Gjest Berthold Grünfeld Skrevet 28. juli 2000 Del Skrevet 28. juli 2000 Pedofili er jo en form for sinnsykdom. Det ligger for dem noe som det ikke ligger for de fleste. Når et barn blir seksuelt misbrukt ødelegges store deler av barnet, både fysiksk og psykisk. Mange kan senere ikke selv få barn, og den psykiske lidelsen vil nok alltid følge dem. Alltid. Det fins ikke noe mer hjerteløst og skremmende enn å ødelegge et barns oppvekst. Dets uskyldige indre, og flotte hjerte. Så mange måter å ødelegge og henrette et barns liv, fins neppe på en og samme tid. Jeg vet av velvoksne mennesker, voldtatt og krenket som barn, som fremdeles ikke takler et normalt sexliv. Som fremdeles ikke kalre nyte. Som fremdeles ikke klarer forstå hvorfor. Som fremdeles knekker sammen i gråt hver gang tankene melder seg. En pedofil vet neppe hvor mye han ødelegger, men dette er jo fordi han har en lidelse, en feil og et klikk et sted. Kunne man bare funnet alle disse pedofile, hamret dem fast bak lås og slå, evt fjernet hele tissefanten slik at den ikke klarte presse i stykker små barn. Den dagen dette er mulig, vil nok flere enn meg føle en fullkommen lykke .... sukk .... Jeg er ikke enig med deg i at pedofili er en form for sinnssykdom, i hvert fall ikke i psykiatrisk forstand. Derimot er det et avvik, en psykoseksuell utviklings- og modningshemning. Det er viktig å være presis når man bruker betegnelser som sinnssyk. Slik det blir brukt i denne sammenheng har det snarest en moralsk underklang, ikke faglig.Det er ikke noen grunn til ytterligere å legge stener til byrden for pedofile. De har nok fra før, med sine store sosiale problemer. Ellers er jeg engi i at seksuell utnyttelse av barn ikke kan tolereres. Barn trenger beskyttelse fordi de er i en svak posisjon overfor den voksnes tilnærming. Faglitteraturen viser at virkningene for mange barn er meget skadelig, med konsekvenser for dem langt opp i voksent liv. Denne litteraturen kan man ikke ser bort fra, hvor gjerne enkelte ønsker å gjøre det, bl.a. av misforstått humanisme og liberalitet. For meg er sosialt og etisk akseptabel seksualitet bare mellom voknse jevnbyrdige partnere som har gitt gjensidig samtykke til seksuelt samkvem. Hva de så gjør med hverandre er deres private sak, noe samfunnet ikke har noe med, så sant seksualiteten medfører vold av fysisk eller psykisk art som har skadelige virkninger.Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din. Vennlig hilsen Berthold Grünfeld psykiater, professor i sosialmedisin 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1139-pedofili-er-det-egentlig-vondt-ment/page/2/#findComment-4189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Berthold Grünfeld Skrevet 28. juli 2000 Del Skrevet 28. juli 2000 "Mitt poeng er noen svarer at disse folka lider av en sinnssykdom men gjør de egentlig det?" Tja..., jeg tror de lider av "et eller annet". Om det er rett å kalle det sinnsykdom eller ei det blir vel en vurdering for fagfolka... For meg så spiller det ikke noen rolle hva det kalles, egentlig. Mulig det er et poeng i forhold til en evt. behandling... "Jeg tror det er ganske vanlige mennesker i vanlige jobber som kanskje er gift, har familie men de har altså seksuelle avvik som i dag er tabubelagte." Ja, det tror jeg og. Men slik er det med de fleste "avvikere" vil jeg tro, og ikke noe spesielt for pedofile. "Kanskje om noen år vil vi få høre mere om den type folk." Det får vi i så fall håpe er på en positiv måte. - Kanskje noen kan få utbytte av psykiatrisk behandlig før de gjør noe galt... "Til slutt tror nok ikke det er så mange pedofile som virkelig går så langt som å voldta en mindreårig. De er nok mere glad i barnet og ønsker ikke å skade det." Det er nok mulig ja... men da er vel heller ikke "pedofilien" noe problem - samfunnsmessig. Det er når noe går galt, at vi alle forsøker å verne om barna våre, og ønsker å ta sigden i bruk mot de pedofile, at det virkelig er vondt og vanskelig. Da er det kun advokater som er de pedofiles "venn". Men det burde jo være mulig å styre driftene sine, selv om det er abnormale drifter. For som "af" skriver; "Selv er jeg en gutt som tenner på jenter. Det betyr ikke at jeg går og forsyner meg uhemma." Godt sakt! Mvh Bare et lite mindretall av vopksne som forgriper seg på barn er pedofile