Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. I går gikk vi til førmøte til IVF. Nå har jeg mange spørsmål. Kanskje du kan hjelpe meg litt.

I januar fant vi ut at mannen min har svært nedsatt sæd kvalitet. Han har derimot utmerket sæd til ICSI mener bioenginøren.

Jeg har hatt reg. mens. Men jeg var 100kg og 161cm høy (BMI>40) i Jan. Ved UL undersøkelse hadde jeg ikke cyster på eggestokkene, normal livmor, og tegn til eggeløsning på dag 21 (progesteron prøve).

Så tok jeg Grete R. internett kurs og har nå slanket meg ned til 75kg.

Jeg har nå brun utflod i ca. 9 dager før mensen kommer. Mensen er lita og vare kun tre dager (før gjerne 4-5 dager.) Og eggestokken på venstre (dag 16) hadde ihvertfall 5 store follikler (legen sa at den var godt stimulert og var ikke særlig fornøyd med det tror jeg). Den andre eggestokken hadde en "eggeløsnings follikel". Eggestokkene så ikke ut til å være for store.

Livmoren var visst ikke så bra. slimhinnen var ikke tykk nok. Og legen nevnte at den var tredelt (vet ikke om dette har betydning.)

Jeg har hatt en LH verdi på ca. 8 tidlig i sykluset--Rett etter mensen stoppet tror jeg. Jeg skal ta nye LH\FSH samt østrogener og SHBG den 2 dagen i mensen i denne syklus.

Legen lurer på om jeg har PCOS.

Har du noen erfaringer med slanking og PCOS og brun utflod. Legen hadde ikke erfaring om så passe mye slanking og dens inverkninger på mine hormoner og livmornen. Hun heller visste ikke om dette kunne spille en rolle i forsøket.

Hva vil PCOS har å si om eventuelt ICSI forsøk. Vil vi ikke kunne berge "barnet" i livmoren...og bare spontan aborter?

Jeg vet ikke ellers hvor jeg skal spørre......da jeg vil ikke masse på klinikken. jeg er medisiner student og er dermed sikkert plagsom for legene hvis jeg spørre for mye.

Er det lurt at jeg slanker meg videre? Jeg har egentlig 60kg som målet mitt. Den er midt på BMI området for normal vekt ved min høyde.

takk for hjelpen,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115906-slankingmulig-pcosicsi-fors%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg skal forsøke å besvare dine spørsmål. Slanking er av stor betydning for å oppnå graviditet ved PCOS, men syndromet har du ikke med sikkerhet fått påvist. Uansett, slanking er bra med hensyn til en graviditet. Du kan gjerne fortsette. Ideelt sett bør vekten være under 64 kg (BMI=25)

Brun utflod før menstruasjon kan komme fra livmorhalsen, gammelt blod fra det man betegner en ektopi hvor det er rikelig slimhinne på utsiden av mormunnen. Man diskuterer begrepet ’svikt i corpus luteum’ hvorfra egget løsnet og hvor det dannes progesteron. For liten produksjon av progesteron kan muligens gi slik blødning. Men det er diskutabelt.

Ved ICSI stimulerer man seg fra ’alle problemer’, også evt PCOS.

Det er noe høyere abortrate ved prøverørsbefruktninger av alle typer, men hos over 50% vil man ved et eller flere forsøk oppnå graviditet.

Var det svar på dine spørsmål? Ellers spør igjen uten at du behøver å betale.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg skal forsøke å besvare dine spørsmål. Slanking er av stor betydning for å oppnå graviditet ved PCOS, men syndromet har du ikke med sikkerhet fått påvist. Uansett, slanking er bra med hensyn til en graviditet. Du kan gjerne fortsette. Ideelt sett bør vekten være under 64 kg (BMI=25)

Brun utflod før menstruasjon kan komme fra livmorhalsen, gammelt blod fra det man betegner en ektopi hvor det er rikelig slimhinne på utsiden av mormunnen. Man diskuterer begrepet ’svikt i corpus luteum’ hvorfra egget løsnet og hvor det dannes progesteron. For liten produksjon av progesteron kan muligens gi slik blødning. Men det er diskutabelt.

Ved ICSI stimulerer man seg fra ’alle problemer’, også evt PCOS.

Det er noe høyere abortrate ved prøverørsbefruktninger av alle typer, men hos over 50% vil man ved et eller flere forsøk oppnå graviditet.

Var det svar på dine spørsmål? Ellers spør igjen uten at du behøver å betale.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for svarene. Det er godt at det finnes forum som man kan støtte seg till litt. Jeg er ihvertfall fornøyd.

slankingen skal jeg forsetter med--he hee. Det skal være godt å være normalvektig for en gangs skyld.

mvh,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...