Gå til innhold

Noen som er ammehjelpere her?

Anbefalte innlegg

Klarer ikke vente med spm mine til sekretariet er åpent.

Jeg har lyst til å bli ammehjelper, men har bare ammet i 5 mnd. Holder det?

Hvordan går jeg fram?

Hvor lang skal besvarelsen være i antall sider? Har sett oppgavesettet på nettsiden.

Hvordan finner jeg min lokalgruppe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114592-noen-som-er-ammehjelpere-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Flott at du har lyst til å bli med! Vi trenger alltid flere!

*Jeg har lyst til å bli ammehjelper, men har bare ammet i 5 mnd. Holder det? -Ja. Det som er viktig er at du skal ha en eller annen form for egenerfaring med amming. Kort eller lang tid, lite eller mye problemer, det er det samme.

*Hvordan går jeg fram? -Be om oppgave fra sekretariatet. Dette kan gjøres fra nettsiden, linken "kontakt oss", eller ved å ringe dem. Ta kontakt med en ammehjelper i din kommune eller den som er nærmest deg for å bli med i en lokalgruppe. Der kan de også gi deg støtte under arbeidet med oppgaven. Jeg anbefaler deg samtidig å melde deg inn som "aktivt medlem". Da kan du delta på møter i lokalgruppa.

*Hvor lang skal besvarelsen være i antall sider? Har sett oppgavesettet på nettsiden. -I Del2 blir det stort sett et par-tre avsnitt på hvert spørsmål. I del tre går det fort en side pr. spørsmål. Det er jo denne delen som er den viktigste. Det er her du viser at du greier å nøste de riktige trådene. Det er så vidt jeg vet ingen krav til sideantall.

*Hvordan finner jeg min lokalgruppe? -Som jeg skrev ovenfor, se i telefonkatalogen. Eller se på nettsidene, der ligger det en liste over alle i hele landet. Ellers får du også opplyst nærmeste lokalgruppe fra sekretariatet når de sender deg oppgaven.

Lykke til med oppgaven! (Og drøyer det for lenge uten at oppgaven kommer, så må du bare purre på dem.)

Hei. Flott at du har lyst til å bli med! Vi trenger alltid flere!

*Jeg har lyst til å bli ammehjelper, men har bare ammet i 5 mnd. Holder det? -Ja. Det som er viktig er at du skal ha en eller annen form for egenerfaring med amming. Kort eller lang tid, lite eller mye problemer, det er det samme.

*Hvordan går jeg fram? -Be om oppgave fra sekretariatet. Dette kan gjøres fra nettsiden, linken "kontakt oss", eller ved å ringe dem. Ta kontakt med en ammehjelper i din kommune eller den som er nærmest deg for å bli med i en lokalgruppe. Der kan de også gi deg støtte under arbeidet med oppgaven. Jeg anbefaler deg samtidig å melde deg inn som "aktivt medlem". Da kan du delta på møter i lokalgruppa.

*Hvor lang skal besvarelsen være i antall sider? Har sett oppgavesettet på nettsiden. -I Del2 blir det stort sett et par-tre avsnitt på hvert spørsmål. I del tre går det fort en side pr. spørsmål. Det er jo denne delen som er den viktigste. Det er her du viser at du greier å nøste de riktige trådene. Det er så vidt jeg vet ingen krav til sideantall.

*Hvordan finner jeg min lokalgruppe? -Som jeg skrev ovenfor, se i telefonkatalogen. Eller se på nettsidene, der ligger det en liste over alle i hele landet. Ellers får du også opplyst nærmeste lokalgruppe fra sekretariatet når de sender deg oppgaven.

Lykke til med oppgaven! (Og drøyer det for lenge uten at oppgaven kommer, så må du bare purre på dem.)

Takk for svar!

Det eneste som gjør er at jeg er litt i tvil, er at ikke vet noe om omfanget av å være en ammehjelper. Har lyst til å bruke litt tid på det, men ikke at det skal ta helt av... Vil ikke bruke halve fritiden min på amming.

Hvor mye må jeg regne med? Møter? Kurs? Antall telefoner i uka? Går det an å si noe ca. om det?

Takk for svar!

Det eneste som gjør er at jeg er litt i tvil, er at ikke vet noe om omfanget av å være en ammehjelper. Har lyst til å bruke litt tid på det, men ikke at det skal ta helt av... Vil ikke bruke halve fritiden min på amming.

Hvor mye må jeg regne med? Møter? Kurs? Antall telefoner i uka? Går det an å si noe ca. om det?

Antall telefoner varierer selvfølgelig mye. Jeg kan bare si noe om hvordan det er hos oss. Vår gruppe dekker 2 kommuner. Hun som står oppført alene i sin kommune får selvfølgelig fler telefoner enn vi 3 i den andre kommunen. Men det varierer også svært mye i tid. Noen ganger kan det gå en måned eller mer uten en eneste telefon, så kan det komme 3 samme dag. Over tid tror jeg vi har et snitt på rundt 4 tlf pr ammehjelper pr mnd. Sånn er det hos oss.

En samtale kan ta alt fra et snaut kvarter til opp mot en time. En del ganger er det naturlig å ha kontakt med mor flere ganger over litt tid for å følge opp.

Du må regne med at de kan ringe når som helst, men de fleste ringer i relativt "høflig" tidsrom. Noen ganger har du ikke tid å svare skikkelig. Da må du bare spørre om du eller hun kan ringe tilbake, eller henvise henne til andre i din gruppe.

Innimellom vil det være behov for hjemmebesøk, enten at du reiser ut til mor, eller at hun kommer hjem til deg. Dette er særlig i forbindelse med tilleggingsproblemer. Da kan det fort gå et par timer.

Møter:Vi prøver å ha møte ca 1x pr mnd. Da oppdaterer vi hverandre på de telefonene vi har hatt siden sist, samt diskuterer ting vi er usikre på.

Kurs er sjeldne, jeg har vært på ett. Men vi har Landstreff hver høst (har aldri vært med der). Der pleier det å være noe faglig innhold.

Det som er så godt med å være ammehjelper er når du legger på telefonen og føler at du har hjulpet noen. Man lever lenge på slike "gode gjerninger" og all den takknemligheten man møter. (Desto verre de gangene man føler at man ikke strekker til.)

Til slutt har jeg sakset litt fra den folderen vi deler ut på helsestasjonene, og som alle nybakte mødre skal få:

En ammehjelper er en mor

-som selv har ammet sitt barn, og dermed har egen erfaring med å amme

-som har dokumentert gode ammekunnskaper og blitt godkjent ammehjelper

-som kan gi den ammende mor inspirasjon, selvtillit og trøst

-som kan gi praktiske råd og veiledning om amming

-Hun treffes på telefon hjemme

-Hennes hjelp er gratis

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...