Gå til innhold

Gjentatte spontanaborter og blødninger i svangerskap

Anbefalte innlegg

lyse1365380558

Etter to spontanaborter (uke 10 og 7 (to foster)) ble jeg så gravid høsten 2001, og fødte en datter i mai 02. I svangerskapet hadde jeg en rekke blødninger, tidligst i uke 7 og den siste i uke 26. Den ene gangen mente de å se en tom sekk der det hadde vært en tvilling. Nå var jeg nettopp gravid igjen (siste mens 2/7, pos test lør 2/8), men begynte å blø forrige mandag (4/8). Siden har det blødd tett, og i helgen (husker ikke helt dagen) var det litt vondt, og det kom ut en blodig klump (1-2 cm stort) 2 ganger den ettermiddagen. Det blør fortsatt, og jeg har fått time hos min gynekolog torsdag 14/8 for ultralyd.

Mine spørsmål er:

Kommer svangerskapet så fort i gang at slimklumpene var et bittelite foster?

Kan det være en sammenheng mellom blødningene i sv.skap og sp.ab?

Må jeg miste to nye ganger før det regnes som habituell abort?

Kan en eventuell tvilling ha klart seg etter så mye blod?

Mvh Elisabeth, 27 år, gift.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Vi betegner det ikke foster, men embryo så tidlig. Det kan komme ut som en blodig klump av størrelse som du beskriver.

2. En spontan abort vil som regel medføre blødning. En blødning i svangerskap betyr ikke nødvendigvis at det blir/var en abort.

3. Ved habituell abort kreves at det er tre på hverandre følgende aborter. Hvis man har født barn imellom eller regner man abortene som tilfeldige hendelser. En større utredning for å forsøke å finne noe galt vil sjelden gi resultat i slike situasjoner.

4. Her er det enten/eller. Blødning fra en abortert tvilling vil sannsynligvis ikke ’stjele’ den andres blod.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Mette Moen, Gynekolog

1. Vi betegner det ikke foster, men embryo så tidlig. Det kan komme ut som en blodig klump av størrelse som du beskriver.

2. En spontan abort vil som regel medføre blødning. En blødning i svangerskap betyr ikke nødvendigvis at det blir/var en abort.

3. Ved habituell abort kreves at det er tre på hverandre følgende aborter. Hvis man har født barn imellom eller regner man abortene som tilfeldige hendelser. En større utredning for å forsøke å finne noe galt vil sjelden gi resultat i slike situasjoner.

4. Her er det enten/eller. Blødning fra en abortert tvilling vil sannsynligvis ikke ’stjele’ den andres blod.

Mette Moen, Gynekolog

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...