Gå til innhold

Analatresi og fødsel - til jordmor

Anbefalte innlegg

Gjest tsatsiki

Jeg ble født med lukket endetarm. Dette ble operert da jeg var noen månter gammel, det lot seg gjøre å "koble til" muskelien, som lå der, ogå åpne opp. Jeg slapp stomi. Før operasjonen gikk avføringen gjennom et hull fra tamen ut i skjeden. Dette hullet ble narutligvis sydd igjen, og ingen har reagert på noe når jeg senere har vært til underlivsundersøkelser.

Operasjonen var veldig vellykket, og i voksen alder har jeg ingen mén som følge av mitt medfødte "handicap".

I barneårene var det problematisk i forhold til å holde på luft og avføring, men dette var nok i stor grad psykisk.

Saken er at jeg nå er gravid, og lurer på hva min historie kan komme til å bety i forhold til fødsel. (Nå er jeg i 10. uke.)

Jeg vet jeg må ta det opp med legen, men dette har altid vært et litt vanskelig område for meg, så jeg håper du kan komme med litt informasjon ti å begynne med.

Er det sannsynlig at jeg vi kunne føde normalt, eller er det mest sannsynlig at det blir keisersnitt. Hva kan være problematisk i forhold til normal fødsel?

Har du noe erfaring med dette, og kan du komme med noe informasjon.

Jeg ble forøvrig født i 1971.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11345-analatresi-og-f%C3%B8dsel-til-jordmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg mener ganske bestemt at du kan være helt trygg på at din tidligere analatresi ikke skal by på problemer når du selv skal føde. Du ble operert som spedbarn og har per i dag ingen forbindelse mellom skjeden og endetarmen. Sansynligvis er skjedeveggen din helt intakt etter så mange år. Jeg synes du skal snakke med din lege om dette. Du kan evt. få vedkommende til å bekrefte for deg at skjedeveggen er solid og sterk, altså at den kan tåle en normal fødsel. Jeg vil bli veldig overrasket hvis du skulle få høre noe annet.

Jeg tror at den største belastningen for deg i forbindelse med en fødsel, må være at du er redd for at dette ikke skal gå bra. Derfor er det spesielt viktig at du tar det opp med din lege/jordmor nå, så du får god tid til å bearbeide denn usikkerheten. Fortell også legen din at dette er noe du synes er vanskelig. Vedkommende vil da forhåpentligvis ta deg på alvor og bruke litt ekstra tid på å informere, berolige og samtale.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...