cecilie72 Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Hei ! Jeg er en kvinne på 30 år, og ønsker å bli gravid. Jeg sluttet med P-pillen Trionetta i mars-april, etter å ha brukt den i ca. 10 år. Fikk menstruasjon som vanlig etter at jeg sluttet. De første gangene fikk jeg blødninger i uken før jeg skulle ha menstruasjon - lignet ikke på noen vanlig mensblødning. De første gangene varte det bare to-tre dager, så kom vanlig menstruasjon uken etter. Tredje gangen vedvarte blødningene helt til jeg fikk mensen, altså i to uker. De siste to syklusene har jeg ikke blødd i uken før mensen. Det gikk 28 dager mellom hver gang jeg fikk mensen de første gangene, nå sist var det 29 dager. Menstruasjonen varer mye lengre og er mye sterkere enn da jeg brukte P-piller. Med p-piller varte den ca 4 dager, nå varer den 7-8 dager, og det er mye sterkere blødninger. De siste to syklusene har jeg forsøkt med Clearplan eggløsningstest, uten å få noe resultat. Brukte den fra dag 10 til 16 første gang, og fra dag 12 til 18 siste gang. Brukte siste testpinne i dag tidlig. Får referansestrek, men ingen strek som påviser eggløsning. Vet ikke hva jeg bør gjøre. Skal jeg fortsette å prøve en ny eggløsningstest neste gang, skal jeg ta kontakt med lege, eller skal jeg vente og se ? Kjempefint om jeg kunne å fått et råd om dette. Vil så gjerne bli gravid nå ! Cecilie 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/114658-manglende-eggl%C3%B8sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Jeg ser bort fra de første syklus’er etter du sluttet med pillen og fastslår at du har hatt to syklus’er med 28-29 dagers intervall. Det virker helt normalt og da kan du regne med at du også har eggløsning. Hvorfor testen ikke gir utslag, kan jeg ikke forklare, men vi gynekologer er ikke så begeistret for disse testene. Du kan regne med at eggløsning kommer ca 14 dager før neste menstruasjon, altså på dag 14-15. Du kan bli gravid i en periode på seks dager som slutter med eggløsningsdagen. Samleie 2-3 ganger per uke i denne periode skulle være optimalt. P-pille reduserer menstruasjonsblødningen med 50%, så det du opplever er som forventet. Mitt forslag er at du ’slapper av’ og ikke styrer med tester osv, har samleie når du har lyst, men helst 2-3 ganger per uke med jevn fordeling. Er det ikke skjedd noe på et år, søker du lege. En spontan graviditet har bedre sjanser enn den som er kommet etter behandling. Hvis en kvinne er mellom 20 og 30 år og har ubeskyttet samleie 3 ganger i uken er graviditetsratene: 1 måned: 30% 2 måneder: 45% 3 måneder: 55% 6 måneder: 65% 1 år: 80% Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/114658-manglende-eggl%C3%B8sning/#findComment-687153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.