Gå til innhold

Han gjør ikke husarbeid

Anbefalte innlegg

Da vi bodde hver for oss var mannen min kjempeflink med husarbeid. Leiligheten hans var alltid skikkelig ren, oppvask og klesvask ble tatt med jevne mellomrom, ja, det var ryddigere hos ham enn hos meg. Etter at vi flytta sammen, har han gradvis blitt mer og mer slapp med husarbeidet. Han sier at han ikke ser at oppvaskbenken er full, at det ikke er mer rene håndklær igjen og at støvet flyter (enda han har perfekt syn). Han "forstår" heller ikke den nye vaskemaskinen, enda han har teknisk utdanning.

Så det blir meg som tar alt, da. Han gjør det hvis jeg maser, men det orker jeg ikke å gjøre (redd for å virke som min egen mor). Nå må jeg innrømme at jeg ikke jobber fulltid (det gjør han), men han er i toppform og aldri sjuk, mens jeg har ofte ganske sterke smerter i både hode og rygg.

Jeg forventer ikke at han skal gjøre alt, men kanskje det som gir meg _mest_ ryggsmerter - uten at jeg må be ham hver eneste gang. Er det mulig å få han til å forstå dette? (Han gjorde ALDRI noe hos foreldrene sine, der var det faren hans som gjorde husarbeidet).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11462-han-gj%C3%B8r-ikke-husarbeid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om han har blitt lat etter dere flyttet sammen. Han synes nok det er både greit og behagelig at du gjør alt husarbeidet. Når han sier han ikke forstår seg på vaskemaskinen er det vel heller det at han vil gjøre minst mulig.

Tror det beste ville være å snakke rolig ut med ham om dette, og unngå å mase og krangle. Ofte kan det virke mer "alvorlig" enn masing.

Kjæresten min var nok ganske lat i begynnelsen også, til jeg tok en alvorsprat med ham. JEg ramset opp alt jeg hadde gjort av husarbeid en uke og alt han hadde gjort, og da ble det plutselig ganske tydelig hvem som hadde gjort mest. Dessuten spurte jeg ham om han forventet at jeg skulle gjøre alt? Og da måtte han bare innrømme at nei det gjorde han ikke, og etter det har han tatt sin del.

Mvh

Et tips til deg: Ikke sett mannen til å putte klær i vaskemaskinen----uansett. Alt blir grått eller skjoldete.

Dessuten tenk over hva han du er sammen med gjør av andre ting som du ikke har peiling på. Masse rart det skjønner du, som jeg helst vil unnvære og heller stå inne å koke poteter m.m.

:-)

Annonse

Skjønner problemstillingen veldig godt. Vi har hatt noen diskusjoner her i huset også, og det går faktisk ganske bra. Skjønner at du ikke liker å mase, det gjør ikke jeg heller. Men må man så må man.

Dette er et viktig tema. Man føler seg ikke akkurat respektert eller elsket når man får jobben som "drittarbeidet det tar du". Noen setter opp lister over ALT som skal gjøres og fordeler. Har også det inntrykket at menn gjerne kan gjøre noe, men ikke ødelegg resten av dagen med å prate om alt man skal gjøre.

Du får nok ta den alvorlige samtalen, men det kan nok godt være at den må gjentas. Tross alt vil det jo være ganske behagelig for mannen din hvis han bare kan glemme den - så det forsøker han nok.

Min erfaring er det er best med klar ansvarsfordeling. Den jobben(eks. oppvask) tar jeg ansvaret for, og den jobben(eks. klesvask) tar du ansvaret for.

Da får du bare sette deg rolig ned og forklare han hvordan det er!!

Men jeg sier meg enig med shandy for jeg har *ørten* ganger forklart mannen min om hvordan han må sortere klær!

Men det ender opp med at han blander fargede med hvite eller *grøss* enda verre! Vasker alt på enten 40 eller 90 grader!

Støv ser ikke min heller, der har jeg gitt opp!

Hva med på en forsiktig måte vise han svarene du får?

http://www.doktoronline.no/homepage/amiga/

Mulig jeg har en helt fantastisk mann (og det har jeg jo ;-) ), men har faktisk alltid tatt det som en selvfølge at vi skal gjøre omtrent like mye i huset. Eller rettere sagt, når jeg er mest hjemme gjør jeg mest og motsatt.

En ting som jeg mener er veldig viktig er at vi begge får gjøre ting på vår måte. Jeg går ikke etter og sjekker om det ligger lodotter igjen i hjørnene når han har vasket. Jeg kommenterer ikke med et ord dersom han legger sammen tøy anderledes enn "min" måte. Han klager ikke om jeg har vært uheldig og vasket favorittskjorta hans sammen med den røde genseren min slik at den er blitt rosa.

