Gå til innhold

P-sprøyte, myomer og graviditet

Anbefalte innlegg

Satya1365380461

Hei, jeg er 30 år og barnløs. For en tid siden fant legen et par myomer i livmoren min som har blitt fulgt opp av gynokolog. Jeg har ikke hatt store plager, men gynokologen vurderte å fjerne myomene for å øke sjansen for å gjennomføre en graviditet senere.Nå har han imidlertid bestemt seg at det er bedre å la de være; at risken ved inngrep er større enn sannsynligheten for at de ville forstyrre et evt. svangerskap. Han anbefalte også at jeg ikke venter særlig lenge med barn dersom jeg ønsker det. Han foreslo at jeg slutter med kombinasjons-p-pille fordi østrogenet visstnok kan øke veksten av myomer, og ga meg resept på p-sprøyte istedet. Det jeg lurer på er om det er særlig smart, i og med at det kan ta en god stund før en blir gravid etter p-sprøytebruk. Kan p-sprøyta virke hemmende på myomene? Akkurat nå er jeg veldig forvirra; vet ikke OM jeg vil ha barn eller hva som er lurt å gjøre. Ser også av tidligere innlegg at mange får store blødninger av p-sprøyta, men at dette oftest går over i løpet av ett års bruk. Jeg aner ikke om jeg vil bruke p-sprøyte så lenge - tror du det blir mer søl og problemer enn en grei prevansjonsmåte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115998-p-spr%C3%B8yte-myomer-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har ikke nøyere detaljer om størrelsen og lokalisasjonen av dine muskelknuter, men de behøver ikke å bety noe for å bli gravid og for å gjennomføre et svangerskap. Du har ikke forsøkt å bli gravid, du har ikke abortert, så da vet vi ikke om de betyr noe i ditt tilfelle. P-pillens betydning er u sikker, den kan virke begge veier. Hos deg ser det ikke ut til at den har hatt spesiell betydning for vekst. Jeg vil ikke anbefale deg p-sprøyte hvis du i det hele tatt tenker på mulighet for graviditet. Det kan gå veldig lang tid før du kan bli gravid selv etter en enkelt sprøyte. Kvinner over 30 bør ikke tenke for lenge på det med graviditet, den naturlige fruktbarhet synker, spesielt etter ca 35 år. Jeg kan ikke se at det er noe i veien for å fortsette med p-pille. Hvis du skal bruke en ikke østrogenholdig prevensjon (som p-sprøyte) ville jeg anbefale Implanon som lett kan fjernes (samme type hormon som i p-sprøyte, men det legges under huden i en stav som lett kan fjernes). Minipille er også en mulighet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...