Gå til innhold

Dårlig ånde hos små barn.

Anbefalte innlegg

Gjest -også mamma

Min datter er nå 4.5 år. Hun har bestandig hatt en vanvittig dårlig ånde. Selvfølgelig spesielt om morgenen, men det lukter aldri friskt og godt av munnen hennes. Hun plages ikke så mye av dette nå, men det vil jo gjøre det en gang... Vi pusser tennene hver morgen og kveld. Bruker tanntråd fordi hun syns det er gøy. Hun får 1 flurotablett 0.25 mg etter hver tannpuss.Det hjelper ikke å kutte ut disse eller alternere mellom banan/ peppermynte smak. Det har heller ingenting å si hvilken tannkrem hun bruker. Den dårlige ånden er merkbar veldig tidlig på natten- vi kjenner den når vi går inn til henne for å sjekke at hun har det bra før vi legger oss.

Hun har friske og fine tenner ellers, får skryt av tannpleieren. Men dette med ånden var ikke hennes felt for å si det slik.

Tungen hennes er for det meste rosa og fin, men har noen hvite felt/ flekker- ser ikke pent ut. Kan dette ha noe med ånden å gjøre? Hvilke tiltak kan vi iverksette?

Og mens jeg er her og betaler for det, kan det være riktig at Colgate for barn (den rosa med bilde av Pip på) kan forårsake munnsår? Hun har til staidghet blemmer og sår. Jeg mener å se at det er bedre når hun bruker voksentannkrem som f.eks. Zendium.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116164-d%C3%A5rlig-%C3%A5nde-hos-sm%C3%A5-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet om flere som opplevde det samme som prust. Om det har vart meget lenge er det sikkert ikek en infekson. Min poden får dårlig (meget dårlig) ånde når han har halsbetennelse. Det er faktisk sånn vi oppdager det. HAn blir nemlig ikke syk. Og kunne gått med streptokokker i månedsvis om det ikke hadde vært for at vi merket det på ånden.

Erik Johannessen, Tannlege

Dårlig ånde kommer overveiende av små mengder illeluktende gass som dannes av de normale munnhulebakteriene. Dette skjer hovedsakelig når de ikke lenger kan ernære seg av det vi spiser og må enø'ære seg av rester fra munnslimhinnen. Dete er altså forklaringen på at dårlig ånde er et " for lenge siden siste måltid" problem. Derfor dårlig ånde om morgenen.

Nå er det slik at dårlig ånde er ganske normalt. Andres subjektive opplevelse av hva dårlig ånde er kan være en vanskelig.

Normal kost og ikke for lenge mellom hvert måltid sammen med god hygiene bør løse problemet.

Disse bakteriene finnes i størst antall bak på tungeryggen. Det bør derfor børstes her. Zink hemmer dårlig ånde. Det fås zinktabletter på apoteket.

Det kan også være lokale, anatomiske forhold som begunstiger bakterievekst som for eksempel i mandlene.

Hvis du mener at en type tannpasta fremkaller munnsår hos barnet ditt bør du absolutt forsøke deg frem til andre typer med mindre negativ effekt.

Jeg har desverre ikke oversikt over hva de forskjellige typer tannpastaer inneholder.

En metode kan være å pusse uten tannpasta i en periode.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...