Og faktum er at siden vi begge har fått lov til å prøve og feile uten sure kommentarer er vi begge veldig fornøyd med den andres innsats.

Vær glad du har en MANN, og ikke en kjerringtype som holder på med noe så nedverdigende som husarbeid. Det har man kvinnfolk til!

Jaha? Så vi blir slavene deres vi da så snart vi flytter sammen med dere?

Her i huset er det JEG som gjør alt og det har nå ført til at jeg har fått senebetennelse, helsikens vondt i ryggen ( kan ikke løfte eller gjøre noe UTEN at det skal gjøre vondt ),

jeg er konstant utslitt, får ALDRI hvile ut og listen er lang.

I tillegg har vi en datter på 1 år som krever mye av meg. Og det er bare 24 timer i et døgn, og i løpet av de timene skal jeg få gjort husarbeid med mine plager og være med datteren min.

Hva gjør du i huset utenom å ligge på sofaen?

Så kom ikke her med den

idiotiske påstanden!

Miss Marple,

jeg har vært gjennom det samme, og fant ut årsaken. Min x hadde det helt perfekt hjemme hos seg før vi flyttet sammen. Etter samboerskapet var godt igang, sluttet all innsats fra hans side. Grunn: jeg skjemte ham bort. Jrg gjorde det meste i begynnelsen uten å klage; likte å "dulle" litt med han. Etter kort tid begynte han å ta alt for gitt, og jeg endte opp med å gjøre absolutt alt. Dette ble et tema som gjorde samlivet surt. Jeg ble gretten hver gang han lå på sofaen mens jeg støvsuget eller vasket opp, og det var så lett å se at han ikke hadde dårlig samvittighet engang. Og hvis han mot all formodning skulle vaske opp, ble det som om han liksom gjorde meg en tjeneste! Det var en forferdelig tid. Etter 3 år som husmor (i en alder av 21) var jeg drittlei av å være hushjelp, og det endte med at jeg flyttet ut. Han var i toppform (idrettsmann), men gadd altså ikke støvsuge i 10 minutter.

Nå er jag sammen med verdens herligste gutt som lager middag til meg og vasker klær, og da blir det bare en glede å gjøre husarbeid.

Mitt råd: Ikke skjem ham bort fra begynnelsen!

Et tips til deg: Ikke sett mannen til å putte klær i vaskemaskinen----uansett. Alt blir grått eller skjoldete.

Dessuten tenk over hva han du er sammen med gjør av andre ting som du ikke har peiling på. Masse rart det skjønner du, som jeg helst vil unnvære og heller stå inne å koke poteter m.m.

Shandy - det er noe de menn fleste kjenner til, nemlig at hvis du vil unngå å måtte vaske klær i et forhold, bland sammen forskjellige farger!

Ærlig talt, vi er nå ikke helt idioter...alltid. :^)

Noen mannfolk er bare så hjelpeløse når det gjelder husarbeid. Det er disse som har bodd hjemme hos mor og fått alt opp i hendende. Det skal ikke rare vettet til for å vaske klær.

Annonse

Høres veldig kjent ut! Det er utrolig fustrerende når mannfolket ikke skjønner f.eks at hele helga blir mye koseligere hvis det rent og pent. Her i huset tar jeg med hensikt klesvasken selv. Jeg er lei av rosa sokker, truser blir vasket på 40 og ull klær er str veldig liten og full av dottet på når de er ferdig vasket. Når han er så kjempe snill å tilbyr seg til å ta oppvasken mener han at alt må stå i blødt mens han tar en vell fortjent røyke-pause (etter å ha slengt alt nedi vasken) der står det til det gror nytt liv på vannet og han finner ut at han må vaske 2 fat og 2 bestikk så vi kan spise middag.

Jeg er forresten hjemme med vår 4 mnd gammle datter, Så jeg har ikke så alt for mye tid til husarbeid. Tiltross for at det bor en liten perfeksjonist i meg *hjelp* :o) . Hvis noen finner en mirakel kur mot slappe mannfolk så rop det ut!!

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei "Miss Marple"

Her kommer noen ideer fra meg i diskusjonen om fordeling av husarbeid hjemme.

Kvinner må slippe mennene mer til hjemme.

Kvinner må bli flinkere til å la mannen få gjøre arbeidet på sin måte.

Kvinner må slutte å bestemme akkurat når arbeidet skal gjøres, og det må være minst mulig kritikk når arbeidet er gjort.

Bli enige om fordelingen av husarbeidet. Når ansvarsfordelingen er gjort, stol på at jobben blir gjort.

Diskuter om dere vil spandere å kjøpe rengjøringshjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...