Gå til innhold

Eldre og kosttilskudd

Anbefalte innlegg

Jeg så på NRK 1 diskusjonsprogrammet om kosttilskudd, hvor representanten for Multipower nevnte at hans far spiser kosttilskudd, fordi han ikke klarer å holde vekten oppe med vanlig mat. Jeg har en mor på 82 år med samme problem, og skulle gjerne høre om legen eller andre her har råd eller kommentarer, ev. vet om artikler om saken. Hun kjøpte allerede en pose protein-karbohydratpulver, og jeg rådet henne til å sørge for å innta dette i tillegg til annen mat, ikke som erstatning.

Hun må bruke enzymtabletter når hun spiser, og klarer kun å spise ganske små måltider.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11485-eldre-og-kosttilskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bente Thommessen, Lege

Kjære Muskeldamen !

Behovet for kosttilskudd varierer hos eldre, men i likhet med hos yngre mennesker er nok det aller viktigste at man klarer å opprettholde et sunt og næringsrikt kosthold. Imidlertid vil det være situasjoner hvor behovet for kosttilskudd er særlig tilstede. F.eks. ved langvarig sykdom med nedsatt appetitt og lite mat, underernæring, stort medikamentforbruk (noe som gjelder mange eldre), ensidig kost, lite sol pga problemer med å komme seg ut osv. Når det gjelder eldre som går ned i vekt eller har problemer med å holde vekten slik som din mor, bør de alltid undersøkes av lege. Årsakene til vekttap kan være mange, men man må alltid utelukke at det skyldes fysisk eller psykisk sykdom. Så jeg vil anbefale at moren din kontakter lege og blir undersøkt med tanke på hvorfor hun ikke klarer å holde vekten, for deretter å få en individuell rådgivning i forhold til evt behov for kosttilskudd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11485-eldre-og-kosttilskudd/#findComment-58484
Del på andre sider

Kjære Muskeldamen !

Behovet for kosttilskudd varierer hos eldre, men i likhet med hos yngre mennesker er nok det aller viktigste at man klarer å opprettholde et sunt og næringsrikt kosthold. Imidlertid vil det være situasjoner hvor behovet for kosttilskudd er særlig tilstede. F.eks. ved langvarig sykdom med nedsatt appetitt og lite mat, underernæring, stort medikamentforbruk (noe som gjelder mange eldre), ensidig kost, lite sol pga problemer med å komme seg ut osv. Når det gjelder eldre som går ned i vekt eller har problemer med å holde vekten slik som din mor, bør de alltid undersøkes av lege. Årsakene til vekttap kan være mange, men man må alltid utelukke at det skyldes fysisk eller psykisk sykdom. Så jeg vil anbefale at moren din kontakter lege og blir undersøkt med tanke på hvorfor hun ikke klarer å holde vekten, for deretter å få en individuell rådgivning i forhold til evt behov for kosttilskudd.

Takk for svar, jeg skulle kanskje nevnt at hun er frisk og aktiv (går turer hver dag, jobber i hagen, deltar på fransk- og engelskkurs).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11485-eldre-og-kosttilskudd/#findComment-58498
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...