Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest chevvy

Hei

Kan noen fortelle meg litt om eggdonasjon?

En venninne av meg fikk nettopp vite at hun ikke kan få barn. Foruten adopsjon forstår jeg at eggdonasjon er en mulighet. Men jeg har ingen anelse hva dette går ut på.

En annen ting med det samme:

I disse ferietider har jeg ikke fått snakket skikkelig med min venninne etter at hun fikk den triste meldingen.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til henne nå.

Selv har jeg et barn på ett år som ble til på første forsøk, og vi har akkurat begynt å prøve på nr. to. Samtidig har jeg venninner som i ferien har fortalt meg at de venter barn, disse har også små barn og absolutt ikke planlagt!

Det blir så urettferdig overfor min venninne som jeg vet i mange år har ønsket seg barn. Hun har vært gjennom mye de siste årene, og nå når alt så ut til å gå så fint, får hun denne beskjeden.

Jeg tror nok hun har hatt en mistanke lenge at noe ikke var som det skulle være, hun har f.eks. ikke hatt regelmessig mens på flere år, og hun har vært veldig åpen rundt at hun ønsker seg barn og at forsøkene har pågått over lang tid. Jeg synes jo forferdelig synd på henne, men vet ikke om jeg skal vise det så tydelig for henne, selvsagt vil jeg fortelle henne hvor lei jeg er, men kanskje jeg mer bør fokusere på hvilke muligheter de har til å få barn nå? Noen som har vært i liknende situasjon (som meg eller min venninne) som kan gi meg noen gode råd?

Iallefall ønsker jeg litt informasjon om hva dette betyr og hvilke muligheter som finnes.

Håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113597-eggdonasjon-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liba1365380518

Hei Chevvy!

Pent av deg å tenke på din venninnes følelser i en så tung tid for henne. Jeg kan forstå at det ikke er så lett for dere "normale" å vite hva dere skal si osv. Det jeg blir litt sliten av er at venninner stadig spørr hvordan det går med baby-prosjektet! Hyggelig at de bryr seg selvfølgelig, men jeg har sagt til dem at jeg heller kan ta opp emnet selv, eller når jeg vil forteller dersom noe hyggelig skjer på eget initiativ. På den måten er det jeg som styrer hvor mye vi skal snakke om det!

Når det gjelder eggdonasjon gjøres ikke dette i Norge foreløpig. Jeg vet at eggdonasjon kan gjøres i Finnland og Danmark. Donoregget befruktes da av mannens sæd enten ved ICSI eller IVF. Det befruktede egget føres så inn i kvinnens livmor for å forhåpentligvis feste seg og bli til en graviditet. Er ikke sikker på om %-raten er den samme som for egene egg men da er det ca. 25% sjanse for graviditet. Siden dette må gjøres i utlandet får man ikke dekket noenting, så dyrt blir det jo. Antagelig rundt 30-40.0000,- uten at jeg vet dette sikkert.

Ta godt vare på venninnen din da :o)

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113597-eggdonasjon-r%C3%A5d/#findComment-678272
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...