anna-helene kristiansen Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Hei! Jeg er en kvinne på 53 år,har brukt activelle i 3 år p.g.a.plagsomme hetetokter,særlig om natten.Dette har gitt god effekt.For et år siden sluttet jeg en kort periode etter at jeg hadde fått endel informasjon om flere uheldige bivirkninger av østrogen. Hetetoktene kom igjen,og jeg fortsatte med activelle i samråd med min lege. Jeg "trives" imidlertid dårlig med å bruke et medikament med etter hvert flere dokumenterte bivirkninger, b.a.økt fare for brystkreft, blodpropp,alzheimer. Nå har jeg imidlertid vært til undersøkelse for benskjørhet,og bentetthetsmålingen viser at jeg i venstre hofte har en bentetthet,som i følge min lege er i underkant av det en vil kalle benskjørhet.Jeg har en lege jeg har stor tillit til.Når hun nå avviser min skepsis til østrogen,og mener at jeg nå p.g.a behovet for å forebygge beskjørhet i alle fall bør bruke østrogen,ønsker jeg å få synspunkterpå nettet. Utover bruk av østrogen har jeg fåttkostholdsråd:spise,ost,drikke melk, ta kalktilskudd,utover å drive fysisk aktivitet,noe jeg har gjort bestandig. Jeg ber om en vurdering av mitt dilemma: ta østrogen som forebygger beskjørhet,men som kan virke uheldig på andre måter. Er det andre måter å forebygge beskjørhet på enn det som er nevnt over? Jeg er ikke kjent med at noen i min familie har hatt/har benskjørhet. Er det rimelig å anta at hetetoktene kan gå over? Utover dette har jeg svært god helse,og er frisk på alle måter. Har født 3 barn,som nå er 15,20 og23år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115463-%C3%B8strogen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Jeg forstår at du synes det er vanskelig med alle de nyhetsoppslag som kommer om østrogenbehandling. Det synes klart at østrogenbehandling øker risiko for blodpropp, spesielt i det første året. Risikoøkningen (fordobling) er som man ser med p-piller, men høyere alder for kvinner som bruker hormoner medfører at det absolutte tall av kvinner som rammes blir høyere. Du har brukt hormon i flere år og har derfor sannsynligvis ikke økt risiko for blodpropp. Du har brukt hormon i 3 år. Den økte risiko for brystkreft ses etter 4-5 års bruk av hormon. Noe kan tyde på at du kom tidlig i overgangsalder, før 50 år. Tidlig overgangsalder beskytter i seg selv mot brystkreft, så det at man bruker hormon opp til ’naturlig overgangsalder’ ved 51-52 år gir muligens ikke noen tilleggsrisiko. Med hensyn til hjerte-karsykdommer og Alzheimer har man i store befolkningsundersøkelser sett en klar tendens til at hormonbehandling beskytter, i all fall mot hjertekar-sykdommer. Desverre synes det motsatt å være tilfelle når man utfører vitenskapelig korrekte undersøkelser på tilfeldig utvalgte kvinner. Denne forskjellen kan skyldes at i ’befolkningen’ er det de friske kvinner med liten risiko for hjertesykdom som velger hormonbehandling, og hos dem har østrogen sammen med andre faktorer som sunn livsstil gunstig effekt. Umiddelbart lyder det som du hører til denne gruppen av kvinner. Med hensyn til annen behandling, så finnes det ikke-østrogen holdige medikamenter for behandling av beinskjørhet: Bisfosfonater og Evista. Om dine målinger berettiger deg til bruk av disse preparater må du diskutere med legen. Dessverre har de ingen andre positive effekter, Evista kan faktisk øke graden av hetetokter, men har muligens beskyttende effekt på brystkreft. Hvis man slutter man østrogen vil hetetoktene komme tilbake hos ca halvparten. Det finnes et kunstig hormon som har østrogeneffekt uten å være et østrogen.: Livial, men vi har ikke langtidsstudier som viser hvordan det virker på brystet, men vi tror at det kan ha mindre ugunstig effekt. Det forebygger beinskjørhet. Det fokuseres mindre på at østrogen reduserer risiko for tykktarmskreft i like stor grad som det øker risiko for brystkreft. Tykktarmskreft er nesthyppigste krefttype hos kvinner og ofte farligere en brystkreft. Et viktig moment ved behandlingen er hvordan du føler den hjelper deg. Vi gjør mye som er farlig (røyking, drikking, overvekt, mangel på mosjon, kjører fort i bil) som gir økt risiko for redusert helse og tidlig død, men som øker livskvalitet for den enkelte. Jeg synes du skal drøfte disse aspekter med din lege. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115463-%C3%B8strogen/#findComment-692512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.