i ordets strenge betydning, dvs. at de ikke fungerer seksuelt i relasjon til voksne og jevnbyrdige partnere, og har en sterk lengsel i seg etter seksuell kontakt med barn. Hos pedofile er det en utviklingsforstyrrelse på det psykoseksuelle området. De har ikke gjennomgått en normal modningsprosess.Deres seksualitet korresponderer på et vis til barnets, bortsett fra at de biologisk er modne, men ikke seksuelt følelsesmessig. Når ikke-pedofile søker kontakt med mindreårige kan det være mange ulike grunner til det, for eks. surrogathandlinger, når de er nedfor, har opplevd sosiael nederlag, føler seg utenfor, orker ikke å fungere å forhold til en jevnbyrdig partner fordi det koster dem for mye anstrengelser. Noen ganger dreier det seg om rene maktdemonstrasjoner. De føler at barnet er deres eiendom, noe de kan bruke for å tilfredsstille egne behov. Behandling av pedofili og personer som av andre grunner utnytter barn, er vanskelig og resultatene er usikre. Noen kan hjelpes, men det tar lang tid, krever stor innsats og motivasjon både fra pasient og behandler.Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din. Vennlig hilsen Berthold Grünfeld psykiater, professor i sosialmedisin 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1139-pedofili-er-det-egentlig-vondt-ment/page/2/#findComment-4195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cloud Skrevet 28. juli 2000 Del Skrevet 28. juli 2000 Pedofili er jo en form for sinnsykdom. Det ligger for dem noe som det ikke ligger for de fleste. Når et barn blir seksuelt misbrukt ødelegges store deler av barnet, både fysiksk og psykisk. Mange kan senere ikke selv få barn, og den psykiske lidelsen vil nok alltid følge dem. Alltid. Det fins ikke noe mer hjerteløst og skremmende enn å ødelegge et barns oppvekst. Dets uskyldige indre, og flotte hjerte. Så mange måter å ødelegge og henrette et barns liv, fins neppe på en og samme tid. Jeg vet av velvoksne mennesker, voldtatt og krenket som barn, som fremdeles ikke takler et normalt sexliv. Som fremdeles ikke kalre nyte. Som fremdeles ikke klarer forstå hvorfor. Som fremdeles knekker sammen i gråt hver gang tankene melder seg. En pedofil vet neppe hvor mye han ødelegger, men dette er jo fordi han har en lidelse, en feil og et klikk et sted. Kunne man bare funnet alle disse pedofile, hamret dem fast bak lås og slå, evt fjernet hele tissefanten slik at den ikke klarte presse i stykker små barn. Den dagen dette er mulig, vil nok flere enn meg føle en fullkommen lykke .... sukk .... Problemet er likevel at de mest "harbaka" pedofile ville brukt andre metoder for å mishandle barna selv om de fikk "fjernet hele tissefanten" eller blir kjemisk kastrert (er ikke i stand til å få ereksjon etter inngrep.) Eks. fingre, etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1139-pedofili-er-det-egentlig-vondt-ment/page/2/#findComment-4280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest af Skrevet 4. august 2000 Del Skrevet 4. august 2000 Det spiller da for svarte ingen rolle hvor vidt syke mennesker tvinger små barn til sex, om de tenner på dem, eller tenner på makten!!!???? barnets liv ødelegges da samme svarte hvilke tanker og meninger slike syke tullinger måtte ha!? Det spiller da ingen rolle HVA som feiler dem, så lenge man vet at MYE feiler dem!!?? Gyrken har helt rett! Det som spiller noen rolle er å være litt presis så du ikke dømmer feil mennesker. Er du med på å få pedofile som så langt ikke har gjort noe galt til å føle seg utstøtt og hatet så kan du være med på å skape nye monstre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1139-pedofili-er-det-egentlig-vondt-ment/page/2/#findComment-5815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
janhus Skrevet 6. april 2001 Del Skrevet 6. april 2001 Dem er veldig syke i hodet sitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1139-pedofili-er-det-egentlig-vondt-ment/page/2/#findComment-101740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 6. april 2001 Del Skrevet 6. april 2001 Dem er veldig syke i hodet sitt. Dette må være ny rekord! - Tråden startet:2000.07.27 01:55 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1139-pedofili-er-det-egentlig-vondt-ment/page/2/#findComment-101742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.