Gå til innhold

Katteallergi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

symptomer på allergi mot katt er som oftest nysing, kløe i øynene og/eller pustebesvær når du kommer i kontakt med dyret, eller steder hvor det har vært dyr eller finnes kattehår.

Tilstanden kan lett påvises hos en lege, enten i form av blodprøve eller hud-testing.

Dersom du skulle være allergisk er den beste behandlingen å holde seg borte fra katter, og medisiner.

Typen medisiner varierer litt med hva slags allergiske reaksjoner du har, men det dreier seg om allergitabletter eller evnt. en medisin som åpner luftveiene dersom du skulle få pusteproblemer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115586-katteallergi/#findComment-697775
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære hellgbirma

Ved katteallergi er det vanlig å klø i øynene og få nysetokter når du er i nærheten av katter. Noen får også slike symptomer bare de er i nærheten av mennesker som har kattehår på klærne sine eller er i værelser hvor det har vært katter. Noen får pustebesvær ved kontakt med katter og/eller klør og får utslett (elveblestliknende) på kroppen.

Det beste er selvfølgelig å holde seg borte fra katter hvis man reagerer på dem. Det er mulig å bruke allergimedisiner (antihistaminer) som Clarityn, Aerius, Kestine, Xyzal, Telfast for å nevne noen av de vanligste. Selv om en katteallergiker bruker allergimedisiner er det lite trolig at hun/han kan være sammen med katter uten å få noe plager. Dessuten risikerer man at allergien bare blir værre og at nese/øyeplager kan gå over til astma.

I andre land kan man få vaksine mot katteallergi. Det er ikke vanlig i Norge. Men selv om man får vaksine er det ikke tilrådelig å omgås katter til daglig. Vaksinen kan hjelpe slik at en som reagerer veldig sterkt på katter i det minste kan omgås mennesker som har katt hjemme eller sitte på trikken sammen med en katteeier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115586-katteallergi/#findComment-698675
Del på andre sider

• 1 måned senere...

..for øvrig bør det nevnes at ikke alle katteallergikere rammes like hardt. Mens noen f.eks. får pusteproblemer og tett hals, kan andre slippe med kløende øyne og nyseanfall/snørrete nese. Det er ellers ikke nødvendigvis alle katteraser man reagerer på. Du kan f.eks. godt bli helt "tett & rød" i hodet av en engelsk tabby, mens du ikke kjenner noe av en norsk "skogs-mix" (egen erfaring).

Personlig har jeg alltid hatt katter "i familien", til tross for at jeg med noen av dem blir snørrete og det klør i øynene når jeg er innen kose-avstand. Jeg synes at katter, som de fantastiske dyrene de er, gir meg mere enn litt snørr og røde øyne koster meg. Dersom de medisinene man kan få kjøpt er så lite "brukervennlige" at leger heller anbefaler deg å holde deg unna katter, vil jeg heller si; prøv selv! Om du er blant de som ikke får puste i nærheten av katter, har du jo et problem. Men hører du til oss nese/øye-utsatte, bør du vurdere om ditt allergiske forhold til katter vil ende opp i pluss eller minus med en katt i huset. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115586-katteallergi/#findComment-742216
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...