Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Forteller først litt om meg selv: Er 31 år gammel og har en sønn på 14 mnd.

Har så og si alltid hatt uregelmessig/sjelden mens. Fikk vel menstruasjonen i vanlig alder (13-14 år?). Har i de senere år fått mer og mer hårvekst på hake, overleppe mm.

Har to søstre. Begge har de kraftig hårvekst, cyster på eggstokkene og har fått påvist "hormonfeil". De har ikke fått et spesielt navn på diagnose, men det minner jo svært om pcos. Den ene går nå på Diane, for bla å se om en stund om det har påvirket cystene + hårveksten. Den andre har gått på noen spesielle tabletter for å regulere mannlige kjønnshormoner. Hos henne har det også muligens vært et annet med insulinen.... Vi sliter alle tre mer eller mindre med vekta, også. Men jeg er ikke spes overvektig nå (168 cm, 70 kg).

Jeg har også gått periodevis på Diane for å prøve å stagge hårveksten, samt å få blødninger.

Da jeg for to år siden ønsket å bli gravid, var jeg "tjuvheldig". Et par uker etter at jeg sluttet på Diane, kom tydeligvis eggløsning, og jeg ble gravid!

Denne gangen går det ikke så lett, Sluttet på pillen ca i mars/april og jeg har ikke hatt mens på over to mnd. nå.

Kan jeg be legen min om å bli sendt til utredning/ul nå, eller må jeg vente ett år? Men min egen mentruasjonshistorie mm +slektens hormonproblem, så ser jeg for meg at det kunne vært lurt for meg å f.eks. ta en ul ganske kjapt?

Må legge til at jeg før svangeskap for to år siden allmennlegen om å bli sjekket for pco (eller pcos) da min søster var plaget. Det ble tatt en blodprøve på legekontoret, og den viste angivelig at det ikke var noe hormonelt feil med meg (?). Tror du denne prøven var tilstrekkelig, eller bør jeg altså nå be om en utvidet sjekk? Hva råder du meg til å gjøre videre nå? Bør jeg vente, og være tålmodig? Eller bør jeg be legen min om testing? Og hvilke tester/undersøkelser i så fall?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115680-pcospco/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Mye tyder på at det kan være PCOS hos deg og dine søstre (det er en viss arvelighet). Vanligvis venter man ett år med å sette i gang behandling, men i ditt tilfelle med manglende blødning (og manglende eggløsning) er det ikke grunn til å vente.

Egentlig behøver du ikke den store utredning, men en sjekk av dine hormoner for en ordens skyld. Ultralyd er ikke avgjørende, for den behandling man velger vil uansett være å sette eggløsning i gang med Pergotime-tabletter som taes i fem dager. Noen allmennpraktiserende leger kan starte en slik behandling som bør kontrolleres med temperaturmåling og/eller blodprøve for å se effekten.

Hvis legen ikke kan utrede og behandle deg, synes jeg du skal be om henvisning til spesialist. Jeg vet ikke hvilke prøver din lege har tatt og kan derfor ikke vurdere om det var tilstrekkelig.

Stå på! Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115680-pcospco/#findComment-694085
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...