Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Simeone

Jeg er 31 år gammel, sluttet med p-pillen for nesten tre år siden og har prøvd å bli gravid like lenge. De siste fem årene har jeg hatt "mellomblødninger", altså utflodlignende blødninger som begynner ca. en uke (noen ganger to) før og kan vare helt fram til den "ordentlige" mensen. Mht. forsøkene på å bli gravid har både jeg og min mann vært undersøkt og utredet og alt er såkalt normalt, så går foreløpig rundt med (den temmelig frustrerende) diagnosen uforklarlig barnløse. Legene jeg har vært i kontakt med hevder at mellomblødninger er normalt og ikke noe å bry seg om, og at det er uten betydning for fruktbarheten. Det er vanskelig å slå seg til ro med at jeg ikke skal "bry meg om" at jeg i realiteten blør 2-3 av 4 uker hver måned (det skal vel ikke stor fantasi til for å skjønne at det er et kjempeproblem på mer enn én måte), og sant og si virker det lite overbevisende på meg at dette ikke kan ha betydning for fruktbarheten når vi har prøvd så lenge og alt annet er såkalt normalt. Nevner også at vi har ett IVF-forsøk bak oss, som ikke lyktes.

Mine spørsmål er som følger:

1. Hva kan være årsaken til mellomblødningene?

2. Hvordan kan jeg få stoppet dem (har prøvd akupunktur i et halvt år, men det har ikke virket)?

3. Hvordan kan slike mellomblødninger innvirke på fruktbarheten (hvis du mener at det ikke er noen sammenheng vil jeg gjerne ha en plausibel forklaring på hvorfor det er uten betydning)?

4. Kan du vise til noen form for ekspertise på mitt problem (eller mine problemer, hvis du mener at det ikke er noen sammenheng mellom barnløsheten og mellomblødningene) i inn- eller utland? Vi reiser gjerne til andre siden av jorden (eller til en annen planet) dersom det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114688-mellombl%C3%B8dninger-og-barnl%C3%B8shet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Mellomblødninger kan ha flere årsaker. En mulighet er det man betegner ’ektopi’ hvor det er rikelig slimhinne på utsiden av mormunnen som lett blør (evt. også ved samleie). Det skyldes de normale hormonforhold og har ingen innvirking på fruktbarhet. Det vil legene vanligvis se ved en gynekologisk undersøkelse. Det diskuteres om svikt i eggstokkfunksjonen etter eggløsning med lav produksjon av progesteron kan gi en slik blødning og redusert mulighet for graviditet. En blodprøve tatt en uke etter eggløsning vil kunne fortelle om du produserer for lite progesteron. Men som sagt betydningen av dette og evt behandling med progesteron er omdiskutert.

2. Jeg har ikke tro på akupunktur i denne forbindelse.

3. Dette spørsmålet skulle jeg ha gitt svar på under 1.

4. Jeg synes dere skal fortsette kontakten med avdelingen for barnløshet. Ett mislykket forsøk er ikke grunn til å gi opp. Ved et IVF forsøk tilfører man optimalt med hormoner og styrer da utenom det din kropp evt ikke selv klarer. I Norge har man like gode resultater ved IVF som i utlandet, så det skulle ikke være nødvendig å reise.

Med hensyn til samleie, så er det ikke noe i veien for å gjennomføre det selv om det er blødning. Søl klarer dere å ordne opp med håndklær som underlag.

Jeg forstår at dere er desperate, men mitt råd er å prøve IVF på nytt. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...