Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Skriver inn et innlegg på nytt for å få svar fra fagperson.

Jeg gikk i 26 år uten kjæreste, og var veldig deprimert på grunn av det (selv om resten av livet var en dans på roser).

For et halvt år siden møtte jeg drømmejenta, men nå er jeg nesten i ferd med å gjøre det slutt på grunn av usympatiske trekk fra meg selv.

Vi er begge veldig målbevviste karriere personer, og vi driver på mange måter i samme bransje.

Etterhvert har jeg merket at jeg har problemer med å takle hennes suksess. Det har gått så langt at jeg ikke unner henne å gjøre det godt.

Hver kveld når vi skal slappe av forteller hun med entusiasme en god nyhet for hennes karriere. Jeg merker at jeg blir veldig misunnelig fordi det ikke er meg.

I perioder hvor det går veldig bra for henne, og hun er mye i "rampelyset" knyter det seg helt i magen min.

Dette har gjort at jeg nå satser enda tøffere på egen karriere for å "matche" eller "slå" kjæresten min. Men jeg vil ikke ha det slik. Jeg orker ikke å konkurrere med kjæresten min.

Når misunnelsen er på det verste finner jeg andre problemer med henne som at vi har for lite tid til hverandre på grunn av jobb (det er like mye min feil). Jeg tenker også at hun har uttalt at hun ikke vil ha barn på mange år fordi det vil ødelegge for hennes karriere, og det synes jeg også er skremmende.

Men egentlig tror jeg ikke dette er store problemer. Jeg elsker henne, og vi passer veldig godt sammen. Dessuten er jeg livredd for å miste henne.

Problemet er meg, og at jeg har problemer med å takle hennes suksess, fordi jeg vil ha den suksessen hun opplever selv.

Det er litt annerledes når jeg opplever suksess, fordi det er ikke så relatert til hennes ønsker. Men det hun lykkes i, vil jeg svært gjerne lykkes i også.

Er det noe jeg kan gjøre? Jeg vil ikke miste henne, men dagens situasjon er for vanskelig.

Kjæresten min vet også hvordan det er, og synes det er like vanskelig som meg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115737-misunnelig-p%C3%A5-kj%C3%A6resten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Det høres ut som om du er bevisst på at forholdet ditt til kjæresten er ute å kjøre. Og det er positivt at du kjenner det selv. Dermed mener jeg du også skulle ha muligheter for å gjøre noe med det du ser som problemer for et godt samliv mellom dere. Men du klarer ikke dette alene. Din kjæreste må bli med på løpet. At hun lykkes i jobb, er bra. Hvorfor plager det deg?

Har du alltid vært en som liker å ligge foran og være "størst"? Mange har det behovet for å beholde kontrollen, ikke bare over andre, men også inne i seg selv. Hvis du er trygg inne i deg og sikker på hvem du er og hva du står for, så skulle ikke kjærestens jobbsuksess være en trussel for deg. Når du likevel føler det sånn, at du er redd for å bli slått av henne, tyder det på at du trenger bekreftelser fra henne og fra omgivelsene på at du er bra nok som person, også for henne. Er hun god til å gi deg positive tilbakemeldinger? Støtte og engasjement fra våre nærmeste bidrar til å gi oss bedre selvtillit og trygghet. Har du vurdert om du skulle gå ta en prat med en terapeut. Kanskje det ville hjelpe deg til å bli mer sikker på deg selv. Jeg synes altså du har et problem som er ditt eget og et parproblem. Dere kommer ikke gratis til et godt samliv. Dere må sette av tid til å være sammen og planlegge det. Jeg oppfordrer deg til å ta intitiativet til et oppgjør om hva dere to vil fylle samlivet deres med. Er jobb og karriere hovedmålet, så må parforholdet vike og lide. Vil dere ha bedre balanse mellom karriere og familieliv, så må dere prioritere annereledes enn dere gjør i dag. Snakk om det! Jo mer enige dere blir om viktige mål i livet, jo lettere får dere til samspillet.

Gjest avsnittsfantomet

Det høres ut som om du er bevisst på at forholdet ditt til kjæresten er ute å kjøre. Og det er positivt at du kjenner det selv. Dermed mener jeg du også skulle ha muligheter for å gjøre noe med det du ser som problemer for et godt samliv mellom dere. Men du klarer ikke dette alene. Din kjæreste må bli med på løpet. At hun lykkes i jobb, er bra. Hvorfor plager det deg?

Har du alltid vært en som liker å ligge foran og være "størst"? Mange har det behovet for å beholde kontrollen, ikke bare over andre, men også inne i seg selv. Hvis du er trygg inne i deg og sikker på hvem du er og hva du står for, så skulle ikke kjærestens jobbsuksess være en trussel for deg. Når du likevel føler det sånn, at du er redd for å bli slått av henne, tyder det på at du trenger bekreftelser fra henne og fra omgivelsene på at du er bra nok som person, også for henne. Er hun god til å gi deg positive tilbakemeldinger? Støtte og engasjement fra våre nærmeste bidrar til å gi oss bedre selvtillit og trygghet. Har du vurdert om du skulle gå ta en prat med en terapeut. Kanskje det ville hjelpe deg til å bli mer sikker på deg selv. Jeg synes altså du har et problem som er ditt eget og et parproblem. Dere kommer ikke gratis til et godt samliv. Dere må sette av tid til å være sammen og planlegge det. Jeg oppfordrer deg til å ta intitiativet til et oppgjør om hva dere to vil fylle samlivet deres med. Er jobb og karriere hovedmålet, så må parforholdet vike og lide. Vil dere ha bedre balanse mellom karriere og familieliv, så må dere prioritere annereledes enn dere gjør i dag. Snakk om det! Jo mer enige dere blir om viktige mål i livet, jo lettere får dere til samspillet.

Hei Solveig!

Du er en flott familierådgiver, og har mange gode råd å komme med.

Men du; kan du være så vennlig å legge inn noen avsnitt i innleggene dine? De er til tider litt vanskelig å lese.

Vennlig hilsen

• 3 uker senere...
Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei Solveig!

Du er en flott familierådgiver, og har mange gode råd å komme med.

Men du; kan du være så vennlig å legge inn noen avsnitt i innleggene dine? De er til tider litt vanskelig å lese.

Vennlig hilsen

Hei!

Takk for tipset. Jeg skal skjerpe meg og lage avsnitt.

Ha en god helg!

Solveig

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...