Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på noen ting om det å arve fra mamma til meg ang graviditet og fødsel. Det er vel bare å begynne. Moren min fikk blødninger og holdt på å miste meg når hun var gravid med meg. (mistet sin førstefødte, jeg er nr 3 av 3, nå er vi to søsken. Er det stor sjanse for at jeg får vanskeligheter med å holde på fosteret når jeg blir gravid?

Moren min fikk svangerskaps diabetes, er det sjanse for at jeg er i risikofaren der?

Jeg er 20år gammel, med fast partner de to siste årene. jeg er redd for at om jeg venter for lenge med å bli gravid så kan dette skje med meg også. moren min var i 30 årene når jeg ble født.

jeg håper på korekte og masse svar...jeg tenker masse på dette.

mvh

lillemoren

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116083-arvelighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte jeg skulle svare litt fordi du sier at moren din fikk svangerskapsdiabetes. Oppfølging og kunnskap rundt svangerskapsdiabetes er blitt veldig mye bedre de siste 20-30 årene, så dersom det kunne vært en grunn til at moren din mistet sin førstefødte, så skulle en tro at sjansen for at det skal kunne skje med deg er betydelig mindre. Uansett så går legevitenskapen fremover, og barnedødeligheten er veldig lav nå i forhold til før.

Jeg ville nok ha snakket med legen min om dette, han kan sikkert berolige deg. Dessuten er det bra at han er klar over at moren din fikk svangerskapsdiabetes. Diabetes er nemlig arvelig, men sunt kosthold vil uansett være en fordel dersom man har diabetes i familien.

Lykke til! Det går helt sikkert fint.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116083-arvelighet/#findComment-700122
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle svare litt fordi du sier at moren din fikk svangerskapsdiabetes. Oppfølging og kunnskap rundt svangerskapsdiabetes er blitt veldig mye bedre de siste 20-30 årene, så dersom det kunne vært en grunn til at moren din mistet sin førstefødte, så skulle en tro at sjansen for at det skal kunne skje med deg er betydelig mindre. Uansett så går legevitenskapen fremover, og barnedødeligheten er veldig lav nå i forhold til før.

Jeg ville nok ha snakket med legen min om dette, han kan sikkert berolige deg. Dessuten er det bra at han er klar over at moren din fikk svangerskapsdiabetes. Diabetes er nemlig arvelig, men sunt kosthold vil uansett være en fordel dersom man har diabetes i familien.

Lykke til! Det går helt sikkert fint.

takk for svaret. :) Har tenkt på det å gå til legen, men tenkt og at jeg skulle vente til jeg hadde et "skikkelig" behov for å gå til henne. ta alt i ett liksom. Men...takker og bukker for svaret. Begynner å tenke på sånt når du er kommet i den situasjonen at barn kommer i tankene på oss "barn" også. :)

klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116083-arvelighet/#findComment-700333
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...