike oppfatninger om hva som er "riktig" med flytting av småbarn mellom mor og far. Her får du min mening. For det første synes jeg ikke en halv times kjøring er lang avstand. Det er jo for dere foreldre avstanden får betydning pga henting og bringing.

Når barnet ammes er det helt klart at mor og barn må holde seg nært sammen. Men du ammer ikke lenger forstår jeg.

Ellers er det barnets kontakt med mor og far som er avgjørende for barnets trygghet. Helt og holdent. Du sier at far har godt og nært forhold til barnet. Dersom du og faren har like mye stell og omsorg for barnet for barnet, synes jeg det ikke behøver å bli noen stor forskjell på dette når faren flytter.

La det bli en overgang ved f.eks. at barnet begynner med dagsbesøk hos faren i noen uker. Så en overnatting for å sjekke om det går bra.

Jeg tror ikke på en ordning der du overnatter hos far. Det blir ingen god løsning for dere voksne, selv om dere tar dere sammen for barnets skyld. Det viktigste for barnet er at du og far samarbeider godt og støtter hverandre i bareomsorgen. Klarer dere det, uten å blande i parforholdet (hvorfor det gikk i stykker), vil barnet fort vende seg til de ytre nye omgivelsene. Det er tryggheten fra dee to foreldre som teller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...